SLIDER

Tips Dan Cara Kawal Sifat Marah

16 Dec 2016

Marah. Semua orang pasti ada rasa sifat marah. Banyak faktor yang menyebabkan tercetusnya rasa marah. Ada yang disebabkan masalah-masalah yang sedang dihadapi. Ada yang disebabkan menerima tekanan dari luar. Apapun puncanya, kemarahan yang berlaku diluar kawalan kewarasan boleh membawa kepada pertelingkahan atau persengketaan.
Lumrahnya , setiap manusia mempunyai sifat marah , namun sekiranya ia tidak dikawal akan membawa padah kepada diri dan orang disekeliling yang terlibat. Apa yang penting ialah bagaimana kita dapat mengawal kemarahan tersebut dengan logik akal tanpa rasa emosi yang berlebih-lebihan. Boleh rujuk tips dibawah, admin kongsikan daripada artikel WomanOnlineMagazine.
-Admin-

4 Tips Kawal Marah Dengan Mudah 
1. Tarik Nafas Dalam-Dalam
Setiap manusia mempunyai tahap kemarahan yang tersendiri, ia bergantung kepada kandungan hormon serotonin yang dikeluarkan apabila anda marah.
Untuk mengawal kemarahan, anda perlu menarik nafas dalam-dalam kerana udara akan membantu untuk mengurangkan kadar hormon ini. Dan cara ini juga sudah terbukti secara klinikal.
2. Bayangkan Apa Sahaja Perkara Yang Boleh Buat Anda Tersenyum
Sekiranya anda sedang marah dan hanya memikirkan mengenai kemarahan, sudah pasti ia akan menjadi lebih buruk. Anda sepatutnya perlu mengelakkan daripada berfikir mengenainya.
Cuba fikirkan sesuatu yang mungkin memberikan ketenangan atau kegembiraan pada diri anda. Contohnya kenangan manis bersama dengan rakan, keluarga atau anak anda. Sebagai contoh, anda boleh membayangkan anda pergi bercuti di langkawi  yang mana merupakan satu kenangan manis dalam hidup anda. 
3. Fikirkan Akibat Atau Efeknya Jika Anda Marah 
Tindakan anda melepaskan kemarahan boleh meninggalkan kesan negatif yang lebih panjang. Jika benar lebih baik anda bertenang, dan andainya kemarahan anda melibatkan perkara yang kecil lebih baik lupakan saja.
Ini kerana jika kita berada dalam keadaan yang amat marah segalanya boleh terjadi,contohnya pergaduhan, perpisahan dan sebagainya. Ini akan menyebabkan kita tidak akan disukai oleh orang di sekeliling kita. 
4. Cuba Bayangkan Diri Anda Sebagai Diri Orang Yang Sedang Anda Marahi 
Fikirkan tentang jasa dan kebaikan yang pernah dilakukannya terhadap anda. Contohnya, jika anda berasa marah kerana ditugaskan melakukan kerja orang lain, fikir secara rasional, bahawa dia juga berada dalam keadaan sedemikian.
Segalanya berlaku mesti ada sebabnya, selalunya sikap terburu buru ini adalah salah satu punca utamanya penyebabnya kemarahan berlaku.
5. Jom, Ambil Air Sembahyang!
Selain itu, mereka yang sedang marah boleh memadamkan kemarahannya dengan mengambil air sembahyang. Antara kelebihan berwudhu, ialah membersihkan diri daripada kekotoran hati dan secara fizikalnya menyejukkan hati yang melahirkan ketenangan.
Sabda Rasullullah s.a.w: ‘jika seseorang antara kamu marah sedang dia dalam keadaan berdiri, maka hendaklah dia duduk. Namun jika tidak hilang marahnya, maka hendaklah dia baring’. (HADIS RIWAYAT Imam Ahmad).
Ingatkan diri sendiri bahawa perkara yg kita lakukan terhadap orang lain satu hari nanti akan berlaku atas diri kita juga. Dengan cara ini kita telah berjaya mengalihkan fokus minda kepada perkara yang boleh mencetuskan perasaan panas baran.
Sememangnya, setiap kemarahan perlu ada keseimbangan akal dan fikiran untuk mengawalnya, apatah lagi ianya berkaitan prinsip dan ideologi kita sendiri. Ikutilah tip mudah di atas supaya anda dapat mengecapi kebahagia dalam hidup.
Nota Kaki: SHARE artikel yang sangat berguna ini dengan kawan-kawan anda.



