SLIDER

Kalau Sayang Isteri , Si Suami Harus Tahu Perangai Dan Perkara Pelik Ketika Isteri Hamil

30 Sept 2015

Mengandung adalah satu proses yang melibatkan perubahan daripada segala aspek tubuh badan seorang wanita baik dari segi fizikal, mental, rohani, fisiologi tubuh, metabolisme, tabiat serta perangai. Ini bukan pelik kerana kesemua perubahan ini berkait rapat antara satu sama lain. Cuma, apabila mengandung, perubahan ini ada kala di salah erti, tidak di fahami malah di anggap satu perlakuan aneh yang kadang kala menjengkelkan!

Jom tengok apakah perangai-perangai pelik ibu mengandung yang harus diketahui oleh suami. Jadi lepas ni takde sebab suami nak sindir-sindir, perli-perli atau tiba-tiba marah tak tentu pasal tengok perangai isteri yang bukan-bukan ni. :D


1. Kuat tidur
Teringat seorang roommate masa belajar dulu. Saya pelik tengok dia asyik tidur. Rupa-rupanya baru saya tahu dia sedang mengandung! (dia rahsiakan perkahwinan dia)
Saya sendiri pun suka tidur masa mengandung. Letak je kepala terus hanyut. Entah apa yang letih sangat pun tak tahu lah.
Suami kalau nampak isteri asyik tidur je masa mengandung, biarlah dia rehat. Kita tak tahu penat lelah dia bawa perut atau berperang dengan bayi sorang dalam perut tu.

2. Tak boleh masuk dapur
Terutama dalam trimester pertama. Pengalaman saya sendiri masa mengandung kali pertama, asal masuk dapur je loya. Memang tak boleh tahan dengan bau dapur nak-nak bau bawang. Penyudahnya suami yang masak atau memang tak masak langsung!
Belum ada anak ok la kan.. Kalau anak dah ramai, loya tak loya kena masak juga lah.. Pakailah mask ke apa yang patut.

3. Selera bertambah
Makan untuk dua orang katanya. Masa saya mengandung kali pertama, percaya tak, semua kena double! Padahal saya ni bukanlah jenis makan banyak pun.
Roti canai 2 keping, pizza boleh habis saya sorang (kalau tak sejurih pun jenuh), nasi lemak 2 bungkus macam-macam lagi lah. Mungkin senang hati sangat agaknya. Bukan bela saka tau! Uhuhu..
Peliknya mengandung lepas-lepas tu takde pulak macam tu.

4. Kunyah ais
Ini bukan saya. Tapi ramai juga ibu mengandung ada tabiat kunyah ais ni. Apa yang sedap sangat pun tak tau. LOL!
Tahu tak, tabiat kunyah ais ni ada kaitan dengan anemia atau kekurangan zat besi dalam badan. Jadi selain memuaskan nafsu dengan kunyah ais, ada baiknya ibu telan pil zat besi atau Vitalea.

5. Mudah merajuk
Sikit-sikit merajuk. Salah cakap sikit sedih. Terguris sikit menangis. Oh ini bukan saya. Tapi memang ada ibu mengandung berperangai macam ni.

Suami kena hati-hatilah bercakap dengan isteri. Pembawakan budak.

Dan isteri, janganlah asyik sentap, menangis, merajuk tak tentu pasal. Nanti anak dalam kandungan pun terikut-ikut perangai ibu lalu banyaklah ragamnya nanti. Ibu juga yang stress kan?
So, happy2 lah sepanjang mengandung ni.

6. Saiz kasut bertambah?
Apabila kandungan dah semakin membesar, mungkin ada ibu-ibu yang perasan bahawa kaki mereka dah semakin besar.

Sebenarnya kaki mereka tak membesar pun, cuma sedikit membengkak akibat keluar masuk bendalir yang tidak seimbang.

7. Jadi pelupa
Tertinggal wallet, terlupa kunci kereta letak kat mana, terlupa kunci pintu, terlupa tutup api dapur sampai kering air dalam cerek (aku la tu).

Kajian menunjukkan semasa mengandung, keupayaan kognitif dan memori kita agak terhad dan tidak konsisten. Keadaan ni mungkin hilang selepas bersalin atau mungkin juga berterusan. Itu yang ada orang kata urat putus lepas bersalin ni.

Fokuslah dengan apa yang kita buat, sediakan senarai 'to do list', dan makanlah Omega Guard atau Lecithin untuk kuatkan keupayaan otak dan memori.

8. Emosi berubah-ubah
Kejap suka, kejap masam macam cencorot, kejap gelak-gelak, kejap marah (takut ngat aih) hahaha..

Perubahan mood dan emosi semasa mengandung ni ada kaitan dengan perubahan hormon yang mendadak yang mana ia beri kesan kepada aras neurotransmitter dalam otak.