Ibu Tunggal Merintih Kecewa Polis Tolak Aduannya

22 Nov 2016

KEHADIRAN Ibu-ibu tunggal dalam majlis dialog Kumpulan Sokongan Ibu Tunggal (KSIT) di Bandar Baru Bangi Ahad lepas banyak membantu mereka yang menghadapi pelbagai masalah setelah bercerai, terutama ketika berhadapan dengan Mahkamah Syariah. Walaupun dialog seumpama ini baru dua kali diadakan tetapi banyak membantu ibu-ibu tunggal untuk menyusun langkah apa yang harus dilakukan dalam menghadapi masalah percerian, talak, hadhanah, pembahagian harta sepencarian dan paling utama bagaimana untuk mendapatkan tuntutan nafkah daripada bekas suami yang berdolak-dalik.
Memang mudah menyerahkan masalah yang dihadapi kepada peguam-peguam yang bakal membawa kes yang dituntut ke mahkamah, tetapi masalah paling besar yang dihadapi oleh kebanyakan ibu-ibu tunggal, mereka tidak mempunyai wang untuk melanggan peguam yang sudah tentunya mahal! Memandangkan masalah ini terlalu rumit diselesaikan oleh ramai ibu-ibu tunggal, mereka terpaksa menyerah kalah dan berserah kepada takdir. Bersimpati dengan masalah mereka, Datuk Dr. Wan Halim dari Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu dan Hanifah Syed Mohammad seorang peguam syarie dan sivil telah mengambil inisiatif menawarkan khidmat nasihat secara percuma kepada ibu-ibu tunggal tentang cara dan bagaimana mengatasi masalah mereka satu persatu supaya berada di landasan yang betul.
Berbekalkan pengalaman dan mendalami masalah yang dihadapi oleh kebanyakan ibu tunggal semasa dialog yang beliau jalankan di Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu, Wan Halim bersedia memberikan nasihat yang sama di tempat-tempat lain. Kata Wan Halim, beliau amat bersimpati dengan kaum wanita yang kebanyakannya terkapai-kapai untuk meneruskan hidup setelah diceraikan bersama anak-anak yang ramai tanpa sebarang nafkah dari bekas suami, lebih malang lagi ada yang dihalau keluar rumah dan terpaksa menumpang di rumah saudara mara atau balik ke rumah ibu bapa. Ini satu perbuatan kejam dan amat tidak bertanggungjawab.
Kerana itu Wan Halim dan Hanifah bersedia memberi nasihat kepada ibu-ibu tunggal yang bermasasah dan bersedia berdialog sebulan sekali kepada mereka yang ingin mengikuti kelas bimbingan yang dianjurkannya. Dalam kelas bimbingan baru-baru ini, seorang ibu tunggal, Puan Maysara melahirkan rasa kecewanya kepada pasukan polis yang menurutnya tidak pernah mengambil peduli setiap kali dia membuat aduan terhadap bekas suaminya, walaupun mereka sudah bercerai, tetapi hidupnya tidak pernah tenteram, kerana gangguan bekas suami yang merupakan anggota polis.
“Adakah kerana dia anggota polis, maka dia kebal undang-undang? Saya katakan demikian kerana setiap kali aduan saya buat tidak pernah diambil tindakan oleh pegawai yang menyiasat.” Akibatnya bekas suami jadi besar kepala dan ego. Sebaliknya saya jadi ketakutan bimbangkan keselamtan saya dan anak-anak,” cerita Maysara.
“Untuk menerangkan lebih lanjut lagi tentang masalah yang saya hadapi, baik saya bercerita dari awal. Jika tidak tentu kawan-kawan yang ada di majlis dialog ini jadi kurang faham apalagi jika dipaparkan di akhbar, ia menjadi lebih sulit lagi. Malah pegawai penyiasat polis yang pakar pun mendakwa dia tak buat laporan kerana tidak faham. Tak tahulah apakah mereka itu benar ataupun kerana mereka semuanya kawan-kawan.
“Selepas berkahwin lebih lima tahun dan ada dua orang anak ketika itu saya tidak mengesyaki bekas suami saya Dino ini ada masalah besar, semuanya nampak normal, tetapi sebagai isteri setelah lama berkeluarga, sedikit demi sedikit saya mula nampak kelainan Dino. Bab balik malam jauh-jauh malam sudah jadi perkara biasa, katanya bekerja sebagai anggota polis balik malam benda biasa. Saya diam mungkin ada kebenarannya.
“Tetapi satu hari saya nampak gayanya seperti seorang sedang asyik bercinta, bila saya tanya dia nafikan. Saya diam, kemudian saya lihat matanya merah, dan setiap kali balik keadaannya macam orang mabuk, pastilah dia minum arak. Yang ini dia tak boleh nafikan.
Mewah
“Dalam pada itu saya lihat gaya hidupnya sudah berlainan! Mewah! Pelik jugak gaji tak sebanyak mana, tetapi bergaya mewah. Contoh! Beli permainan untuk anak-anak benda yang mahal-mahal. Bila saya tanya mana ambil duit beli benda-benda mahal ini? Dia diam. Satu hari ketika saya perlukan duit dia suruh ambil dari dalam poketnya. Terkejut besar bila saya seluk nampak jumlah duit yang banyak. Bila saya tanya katanya jangan ambil banyak, Ini membuatkan saya jadi takut dan ngeri. Mula fikir yang buruk-buruk. Ini mesti duit rasuah atau benda lain, tapi pertanyaan saya dia tak jawab
“Nak jadikan cerita satu hari dia pengsan dan dihantar ke hospital, doktor sahkan Dino pengsan kerana ambil dadah syabu berlebihan. Ya Allah! Dino penagih dadah ke? Lagi saya jadi takut. Tiga hari Dino duduk hospital, tetapi peliknya pegawainya di balai tempat dia betugas tidak ambil tindakan langsung terhadapnya, kerana tidak datang bekerja. Kerana keadaan ketika itu kritikal, saya tidak boleh berdiam diri tentang masalah rumah tangga semakin gawat. Kes ada perempuan lain, kes dadah syabu, duit yang banyak dan macam-macam kes yang menakutkan saya. Faham sajalah bila suami ambil dadah syabu, maka saya mohon cerai dan kami bercerai secara baik. Lagipun Dino ketika itu memang nak kahwin lagi.
“Saya tak boleh nafikan bimbangkan keselamatan saya, pertama kerana dia mengambil dadah, kedua kerana dia selalu mabuk dan ketiga kerana aktivitinya yang suka pergi ke pub, minum arak dan tempat hiburan yang sudah pasti ada hubung kaitnya dengan perbuatan tidak bermaruah dan bermoral itu. Saya juga tidak mahu dijangkiti pelbagai jenis penyakit. Saya bimbang keselamatan saya dan anak-anak. Saya tak mahu kami semua jadi mangsa. Sebab itu saya minta cerai. Malangnya selepas bercerai dia selalu ganggu saya walaupun ketika itu Dino sudah kahwin lain. Dino datang ke rumah tak tentu masa ambil anak-anak sesuka hati, sedangkan mengikut perintah mahkamah saya dapat hak penjagaan anak-anak, sebab yang tua berumur lima tahun sementara yang kecil tak sampai tiga tahun.
“Mengikut perintah mahkamah Dino boleh ambil anak-anak ikut masa yang ditetapkan. Tetapi Dino langgar perintah itu, dia ambil anak sesuka suka dan tidak ikut masa yang munasabah. Kerana tidak puas hati saya buat laporan polis kerana bimbang keselamatan anak. Tetapi malangnya tidak ada tindakan dibuat terhadap Dino, mungkin kerana tempat saya buat laporan tersebut berdekatan dengan balai tempat dia bertugas, maka kerana masalah kawan dan geng punya pasal, aduan saya diketepikan sahaja. Masalah ambil anak tak tentu masa ini juga menimbulkan masalah kepada pengasuh yang menjaga anak-anak saya. Kerana saya melarang, Dino bertindak memecahkan pintu rumah pengasuh, dan dengan kuasa besarnya dia menceroboh masuk dan ambil anak-anak keluar secara paksa. Perbuatannya sudah tentu menakutkan pengasuh kerana dia anggota polis dan sudah pasti dia ada senjata ketika itu.
“Kerana ketakutan dan bimbangkan keselamatan anak-anaknya maka pengasuh dan suaminya datang ke balai buat laporan polis sebab Dino pecahkan pintu rumahnya dan menceroboh masuk ambil anak-anak tanpa izin saya, yang sudah pasti melanggar perintah mahkamah. Malangnya laporan ini juga dibuang dalam tong sampah oleh polis yang bertugas. Agaknya! Sebenarnya saya tak tahu di mana lagi nak buat laporan polis, sebab sekeliling kawasan rumah ada enam buah balai, kesemua balai tersebut saya sudah buat laporan, malangnya tidak ada sebarang tindakan. Saya amat kecewa. Walaupun ada pegawai penyiasat yang datang buat siasatan, tetapi semuanya tamat di situ sahaja, tidak ada tindakan kepada Dino dan lebih penting polis tidak buka kertas siasatan terhadap laporan yang saya dan pengasuh buat.
“Ini tentu menakutkan pengasuh anak-anak saya, sebab ke mana lagi dia hendak mengadu jika keselamatannya terancam. Namun saya berterima kasih padanya kerana dia masih mahu jaga anak saya, jika tidak tentu saya susah, kerana saya bekerja tak tentu masa dan perlu bekerja untuk cari rezeki bagi menampung kehidupan kami anak beranak. Tak habis di situ saya juga buat laporan polis apabila lihat badan anak saya dicubit hingga lebam ketika dia balik dari rumah Dino. Kes ini membuat saya terpaksa bawa anak ke hospital untuk pemeriksaan doktor. Sekali lagi pegawai penyiasat datang membuat siasatan, kerana saya bimbang anak saya dicabul atau dianiaya, tetapi dia kata ini benda kecil.
“Saya hairan bagaimana pegawai polis ini boleh kata tak ada bukti atau benda kecil, sedangkan doktor yang memeriksa bimbang tentang keselamatan anak saya. Apakah pegawai polis ini lebih arif daripada doktor dalam membuat pemeriksaanan? Kerana tidak puas hati apabila semua laporan saya terhadap Dino tidak diambil tindakan saya bersama teman membuat laporan polis ke Bukit Aman. Harapan saya mungkin di sini laporan saya dapat perhatian, sebab enam balai polis yang saya buat laporan sebelum ini tidak ada tindakan dibuat dan polis tidak mahu buka kertas siasatan.
Malang bagi saya tiga kali saya pergi mengadap pegawai Bukit Aman, pegawai bertugas juga kata tidak mahu buka kertas siasatan. Kata mereka saya tidak buat laporan polis sebelum ini terhadap Dino. Pelik juga dah buat laporan ke balai, ada salinan, tapi kata mereka tidak ada sebarang laporan dibuat di balai.
“Akhirnya saya tunjukkan kertas laporan yang saya dan pengasuh anak saya buat di beberapa balai polis terdahulu. Akhirnya mereka kata susah! Bukit Aman kata susah? Pelik bin ajaib juga Dino bukan pegawai tinggi, sarjan pun bukan! Apa yang susah sangat nak buka kertas siasatan terhadap anggota mereka?
Adakah Dino kebal undang-undang? Atau kerana Dino anggota polis dan tak mahu kes Dino memalukan polis? Tak masuk akal! Saya tak buat laporan kecil-kecil atau semberono. Semua kes besar. Contoh! Dino overdose syabu, tiga hari masuk hospital tak ada tindakan, mendera anak, menceroboh masuk rumah pengasuh dan memecahkan pintu rumah pengasuh untuk merampas anak-anak.
Malangnya mereka kata tidak ada laporan dan pasti tidak ada kertas siasatan dibuka terhadap Dino. Sedangkan saya amat perlukan kertas siasatan itu untuk buat aduan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat, kerana tanpa kertas siasatan saya tak dapat buat IPO (Interim Protection Orderf) untuk memohon ke mahkamah Sivil di bawah Akta Keganasan Rumah Tangga, untuk saya dapatkan perintah perlindungan sementara.
“Jadi saya ingin bertanya adakah apabila kejadian yang tidak diingini berlaku ke atas diri kami anak beranak, maka barulah pihak polis bertindak? Ketika itu semuanya tidak berguna lagi. Nasi sudah jadi bubur. Jadi, sekarang bantulah saya. Saya wanita, anak-anak masih kecil, kami tidak berdaya melawan orang yang sudah hilang pertimbangan. Fikir-fikirkanlah.” Itu harapan Maysara memohon perhatian pihak polis demi keselamatan mereka anak beranak.

Kredit : UtusanMalaysia

Daripada Dipukul Lebih Baik Jadi Ibu Tunggal

18 Oct 2016

“TERPANGGIL dengan kisah puan Maryani tentang ‘lelaki plastic tak layak untuk anak dara emas’ membuat saya ingin berkongsi pengalaman pahit yang saya lalui lima tahun lalu, kini walaupun sudah bergelar ibu tunggal dalam usia muda, tetapi saya rasa bangga kerana dapat menguruskan anak-anak dengan baik dan tidak menyusahkan emak ayah lagi.
“Saya rasa hidup saya sekarang semakin hari semakin selesa, sebab tidak lagi menyusahkan hidup emak ayah seperti yang terpaksa kakak saya lalui, semuanya gara-gara ikut perintah suami, nak jadi isteri solehah, takut masuk neraka kerana syurga di bawah tapak kaki suami.’’ Itu pandangan Hazreene dalam e-melnya.
“Melalui coretan ini saya ingin menasihatkan kaum wanita yang sudah bersuami dan ada anak tetapi tolong jangan berhenti kerja walaupun anda menghadapi masalah seperti saya didesak suami supaya berhenti kerja. Sebab belum tentu suami boleh menunaikan kewajipannya setelah berhenti nanti. Contohnya kakak saya, dan juga puan Maryani yang kisahnya dipaparkan beberapa minggu lalu.
“Kakak saya seperti suaminya lulus SPM, sama-sama dapat kerja jadi kerani. Tetapi suaminya tak sabar dan tak betah bekerja, nak cepat kaya, mulalah buat dua kerja nak jadi orang bisnes, sebab dia percaya hanya dengan berniaga boleh jadi kaya. Namun nasib tak menyebelahi dia, akibat kurang pengalaman, bisnes terjun lombong dia banyak hutang.
“Ketika itulah kakak jadi penyelamatnya, pinjam sana pinjam sini termasuk gadai tanah emak untuk tolong suami buat bisnes. Sebab ketika itu suami sudah berhenti kerja. Berkat doa isteri dan keluarga, bisnesnya naik semula.
“Tetapi kelemahan orang lelaki ni dia tak pandai urus kewangan. Tak lama berniaga mulalah bisnes nak hancur. Untuk selamatkan bisnesnya, kakak disuruh pinjam lagi. Bila gagal, kakak jadi mangsa, pergaduhan sering berlaku, akhirnya bercerai.
“Lebih malang ketika itu kakak sudah berhenti kerja atas arahan suami disuruh bekerja di pejabatnya, puncanya kakak marahkan suaminya ada kekasih baru, jadi untuk buktikan kebenarannya, suami suruh kakak kerja di pejabatnya. Malangnya ketika itu bisnes suaminya sudah dihujung tanduk, dan kakak tidak tahu. Sia-sia kakak berhenti kerja, kerana tak ada duit kakak terpaksa duduk menumpang di rumah emak.
“Itu dugaan yang terpaksa kakak tanggung, namun dugaan saya juga sama maha beratnya. Suami saya Ezatt desak saya segera berhenti kerja, membuatkan hidup saya tak tenteram. Ketika itu saya hampir sasau, puncanya kerana cemburukan saya, kedua kerana gaji saya lebih tinggi daripada dia, dan saya tidak beri dia urus gaji saya.
“Dia lulus SPM saya ada diploma, bukan tinggi sangat, tetapi bab pendapatan memang saya dapat lebih daripadanya. Lagi pun saya tekun bekerja, bukan macam dia kerja ikut suka dan tak pernah senang hati dengan majikannya.
“Apa yang menjadikan dia bertambah marah apabila permintaannya minta duit gaji saya dicampurkan dengan gajinya, saya tolak, sebab daripada awal lagi saya lihat dia cuba kawal pendapatan saya. Dia yang tentukan apa perabut nak beli, apa makanan elok untuk kami. Sebenarnya ini semua bukan isu besar, kerana lebih besar lagi dia tak suka saya beri duit kepada emak ayah saya setiap bulan, katanya saya ada suami, maka saya mesti ikut cakapnya. Mesti bantu suami, bukan emak ayah lagi.
“Nak bantu macam mana lagi? Boleh dikatakan banyak urusan dalam rumah, saya yang bereskan. Duit gajinya cukup untuk dirinya sendiri, minyak motor, beli susu anak, bayar utiliti dan topup telefon dia. Yang lain saya selesaikan. Bukankah saya sudah membantu?
Duit gaji
“Memang betul saya kena dengar dan ikut perintah Ezatt, tapi saya juga ada hak bersuara, sebab bukan semua kata dan pendapatnya betul. Dia juga mesti beri contoh seorang suami yang baik. Tapi tidak! Contoh! dia solat kadang-kadang, puasa jarang-jarang, tapi cakap pasal syurga neraka, kalahkan ustaz. Sebab dia marah apabila saya tak beri duit gaji pada dia.
“Kata Ezatt apabila seorang wanita itu berkahwin dia mesti beri pendapatan kepada suami. Sebab kalau suami tak izinkan dia bekerja, isteri tak boleh bekerja. Kalau macam tu dia sepatutnya cari isteri tak bekerja daripada awal, bukan isteri macam saya yang bekerja.
“Saya pernah dengar ceramah agama, beberapa orang ustaz cakap tidak wajib isteri tanggung suami, dan tak berdosa kalau isteri beri emak ayahnya duit, asalkan si isteri beritahu suaminya. Tapi Ezatt marah tak benarkan saya beri pada emak, sebaliknya mesti beri pada dia. Dia bertambah sakit hati bila dapat tahu pendapatan saya lebih tinggi daripada dia setiap tahun.
“Oleh sebab saya ingkar pada perintahnya dia desak saya berhenti kerana dia rasa malu kerana kekurangannya. Oleh sebab saya tak mahu berhenti, dia cari pelbagai masalah dan kesalahan saya dalam menguruskan rumah. Mula tuduh saya masak tak sedap, rumah tak bersih, pengasuh yang jaga anak tak betul. Kerana terlalu banyak kerenahnya menyalahkan saya dan saya cuba mempertahankan diri, maka berlakukan bertengkaran demi pertengkaran yang berakhir dengan tangannya mula naik ke kepala dan badan saya.
“Tak puas hati dengan masalah rumah maka dia mula reka cerita, dia tuduh saya tak mahu berhenti kerja kerana saya ada ‘jantan’ yang saya layan di pejabat. Sebab tu saya tak layan dia dengan baik. Nak layan macam mana. Bila balik rumah, serba tak kena sebab dia sentiasa cari jalan salahkan saya. Bila balik lambat saya beli lauk di kedai, dia tak suka makan. Bila masak pulak dia kata masakan saya tak sedap.
“Cuba fikir disebabkan selalu kena marah, kena pukul macam mana saya ada hati dan perasaan nak sayang dan layan dia. Saya jadi hilang nafsu, dan tak ada hati nak layan dia dengan baik. Kerana marah dia mengadu kepada keluarganya, dia sengaja nak malukan saya. Mentua pun mulalah buka ‘kitab tak berbaris’ nasihatkan saya supaya layan suami, tak baik, berdosa tak layan suami nanti masuk neraka, tak cium bau syurga. Tapi emaknya tak tanya kenapa saya hilang nafsu pada suami. Tentu tidak, sebab dia cuma dengar apa yang anaknya cakap sahaja.
“Bagaimanapun oleh sebab hendak rumah tangga kembali aman, saya berusaha buang yang keroh ambil yang jernih, saya buat pengakuan saya tak ada kekasih di pejabat kalau itu menjadi kemarahannya. Tapi dia tak percaya. Akhirnya saya terpaksa beri duit gaji pada dia supaya dia uruskan rumah tangga kerana itu kehendaknya yang hakiki.
“Bulan pertama masuk bukan keenam memang nampak baik, dia tunjukkan pada saya duit yang dia simpan. Bukan duit gajinya tapi duit saya. Setahun lamanya saya diam, saya fikir tentulah simpanan bertambah. Nak jadikan cerita kereta rosak saya suruh dia hantar bengkel. Dua minggu tak siap, saya terpaksa naik motor dia ke pejabat. Waktu itu nak hantar dan ambil anak ke rumah pengasuh jadi masalah. Pastilah saya sampai pejabat lewat.
“Saya suruh dia desak pomen bengkel supaya cepat siapkan kereta. Masa berlalu hingga sebulan lebih. Kereta tak siap jugak. Satu hari saya terjumpa surat bengkel sebut jumlah kerosakan mencecah RM800. Saya suruh dia bayar segera. Ketika itu baru terbongkar rahsia dia kata duit tak ada. Apa hal dengan simpanan yang dia tunjukkan pada saya dulu? Katanya dah habis kerana beli barang makan. Apa lagi pertengkaran pun berlaku antara kami. Saya ditampar dituduh melawan suami.
“Peliknya sepanjang lebih setahun saya serahkan gaji saya pada dia untuk uruskan keluarga tak timbul pun cerita saya ada skandal layan jantan lain ataupun masakan saya tak sedap, saya isteri pemalas dan macam-macam lagi. Semuanya bertukar jadi baik. Boleh dikatakan kami jarang bertengkar apa lagi kena pukul. Rupanya duit gaji saya ini besar kuasanya, boleh menutup semua kesalahan saya selama ini. Jadi duitlah segala-galanya!
“Kerana kereta penting untuk kegunaan saya ke pejabat dan urusan hantar anak-anak ke rumah pengasuh, saya terpaksa pinjam duit ayah untuk bayar bengkel kereta. Bila dapat kereta kembali, baru saya tahu, kereta saya dah lama siap, tapi tak diambil. Tentulah masalah Ezatt tak ada duit nak bayar pada bengkel.
“Kerana tak puas hati dan sakit hati saya tanya Ezatt apa jadi dengan simpanan yang dia tunjukkan pada saya dulu. Katanya habis. Oleh sebab dia tuduh saya ada jantan lain, maka saya tuduh dia adakah dia gunakan duit simpanan untuk joli dengan perempuan lain? Memang soalan saya menyakitkan hatinya. Tujuan saya supaya dia sedar jangan suka tuduh saya buat jahat, cermin diri sendiri.
“Lepas peristiwa itu saya tak beri lagi duit gaji saya, dan saya pastikan semua urusan rumah saya bereskan. Tetapi Ezatt tak puas hati. Mulalah lagu ‘isteri derhaka kembali bersiaran.’ Oleh sebab saya sabar dan diam malas bertengkar, kerana fikiran buntu sebab kena ganti duit ayah yang saya pinjam. Maka Ezatt beri kata dua kalau saya masih beri pada emak dan ayah duit, maka dia akan ceraikan saya.
“Akhirnya walaupun saya masih sayangkan Ezatt, tetapi saya terpaksa fikirkan masa depan saya dan anak-anak, saya kata pada Ezatt saya tak mahu bercerai, tetapi saya tak boleh ikut kehendaknya, dan jika dia tak boleh terima permintaan saya maka saya tidak ada pilihan terpaksa terima keputusannya menceraikan saya.
“Tiga bulan lamanya kami berfikir, akhirnya Ezatt buat keputusan ceraikan saya, alasannya saya tidak mahu berhenti kerja. Saya diceraikan talak satu. Kata mentua saya esok lusa bila dah tenang bolehlah rujuk semula. Tetapi saya sudah tetapkan hati, saya lebih rela jadi ibu tunggal demi masa depan kami anak beranak.’’ Itu cerita Hazreene, nasihatnya kaum wanita jangan takut jadi ibu tunggal jika kita berada di tempat yang benar.