Di samping kita bergembira dengan kehadiran bakal ahli baru, ada banyak perkara yang kita sering fikirkan. Inilah yang mencetuskan perubahan emosi dalam diri ibu tersebut.

Bertenang dan banyakkan berfikir perkara positif mengenai diri, kehamilan dan anak yang bakal lahir.

9. Mengidam
Ada ibu yang apabila mengandung je, dia teringin nak makan macam-macam. Boleh jadi apa yang dia tak pernah makan pun dia teringin nak rasa. Waktu tak mengandung takde pulak dia nak minta makan pelik-pelik macam tu.

Bukan selalu isteri tu mengandung kan. Jadi apa salahnya suami tolong carikan apa yang isteri teringin sangat nak makan tu. Asal bukan arang, sabun, kayu, kaca, pokok, batu dan seumpamanya cukuplah.

10. Masalah kesihatan dan perubahan fisiologi
Sekurang-kurangnya 10 ketakselesaan dan masalah kesihatan ringan yang ibu mengandung akan lalui termasuk:
  • morning sickness
  • kerap kencing
  • discaj vagina lebih dari biasa
  • pedih ulu hati
  • kembung perut
  • sembelit
  • gusi berdarah
  • hidung berdarah
  • gatal-gatal pada kulit
  • bengkak (edema)
  • sakit pinggang
dan macam-macam lagi.

Ibu jangan pelik dan panik kalau tiba-tiba mengalami masalah seperti diatas. Ianya normal untuk semua ibu mengandung. Ibu harus hati-hati dan waspada dengan tahap kesihatan. Ikut nasihat doktor dan jururawat.

Paling penting amalkan pemakanan berkhasiat, sentiasa tenang dan gembira, tidak stress dan laluilah tempoh mengandung dengan perasaan teruja dan menyeronokkan!

Kredit : ilhamfamilysihat 

Dilema Pelajar "Tidak Pandai"

3 Sept 2015


Adik seorang pelajar berumur 16 tahun dan anak bongsu daripada 4 beradik. Kehidupan kami sekeluarga sederhana sahaja. Sekarang adik sedang bersedih. Di kalangan adik-beradik, abg dan kakak semuanya pandai dan bijak dalam pelajaran. Semua dapat masuk Universiti dengan keputusan peperiksaan yg sangat cemerlang.

Tapi Adik, boleh dikatakan dalam kategori pelajar "Tidak Pandai" / "Tidak Bijak". Pelajar tercorot. Bukan adik tak mahu pandai, tapi adik tak tahu kenapa adik tak boleh jadik pandai. Macam macam cara adik dah berusaha untuk lebih maju. Pergi tuisyen, belajar dalam kelas, berbincang dengan rakan dengan guru, tapi entahlah keputusan ujian tetap tidak cemerlang.

Mujur mak, ayah, abg dan kakak tak pernah sisihkan adik. Mereka tak pernah patahkan semangat adik. Mereka tahu situasi adik. Mereka sentiasa mendorong dan memberikan semangat yang tak jemu-jemu dan mereka juga tetap berusaha mengajar adik dirumah supaya adik lebih faham apa yang diajar di sekolah. Setiap kali nak datang ujian, adik belajar bersungguh-sungguh di sekolah dan dirumah, namun setiap kali keputusan keluar, sangat - sangat membuatkan adik sedih dan kecewa dengan diri adik, walaupun dah berusaha dengan tekun. Memang adik tak pandai ke ?

Adik tak faham kenapa adik sorang macam ni. Adik kecewa . Adik pernah tanya mak, kenapa adik sorang je tak pandai dalam pelajaran. Mak sentiasa beri nasihat bahawa ini satu ujian untuk adik dan keluarga , dan adik mungkin pandai ke arah lain. Mak suruh adik cari bakat dan minat adik ke arah apa.

Adik dalam dilema , sebabnya hati adik sentiasa takut dan ragu-ragu apa akan jadi pada masa depan nanti. Adik ingin sekali membalas jasa kedua ibu-bapa adik bila dewasa kelak. Tapi kalau sekarang ni adik tak pandai, macammana adik nak membalas jasa mereka. Adik sayangkan mak ayah yang dah banyak menolong kami adik beradik, tapi adik sorang yang tertinggal ke belakang. Macam mana nak ambik SPM tahun depan . Adik takut. Kalau tak masuk universiti adik nak pergi mana.

Kakak dan abang di luar sana boleh bagi pendapat dan nasihat pada adik.

-Adik Dilema-
Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.