Kredit : UtusanMalaysia

Digelar Janda Berhias Tanpa Rela

14 Sept 2016


  
Hi Admin, Saya berusia 23 thn, dan telah digelar janda berhias. Ya, ada juga yg mengggelar saya janda meletop, janda top. Semunya tanpa kerelaan saya. Alkisahnya bermula, saya bekerja di kaunter hdpan sebuah restoran fast food. Jadi di situasi di sini saya berhadapan dengan pelbagai ragam customer. Sehingga pada satu hari ni, ada sorang pemuda dtg membeli , semasa nak membayar tu, dia meletakkan sekeping nota mengatakan ingin berkenalan dengan saya. Gerak hati saya mengatakan ok je…jadi saya pun ok jelah.

Selepas itu, kami sentiasa berhubungan melalui telefon dan berjumpa mcm pasangan-pasangan lain. Setiap kali nak keluar, dia akan datang menjemput saya dirumah berjumpa minta izin dgn mak ayah dulu. Kiranya mak ayah saya merestui hubungan kami. Sebulan berlangsung hubungan kami, dia meluahkan hasrat untuk berkahwin dengan saya. Katanya, dia taknaklah asyik keluar tanpa ada ikatan yg sah utk elak fitnah. Saya OK.

Untuk meneruskan hasrat ini, dia membawa saya berjumpa ibubapanya serta saudaranya buat pertama kali. Perjumpaan kami, biasa je. Mcm tiada apa-apa yg berlaku. Borak sembang mcm biasa, tapi mcm hambar. Mgkin baru pertama kali jumpa saya anggap itu biasalah. Nak kata tak setuju, tak juga. Nak kata setuju pun tak juga. Itulah last saya jumpa keluarga dia , kemudian si dia tiba-tiba senyap selama 2 minggu. Saya call tanya knp, die kata takde apa-apa. Saya tak tahulah apa yg terjadi dalam masa 2 minggu tu.

Tiba-tiba, dlm minggu ke-3, dia call saya dan keluarga kata , mereka akan meneruskan hasrat untuk mengambil saya sbg isterinya. Dalam tempoh 6 bulan tu  juga kami sibuk menyiapkan persiapan bertunang dan untuk kenduri kahwin. Dalam tempoh ni juga , saya cuba mendekati keluarga si dia, namun respons agak hambar. Saya meluahkan kepada si dia, tapi die sentiasa memberi semangat kepada saya, dan semuanya akan settle seperti sediakala. Saya tak tahulah apa yg dimaksudkan. Ada apa-apa yg terjadi dlm tempoh persiapan perkahwinan kami, saya pun tak pasti.

Tiba hari perkahwinan, kenduri kami berjalan lancar alhamdulillah. Memandangkan saya masih belum mendapat kerja tetap , saya tinggal bersama keluarga mertua bersama suami. Di sana saya seperti halimunan, diorang buat mcm nampak tak nampak je kewujudan saya disitu. Kami takde bergaduh , menjerit , mendera, membuli dari segi fizikal. Cuma saya dilayan secara hambar seolah-olah saya ada buat kesalahan besar.

Minggu pertama kami, sepatutnya menjadi minggu yg paling bahagia sbg pengantin baru, tapi saya tengok suami saya semakin berserabut, serabai mcm org tak terurus. Pening memikirkan sesuatu, entahlah. Bila saya tanya, die senyap je. Dan kami tak nampak mcm spt pengantin baru pun, bila berjumpa je selalu rasa gelisah dan panas je.  Saya sedih , buntu dan keliru. Saya bersabar.

Genap sebulan kami berkahwin, satu hari suami saya menarik tangan saya masuk ke bilik. Tanpa bertanya, berbincang dan usul periksa, saya telah diceraikan dengan talak satu. Bayangkan perasaan saya pd masa tu. Terpinga, terkejut, nak menangis rasa tersangkut, gelap rasa pandangan pada masa tu. Saya tak tahu nak buat apa. Saya diceraikan tanpa alasan yg saya tak ketahui. Sebulan saya berkahwin, tiada satu hari pun saya berasa nikmat kehidupan saya sbg suami isteri. Saya didera perasaan dan emosi. Tanpa sempat bersama suami dan menjalankan tanggungjawab isteri , saya diikat dan dilepaskan sebegitu sahaja.

Saya bertanya keluarga suami, tapi mereka berdiam seribu bahasa. Suami pula mcm ada- tak ada. Jadi saya ambil keputusan utk pulang kerumah dan menceritakan semuanya pada keluarga. Mak ayah ada bawa saya pergi berubat, tapi saya serahkan semua pada Allah.

Dalam tempoh ni , akhirnya saya dapat tahu dari saudara, bahawa keluarga suami mmg tak suka pilihan suami sbb diorang dah ada pilihan untuk anak diorang. Tapi suami berkeras nak berkahwin juga dgn saya. Dalam tempoh persiapan perkahwinan itulah, mcm –mcm diorang buat supaya kenduri tak jadi, kami tak jadi kahwin. Tapi diorang gagal. Kami berjaya kahwin. Namun langit tak selalu cerah. Diorang teruskan usaha untuk memisahkan kami sehinggalah terjadi perceraian kami. Saya andaikan cara yg dilakukan adalah secara mistik.

Sekarang sudah 6 bulan saya menjanda, tapi hati saya masih sakit, kecewa dan tak boleh move on. Saya dilanda kemurungan dan patah semangat di atas perbuatan keluarga suami  yg tidak berhati perut. Saya tak sangka masih lagi wujud org org mcm ni dizaman sekarang. Saya juga berasa malu dan terbeban dgn gelaran janda berhias oleh mereka yg tahu kes saya ini.

Wahai pembaca yg budiman, sudi kiranya kongsikan saya nasihat dan pendapat supaya saya boleh melupakan kejadian ni untuk saya teruskan kehidupan mcm biasa. Hrp adalah yg dapat menaikkan semnagat saya semula.

Terima kasih

-janda tanpa rela--

Di Telan Mati Emak, Di Luah Mati Bapak

23 Aug 2016


Hi Admin, Alkisahnya macam ni. Saya anak ke-5 drp 8 beradik. Keluarga saya , senang paham , mak ayah drp asal usul memang orang susah. Jadi kami ber-8 ni, cukup pakai makan dan sekolah. Mak ayah buat macam-macam kerja untuk menampung kehidupan kami sejak kami kecil. Sekarang kami semua dah dewasa. Dalam 8 beradik ni, hanya saya sorang yang berjaya hingga mendapat degree. yang lain-lain sangkut sampai spm.

Jadi paham-pahamlah bila berkerja tu, ada beza sikitlah gaji degree dengan gaji SPM kan. Tapi apa kan daya gaji degree di KL  , cukup cukup makan je. Miskin bandar org kata. Apapun alhamdulillah saya sentiasa tak lupa bagi wang setiap bulan pada mak ayah.

Saya lihat mak ayah saya gembira , bila lihat saya ni seolah-olah bekerja macam gaji besar. Maklumlah orang kampung, mereka assume ada degree ni gajinya mestilah besar. Masa awal awal saya bekerja, setahun pertama tu, mak ayah saya excited nak beli rumah sendiri. Masa ni ayah masih kerja kerajaan duduk flat kerajaan. jadi hajat dihati nak beli rumah sendiri. Tapi pinjaman tak layak sbb usia dan gaji tak layak untuk buat housing loan. Orang bank tu pun pergilah cerita kat ayah saya, yang die boleh buat perjanjian bersama anak supaya boleh lulus loan tersebut.

Ayah saya pun menyuarakan hasrat kepada saya. Siapa lagi, kalau bukan saya. Kononnya saya antara yang berjaya berbanding adik-beradik yg lain. Ayah saya cakap bulanan pinjaman tu nanti dia yang akan bayar , cuma pinjam nama saya untuk lulus permohonan sahaja. Jadi saya setujulah, asalkan mak ayah gembira. 5 tahun pertama ok. Tahun kemudian bank kerap telefon saya, kata dah lama tak bayar ansuran bulanan. Dah ada tunggakan beberapa bulan.

Dan yang paling mengejutkan, saya ada terima dua lagi panggilan dari bank berbeza, mengatakan dah lama tak bayar ansuran bulanan untuk personal loan dan loan kereta . Nama saya ada tercatat di dalam dokumen sebagai penjamin. Jadi, bila peminjam tak dapat bayar, bank akan cari penjamin. Saya tak pernah sign apa apa dokumen pun untuk bersetuju jadi penjamin. Lepas saya siasat sendiri rupanya, kakak dan abg saya ada apply loan, dan jadikan saya penjamin tanpa pengetahuan saya. Tandatangan saya ditiru atas dokumen tu supaya mereka lulus permohonan tersebut.

Saya jadi tertekan dan stress, sekarang ni 3 bank kejar saya , satu loan rumah ayah, satu personal loan abg, dan satu lagi loan kereta kakak. Untuk loan rumah ayah, bolehlah saya bayarkan sikit sikit, saya anggap je ni sebagai menolong membalas jasa mak ayah. Walaupun amaunnya byk, saya cuba bayarkan juga, namun ada juga gap, sebab saya pun nak pakai duit juga.

Sekarang ni loan kereta dgn personal loan, jujur saya tak mampu bayarkan. Duit baki bulanan cukup-cukup utk makan hidup di KL. Saya dah pergi ke bank tersebut, mengatakan saya tak pernah sign setuju pun utk jadi penjamin, macam mana boleh lepas. Pegawai bank tersebut kata, diorang perlu buat siasatan lanjut atas laporan saya tapi dengan syarat saya kena buat laporan polis.

Jadi saya buntu, kalau saya buat laporan polis, apa akan jadi kepada abg dan kakak saya kerana bersama-sama menipu dalam hal ni. Sanggup ke saya? Dah lah diorang ni orang susah. Nanti bertambah susah. Kalau saya tak buat laporan polis, kes ni jadi macam tergantung macam tu je. Sampai sekarang nama saya dah pun di blacklist dalam ccriss.

Saya bincang dgn ayah, kakak dan abg saya apa perlu buat. Diorang hanya bagi jawapan bahawa diorang memang tak boleh bayar kerana tengah sesak kewangan. Kerja gaji kecik. Saya selalu murung dan sedih memikirkan nasib diorang. Sebenarnya saya kasihan dengan keluarga saya dari dulu sampai sekarang, hidup kais pagi makan pagi. Ayah pun dah pencen, tak cukup wang nak bayar. Saya selalu berdoa, kalaulah saya kaya dan ada banyak wang, saya akan tolong diorang semampu saya.

Cuma yang menjadi tekanan buat saya, mcm mana nak settlekan loan-loan diorang ni. Nak bayarkan semua, memang tak mampulah. Nak push diorang suruh bayar pun, memang saya tahu diorang tak boleh nak bayar. Nama dah blacklist. Tak tahu macam mana nak selesaikan masalah ni. Perasaan saya buntu, sedih , kecewa, keliru, kasihan...semua ada. Sampai tak boleh tidur malam memikirkan masalah ni.

Kawan-kawan yang ada pengalaman, mohon kongsikan pendapat di sini. TQ

-Umar-

Kerana MLM, Semuanya Musnah Di Kala Usia Masih Muda

5 Jul 2016


Dibawah admin sekadar berkongsikan kisah daripada seorang siswazah yang telah di tipu MLM. Kisah dibawah boleh dijadikan teladan dan diambil iktibar, supaya kita sentiasa perlu berhati-hati dengan skim seumpama ini yg tumbuh bagai cendawan. Sikap peka dan berwaspada perlu sentiasa diamalkan, supaya tiada masalah-masalah yg lebih besar timbul. Rujuklah dan berbincanglah dengan kawan-kawan, sahabat-handai atau saudara-mara sebelum membuat keputusan drastik. Masa depan terletak di tangan kita sendiri. Tentukan dengan keputusan dan fikiran yang rasional.

-Admin-


"
Kredit : IIUMC

Assalamualaikum terima kasih kerana menyiarkan kisah ini,
Kisah benar mengenai ujian yang menimpa hidup aku, Kebiasaannya kita selalu mendengar ayat hikmah yang berbunyi

Allah tidak akan menguji hambanya, mengikut kemampuan hambanya.
Pada tahun 2013 aku menamatkan pengajian di sebuah universiti tempatan, sebaik 5 bulan tamat kursus kerjaya aku diterima bekerja di sebuah syarikat jepun. Kisahnya bermula pada hujung akhir tahun 2013 sahabat lama aku secara tiba-tiba menghubungi aku , Biasalah kawan lama hubungi aku untuk bertanya khabar, pada mulanya aku tidak berperasangka buruk pun pada dia walaupun kami bukan kawan rapat masa zaman universiti dulu. Apabila ditanya mengenai kerjaya dia, kawan aku tu kata dia dah berjaya buka sebuah spa kecantikan hasil usahanya sendiri di KLCC , siap pelawa aku lagi join kursus keusahawanan dia, dia pun bangga sebab tak perlu hidup makan gaji lagi lepas universiti. Dia ajak aku join ke program tersebut tapi aku tak nak sebab masa tu aku sangat sibuk dengan presentation kerja.

Dari hujung tahun 2013 hinggalah ke tahun 2014 aku masih lagi bekerja di syarikat yang sama , baru sahaja genap 8 bulan bekerja kawan aku tadi tiba-tiba contact semula aku, Kali ni betul-betul ajak jumpa dan dia siap tanya bila hari yang aku cuti? sebab dia nak jumpa, pendekkan cerita dia datang kerumah aku pelawa aku ke spa dia dan tunjuk dekat aku bisnes yang dia tengah buat sekarang, Mula2 kata nak bawak pergi spa lepas tu aku dibwa pergi ke dalam sebuah tempat, tempat tu ramai orang pakai baju yang smart semua macam sibuk buat sesi sharing prospek. Masa tu hati tak terlintas pun nak cakap benda tu bisnes MLM, sebab kawan aku kata itu semua partner dia yang buka spa secara franchise, aku pun percaya bulat – bulat kata dia, dia bawak aku tour dalam tempat tu dari start bertemu dengan orang baru sampailah kepada produk2. Aku cuma ikut je dia tak banyak cakap, lepas tu depan kawan2 dia ajak terus letak satu borang ahli surat aku isi yuran ahli dalam RM80 aku masa tu dah terkebil2 masa tu dalam purse tak bawak duit, dia cakap tak apa isi jer..

Orang selalu pesan kalau ada masalah tak patut cerita dekat orang yang salah, aku memang tak berminat nak cerita tapi hari kejadian tu aku adalah cerita sikit2 masalah biasa, okla mula-mula macam banyak bagi support pura-pura caring tapi tak sangka pula kawan aku ni ada udang di sebalik mee !! sejak jumpa kunjungan aku ke spa tu kawan aku setiap hari whassap aku, ajak join buka spa macam dia dan berjaya macam dia, dia siap tunjuk slip gaji lagi adalah angka 5k-8k katanya hasil dia buat bisnes join spa ni.Tempat ni agak femes orang panggil segitiga emas tempat di area KLCC, bole je naik train nak ke tempat ni senang jumpa tapi ramai orang tak tahu disebalik bangunan yang gah di tengah2 bandar KL tu ada tempat puaka ni. Minggu pertama ajak aku keluar modal RM 2500 siap tanya bila gaji aku bulan ni nak masuk? simpanan asb ada berapa? ada emas simpanan tak? so aku yang luus bendul ni ceritalah kat dia semua, kebetulandah hujung bulan 3 gaji aku keluar dia suruh kumpulkan semua modal cukupkan jumlah RM 2500 tu, aku ikut semua cerita dia sebab masa tu fikir nak belajar bisnes. Kemudian tak sampai seminggu aku labur 2.5k tu dia sekali lagi mintak aku buat loan??? aku memang teragak-agak sebab aku tak nak berhutang.

Kali ni dia wahssap aku dan masukkn aku dalam group chat whassap dalam tu ramai partner2 baru dapat whssap selamat datang dan ucap tahniah dan minta aku fight cash untuk level seterusnya, nak tau fight untuk ape? fight modal cash atau Loan 30k, sebelum fight tu kawan aku dan geng dia bawak aku pergi ceramah keusahawan yang kononnya anjuran 1 malaysia. Dalam tu ramai bekas jurutera dan penjawat awam yang berhenti kerja untuk join bisnes ni, pakai baju smart dan kereta sport yang tak kalahnya jutawan2 kat malaysia ni! lepas balik dari ceramah tu terus kawan aku bawak aku dan team dia lepak kedai mamak area berdekatan katanya nak buat sesi sharing, pendekkan cerita kawan aku terus letak 3 kertas loan untuk aku tulis dan bagi tahu bertapa hebatnya bisnes ni, sampailah pukul 3 pagi aku still di KL sesi sharing balik rumah kawan aku hantar dalam pukul 6 pagi baru aku sampai rumah, dahla waktu tu aku masuk kerja pagi pergi kerja pun dah mengantuk sangat2 memang tak ada kualiti sejak terjebak dengan benda ni.

Kali ni terus whassap aku minta semua dokumen, memang tujuan aku nak tolong family aku dalam bisnes, tapi aku ikutkan aja kawan aku ni.. dia memang bijak manipulasi minda bawah sedar aku, kali ni macam memaksa minta aku sediakan borang untuk apply semua personal loan, pendekkn cerita aku diminta ambil cuti untuk settlekan hal urusan personal loan aku, aku ingat lagi hari tu aku dengan kawan aku pergi semua bank di area KL untuk submit loan, kawan aku tu suruh aku fight koan 30k!! bila aku tak nak dia memaksa dan bawa aku pergi jumpa kawan2 dia untuk brainwash aku sampai lembik dibuatnya aku, otak aku disuruh aku berfikiran positif sebab masa tu aku dah sangat negatif sebab banyak terbaca artikel pasal ppenipuan bisnes ni,Mereka minta aku rahsiakan benda ni dari mak dan ayah katanya dah berjaya buat income baru bagi tahu Mak ayah.. musykil betul.. tapi masa tu tak fikir lagi akibat dia.

Dalam masa 2 minggu join aku lulus semua loan, bukan satu bank! tapi tiga bank!! banyak betul, yang paling best aku ada bagi tahu kawan aku yang aku nak quick tapi ditahan, masa tu aku tak boleh nak cakap apa sebab kad bank aku semua ada pada dia!! dia call aku ajak jumpa untuk aku saksikan duit 3ok keluar untuk masuk bisnes tu!lepas aku masuk aku dapat barabg yang aku sendiri tak pilih! tetiba jer dah sampai depan rumah, lepas jer aku masuk kawan aku sibuk nak kawin so memang dia tinggal aku macam tu jer.. kawan2 dia tu plak xdelah rapat sangat, tapi bila dah masuk semua macam sangat busy cari partner baru memang masa tu aku rasa kene game! sebab ni bukan bisnes tapi ni MONEY GAME!!!! barang-barang pulak harga rm 600 satu barang.. logik ke harga tu?? dia cakap dia sangat busy ko pergilah cari orang buat teknik yang macam mana aku buat.. Ya Allah bertapa geramnya aku! kata bisnes tak cari orang tapi kenapa sekarang cari orang? awal2 lagi dah putar belit cerita.

Kesan daripada join bisnes MLM Tu aku terus dilanda kemurungan yang teruk sampai aku terpaksa berhenti kerja!! ada seketika aku nak bunuh diri rasa diri nak sewel, sebab aku tanggung hutang yang banyak, sejak tak kerja aku da mampu bayar sampailah rahsia aku pada parents aku terbongkar.. sebab aku selalu stress dan jatuh sakit akhirnya satu family tahu yang aku kene game, aku ada buat report polis tapi polis tak layan sebab kes atas kerelaan aku dan diorang ada resit jual beli dengan syarikat yang berlesen.. aku sedar nasi dah jadi bubur masa tu memang tak boleh buat apa, komitment bayarann bank pula rm1000 sebulan itu belum termasuk kereta aku, so memang gaji aku rm 2k lebih dah tak cukup nak tampung hutang ni… dah nak dekat 100k dengan bunga3 dia! aku memang buntu diam terduduk menangis!! dahla lepas berhenti kerja nak dapat kerja balik susah sangat sampailah aku cuba bangkit akhirnya awal 2015 aku dapat kerja secara kontak selama 8 bulan di sebuah company ni.. masa tu memang kerja gaji untuk bayar hutang, setiap hari bank call minta bayaran sehinggakan aku tak mampu bayar lagi semua hutang2 MLM tu… bertapa stressnya aku dengan gaji yang kecil aku nak bayar hutang2 tu..Tuhan je tahu perasaan aku macam mana! kawan aku dah lari dia pun dah block semua facebook dan no phone aku jadi tinggalla aku seorang diri menanggung hutang!!

Dalam kita susah hanya family jer yang dapat bantu kita bukan orang lain, aku bersyukur aku ada tempat nak pergi dan sekarang ni setiap hari bank call minta semua bayaran tertunggak samapi aku jadi seorang yang paranoid dengan setiap panggilan telefon. Sekarang ni aku menunggu tindakan mahkamah untuk aku bankrupsi.. sebab aku betul2 tak mampu bayar dengan gaji sekecil ni.. baru sekarang aku tahu erti syukur dengan kehidupan yang lama, slah aku juga sebab buat dosa tak cerita perkara ni sebelum terjebak! Jadi adik2 siswazah semua janganlah terjebak dengan money game kelak diri sendiri yang merana, dah macam2 kerja aku buat cari duit extra dari kerja jaga anak orang sampailah ambil upah isi cecair dalam botol, 1 hari 200 – 300 botol dengan bayaran 20 sen 1 botol.. sekarang kereta aku tak mampu bayar tunggu hari kene tarik!

Kawan-kawan aku yang tak terkene money game happy jer hidup diorang, jadi adik2 kalau tak nak rasa azab bertahun- tahun susah janganlah buat sesuatu yang merosakkan masa depan!! kalau betul minat nak buat bisnes mulala dengan bisnes yang modalnya kecil.. insyallah selamat kehidupan adik dari berhutang azab seumur hidup!!! yang penting berhati-hatila dengan siapa yang adik kawan sebab tak semua ada niat yang baik nak berkawan dengan kita..

JAUHKAN DIRI DARI MLM,
sekian terima kasih,

siswazah Malang

– NHB "

Sakit Gastrik di Bulan Puasa – Dr. Ruhi Fadzlyana

27 Jun 2016



Apa itu penyakit gastrik ?
Gastritis atau penyakit gastrik yang dikenali umum adalah satu penyakit yang seringkali dikaitkan dengan pedih atau sakit pada bahagian perut atau ulu hati . Mengikut ilmu kedoktoran, penyakit gastrik adalah keradangan yang berlaku di lapisan permukaan perut. Penyakit ini boleh disebabkan oleh jangkitan kuman seperti Helicobacter Pylori, alergi, merokok atau ubat-ubatan (khususnya ubat tahan sakit, aspirin dan ubat tradisional yang mempunyai kandungan steroid).

Prostaglandin adalah sejenis bahan kimia seakan hormon yang bertanggungjawab untuk melindungi lapisan perut daripada tindakan hakisan asid gastrik (asid yang dirembeskan oleh sel di dalam perut).  Apa yang terjadi pada pesakit gastritis adalah disebabkan oleh ketidak seimbangan antara 2 faktor iaitu faktor yang melindungi dan faktor agresif yang menyebabkan keradangan pada lapisan permukaan perut.

Apakah tanda-tanda penyakit gastrik?
Antara tanda-tanda penyakit gastrik adalah :
  • sakit di bahagian ulu hati
  • perut kembung
  • sendawa yang kerap
  • loya dan muntah
  • muntah darah atau najis bewarna hitam

Apa yang doktor akan lakukan?
Jika anda mengalami tanda-tanda penyakit seperti yang disebut diatas, sila kunjungi doktor yang terdekat untuk mendapatkan rawatan dan pengesahan penyakit. Doktor akan bertanyakan lebih lanjut untuk mengenalpasti punca penyakit serta faktor-faktor yang melaratkan sakit itu. Pemeriksaan dibahagian abdomen akan dijalankan untuk memastikan lokasi punca sakit.

Setelah itu, satu pemeriksaan endoskopi iaitu ‘OGDS’ (esophagogastroduodenoscopy) mungkin akan dijalankan. Ini adalah satu pemeriksaan kamera untuk melihat lapisan dalam perut serta duodenum (bahagian pertama usus kecil yang bersambung dengan perut). Prosedur ini membenarkan doktor untuk melihat di dalam perut pesakit serta membolehkan ujian biopsi untuk bakteria Helicobacter Pylori dijalankan. Selain daripada endoskopi, bakteria Helicobacter Pylori juga boleh dikenalpasti melalui ujian pernafasan yang dinamakan Urea Breath Test (UBT) dan ujian darah H.Pylori antibodi.

Setelah pengesahan penyakit serta punca penyakit gastrik dikenalpasti, pesakit akan diberikan ubat sebagai rawatan. Beberapa jenis ubat yang diberikan untuk rawatan penyakit gastrik contohnya sirap magnesium trisilicate (dikenali dengan ubat kapur putih dikalangan pesakit), gelusil, ‘histamine-blocker’ (ranitidine, cimetidine) atau proton pump inhibitor (esomeprazole, pantoprazole).

Apakah yang perlu saya lakukan?
Cara pemakanan yang tidak teratur seringkali menyebabkan penyakit gastrik menyerang. Oleh yang demikian pesakit dinasihatkan supaya makan mengikut jadual dan makan dalam kuantiti yang sedikit tapi dalam jangka waktu yang singkat (kerap makan). Kenalpasti faktor yang menyebabkan sakit berlarutan, sebagai contoh: minuman bergas, merokok atau tabiat lewat makan. Kemudian, elakkan daripada faktor penyebab penyakit itu.

Satu budaya yang selalu disalahanggap oleh pesakit gastrik adalah, pengambilan ubat tahan sakit boleh mengurangkan penyakit gastrik. Orang awam harus sedari bahawa sesetangah ubat tahan sakit mempunyai satu bahan kimia yang boleh mengurangkan penghasilan prostaglandin; seterusnya menyebabkan lapisan perut mudah terhakis oleh ‘gastric acid’. Selain daripada ubat tahan sakit, ubatan tradisional juga mempunyai komponen bahan kimia yang boleh menyebabkan produksi prostaglandin di perut terbantut. Pengambilan kedua-dua jenis ubatan ini boleh menyebabkan penyakit gastrik bertambah teruk.

Apakah yang perlu diamalkan oleh pesakit gastrik ketika Ramadhan?

Elakkan :
  • Makanan bergoreng
  • Makanan di dalam tin – kerana kandungan asid yang tinggi
  • Minuman bergas
  • Makanan yang mempunyai asid tinggi – contohnya limau, oren, tomato
  • Merokok
  • Minuman yang tinggi kandungan kafein seperti teh, kopi
  • Tidur sebaik sahaja selesai sahur atau berbuka
  • Berbuka dengan kuantiti yang banyak
Amalkan
  • Berbuka puasa dalam kuantiti yang sederhana, dan jarakkan pengambilan pemakanan. Contohnya berbuka dengan buah kurma dan segelas air seterusnya solat maghrib dahulu. Kemudian makan nasi separuh pinggan, ikan stim beserta sayuran dan buah-buahan. Selesai terawikh, makan buah-buahan, biskut oat atau roti.
  • Menyegerakan berbuka dan melewatkan sahur; seperti yang diriwayatkan di dalam hadis Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:
إنا معاشر الأنبياء أمرنا بتعجيل فطرنا وتأخير سحورنا

“Sesungguhnya kami para Nabi diperintahkan untuk menyegerakan berbuka (sebaik masuk waktunya) dan melewatkan sahur.” (Majma’ az-Zawa’id, no. 2609. Kata al-Haitsami, “Hadis riwayat ath-Thabrani dalam al-Kabir dan para perawinya perawi kitab Shahih.”)
‘Amr B. Maimun al-Audi menyatakan, “Para sahabat Muhammad Shallallahu ‘alaihi wa Sallam adalah orang-orang yang paling bersegera dalam berbuka dan paling terakhir (lewat) dalam bersahur.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari Syarah Shahih al-Bukhari, 4/199)
  • Pesakit adalah dinasihatkan untuk mengambil ubat yang diberikan sewaktu sahur; jika diberikan sekali sehari. Sewaktu berbuka dan sahur; untuk ubatan dua kali sehari.
  • Makan makanan yang dipanggang lebih baik daripada yang digoreng.
  • Minum air kosong sekurang-kurangnya 2.5 liter sepanjang malam di waktu Ramadhan.
  • Minum air susu atau air buahan yang tidak berasid contohnya pisang sewaktu sahur.
  • Banyakkan makanan karbohidrat kompleks seperti beras perang, kekacang badam, oat.
Berjaga-jaga
  • Jika anda kelihatan letih, lesu dan pucat. Kerana komplikasi gastritis adalah pendarahan dalam perut serta kekurangan zat besi untuk pembentukan hemoglobin (darah merah).
  • Kajian menunjukkan kandungan asid paling tinggi pada waktu tengahhari. Oleh itu, jika anda mengalami sakit ulu hati yang teruk, sila dapatkan pandangan doktor kerana puasa mungkin akan memudaratkan. Namun demikian ianya tidak harus dijadikan alasan untuk tidak berpuasa sepanjang Ramadhan jika perkara yang diamalkan dan dielakkan seperti yang dibincangkan di atas tidak dipatuhi.

Dr. Ruhi Fadzlyana adalah seorang pakar bedah yang sedang bekerja di sebuah hospital di Kuala Lumpur dan pensyarah di universiti tempatan.
Rujukan :

Isteri Malas Solat

13 Jun 2016




Saya sudah berkahwin hampir 6 tahun . Kami mempunyai 3 org anak. Saya berkenalan dengan isteri saya sewaktu kami menjalani kursus di luar. Isteri saya memang cantik orangnya dan pandai bergaya. Dari segi penampilan memang nampak dia seorang wanita yg berkerjaya. Saya jatuh cinta dengan dia kerana sikap dia . Walaupun dia sibuk dengan kerjaya tapi dia seorang yang lemah lembut dan pandai mengambil hati orang tua saya. Sepanjang saya berkenalan dgn dia, saya juga kenal dengan keluarga dia. Dari perkenalan inilah saya sudah nampak isteri saya selalu ponteng solat. Lagi-lagi bila dia sangat sibuk , selalu juga akan tinggal solat. 

Namun atas dasar cinta, saya teruskan perhubungan ini. Dalam hati saya berkata, saya nekad , saya akan cuba bimbing dia ikut apa yang Islam ajar. Saya nak isteri saya cantik luar dan dalam. Kami ambil keputusan untuk berkahwin. Setahun pertama perkahwinan kami , isteri saya ok menjalankan tanggungjawab dia sebagai isteri sambil dibimbing oleh saya. Saya sentiasa memberi semangat kepada dia, untuk jangan tinggalkan solat walaupun sangat sibuk. Kerana rezeki semua adalah dari Allah.

Tapi, sejak akhir-akhir ini, selepas dia dinaikkan pangkat menjadi pengurus projek, bebanan kerja isteri saya semakin banyak. Bila balik rumah dah penat. Kadang-kadang terus tidur tanpa solat terlebih dahulu. Saya tanya juga mcm mana keadaan di ofis, dia solat ke tidak. Isteri saya mendiamkan diri shaja. Kalau saya tanya lebih-lebih, dia macam marah-marah. Dulu , bila saya tegur , dia boleh terima, sekarang sikapnya jauh mahu terima nasihat malah menuduh saya tak pernah memahami keadaan dia yg sangat sibuk dan penat bekerja mencari wang. Isteri saya kata, yang saya ni suka membebel dan membuatkan dia bertambah pening.

Beberapa kali saya memberi nasihat kepada isteri dengan cara yang halus, lembut dan baik. Saya tak pernah meninggikan suara, jauh sekali nak memaksa atau menengking. Saya cuma jelaskan pada isteri akan tanggungjawab sebagai orang Islam, tak boleh tinggalkan solat. Bila mood dia ok, dia akan solat. Kalau balik ke kampung dia akan solat dihadapan orang tua saya. Anak-anak pun sering bertanya, kenapa ibu mereka sekejap solat, sekejap tak solat. Dah habis alasan saya terpaksa bagitahu anak-anak untuk tidak memalukan ibu mereka. Bila saya ajak solat berjemaah bersama anak-anak, isteri akan cakap die penat dan akan solat sendiri kemudiannya,tapi bila saya lihat kat bilik, isteri dah terlelap tidur kepenatan.

Saya tidak mahu isteri bersikap begini dan berterusan menanggung dosa. Saya juga tak mahu dihimpit rasa bersalah. Saya tak mahu jadi suami yang gagal. Sebab saya sayang isteri dan anak-anak saya. Sudi kiranya ada rakan diluar sana dpt kongsikan cara bagaimana lagi saya perlu beri nasihat kepada isteri saya dengan cara yg berkesan.

-Suami Prihatin-

Cinta Berputik Di Perjumpaan Reunion

18 May 2016

Salam, hi admin. Citer aku ni simple je. Aku Rahim, tahun depan umur 45. Aku duda anak 3. Kematian isteri. Sekali lagi diulang duda anak 3 . Alkisahnya bermula, apabila rakan rakan universiti merancang nak buat perjumpaan reunion untuk batch kami yg sama jurusan. Aku okay je, maklumlah zaman-zaman skrg reunion ni dah mula jadi trend masa kini.

Aku ada terbaca , kisah reunion ni ada baik buruknya. Tapi aku mahu ambil yg positif je, berjumpa rakan-rakan seperjuangan yg dah lama tak nampak depan mata. Jadi kami ON dengan tarikh perjumpaan yang dibuat di sebuah hotel.

Pada hari perjumpaan, biasalah kami berjumpa dan berborak dgn shbat-sbhat lama. Macam-macam topik yg kami sembang, drp topik kesihatan, kekayaan, kerjaya , kecantikan sampailah kepada kisah kehidupan keluarga. Kisah aku duda anak 3 ni mmg sangat hangat dibual oleh kwn-kwn aku ni. Lepas tuulah diorang cuba kenalkan aku pada sorang member perempuan ni. Semua mmg kenallah Aishah ni. Sama batch sama jurusan. Diorang ckp Aishah masih belum kahwin sampai skrg. org tua -tua ckp andartu lah.

Jadi aku ni, yg dah 5 tahun tak berteman, rasa excited pun ada. Cuma taknak lah nanpak over sangat. Jadi aku mulalah langkah aku sbg seorang lelaki macho kononnya, berborak , bersembang mcm mcm dgn Aishah ni. Kami bertukar-tukar contact nombor.

Hampir sebulan kami berkenalan, sedikit sebanyak aku tahulah sikit sikit pasal Aishah ni. Dari segi komunikasi, karakter..aku mmg dah suka pada Aishah ni, Tapi aku tak tahulah Aishah punya perasaan pada aku. Cuma yg jadi masalah pada aku ialah kerjaya Aishah sangatlah hebat berbanding aku. aku ni pegawai cabuk je. Aishah pulak mmg jauh tinggilah level dia drp aku. Patutlah dari segi gaya luaran dia nampak sangat hebat.

Apa yg aku risaunya, boleh ke die terima aku yg kerdil ni. Dahlah anak 3. Aku taknak mcm mcm konflik timbul bila dah kahwin nanti. Aku tak tahulah konflik apa. Tapi mcm mcm aku dengar citer kalau isteri lebih hebat kariernya bebanding suami. Jadi aku taknak benda lebih buruk berlaku. Jadi sebelum aku mulakan langkah seterusnya aku nak pikirlah dulu baik buruknya.

Jadi kalau ada pembaca diluar sana yg berpengalaman, bagilah tips kat aku. Idea or pendapat.

Tq

-Duda Anak 3-

Tips Dan Cara Mengatasi Stress Dan Tekanan Dalam Kehidupan

25 Apr 2016


Saban hari kita pasti mendengar ramai orang mengalami stress dan tekanan , ditambah lagi dengan kehidupan yang semakin mencengkam dan mencabar. Tekanan datang dengan pelbagai bentuk dan cara. Namun yang membezakannya adalah bagaimana kemampuan kita untuk menangani stress ini dengan berkesan. Setiap orang pasti ada kemampuan masing-masing, justeru itu marilah sama-sama kita fahami tekanan yang dihadapi dalam keadaan bertenang dan cuba atasinya dengan bijak. Boleh rujuk tips di bawah sebagai panduan untuk kita cuba menangani masalah stress dan tekanan.

-Admin-

Sumber : Utusan Malaysia, 29 Mac 2006

"
Tekanan atau stress merupakan sebarang jenis perubahan yang menyebabkan rasa tegang fizikal, emosional dan psikologi. Ianya adalah biasa. Semua insan mengalami tekan yang berkaitan dengan kerja, keluarga, keputusan , masa depan, dll.

Tekanan adalah fizikal serta mental. Ia di sebabkan oleh kejadian utama kehidupan seperti kesakitan, kematian orang yang kita sayangi, sesuatu perubahan dalam tanggungjawab atau dugaan di tempat kerja, kenaikan pangkat, kerugian, masalah kewangan atau perubahan yang tiba-tiba atau yang tidak dijangka. Sebagai respons kepada tekanan harian , badan kita secra automatik menambahkan tekanan darah, denyutan jantung, pernafasan, metabolisme dan aliran darah ke otot anda. Respons ini bertujuan untuk membantu badan anda bereaksi secara pantas dan berkesan terhadap sesuatu keadaan yang tegang. 

Bagaimanapun, apabila anda sentiasa bereaksi terhadap kedaan yang banyak tekanan (stressful), sama ada kecil atau besar, tanpa membuat penyesuaian fizikal, mental, dan emosional bagi menangani kesannya, maka anda boleh mengalami tekanan yang boleh menjejaskan kesihatan, kesejahteraan, tenaga, kecerdasan dan hubungan peribadi dan profesional anda. Lantaran itu, anda perlu memahami unsur-unsur utama yang boleh membawa tekanan dalam kehidupan anda dan mengambil tindakan untuk mencegahnya.

Perlu diingatkan tekanan boleh membawa kesan positif. Anda perlu sedikit tekanan untuk membuat kerja anda dengan cemerlang. Kunci untuk mengurus tekanan ialah untuk memastikan tahap tekanan yang sesuai yang boleh memberi anda tenaga, keghairahan dan motivasi dan juga tahap tekanan yang boleh menjejaskan kesihatan dan kesejahteraan anda. Antara isu dan peristiwa yang menyebabkan tekanan jiwa ialah perasaan tidak mempunyai arah haluan; perasaan tidak dapat mengawal sesuatu keadaan; rasa bersalah terhadap kelewatan atau kegagalan untuk menyempurnakan komitmen; terlalu banyak komitmen berbanding dengan masa yang ada; perubahan, terutamanya perubahan yang anda sendiri tidak buat; sesuatu keadaan yang tidak menentu dan dugaan tinggi terhadap diri anda. 

Kesan tekanan bergantung kepada bagaimana kita memandangnya – sikap . kita terhadap sesuatu keaddan. Misalnya, berpindah rumah merupkan keadaan tekanan yang tinggi. Tetapi sama ada tekanan yang anda alami itu melemahkan atau sangat menggembirakan bergantung kepada bagaimana anda bereaksi terhadap situasi yang tertentu itu. Adakah ia satu pengalaman pahit atau satu cabarang yang merangsang?

Cara yang terbaik untuk menangani tekanan ialah untuk membasminya. Misalnya, jika anda tahu anda mempunyai alergi terhadap kain bulu biri, anda harus hentikan memakai pakaian itu. Maka dengan itu tekanan anda akan hilang. Jika tekan anda adalah disebabkan oleh sesuatu keadaan, anda perlu memilih sesuatu teknik yang boleh digunakan dengan serta merta apabila dihadapinya pada saat itu juga. Ubah tekanan anda kepada satu motivator dengan memandang sesuatu keadaan secara positif.Terdapat beberapa cara untuk mengurangkan tekanan dan tegangan dan berasa senang dan tenang. Berikut ialah tujuh cara yang pada pendapat saya merupakan cara yang paling berkesan bagi mengatasi tekanan dalam jiwa kita.

1) Senaman pernafasan.
Pernafasan membawa banyak manfaat, termasuk mengoksigenkan darah yang membangunkan otak, melegakan otot dan menteramkan minda kita. Tarik nafas melalui lubang hidung secara perlahan-lahan dan kuat dan hembuskan nafas melalui lubang hidung secara perlahan-lahan dan penuh . Semasa menhadapi tekanan, pernafasan menjadi lemah dan pantas. Bernafas dengan kuat merupakan satu cara yang efektif untuk mengekekalkan keadaan tenang. Senaman pernafasan ialah berguna kerana ia boleh dibuat di mana- mana sahaja dan ia membawa kesan positif dengan serta merta. Kita hendaklah menjadikan senaman sebagai satu tabiat harian.

2)Tafakur (Meditation)
Apabila bertafakur bersendirian tanpa apa-apa gangguan , otak anda menjadi tenang dan hormon tertentu yang memajukan kesihatan dibebaskan. Minda yang senang dan lega membantu kita mengelakkan tekanan jiwa. Setiap hari kita perlu membelanjakan sekurang-kurangnya lolima belas minit untuk bertafakur.

3)Penggambaran.
Penggambaran atau visualization membantu anda membayangkan anda mencapai tujuan dan cita-cita anda seperti menjadi sihat dan berasa tenang; menjalankan tugas serta tanggungjawab dengan baik dan menangani situasi konflik secara berkesan. Juga, membayangkan anda membuat kerja yang anda mencuba untuk menguasai dengan cemerlang sebenarnya berfungsi sebagai latihan fizikal. Jadi, anda boleh menambahbaikkan prestasi anda melalui penggambaran.

4)Pengurutan (Massage).
Terapi pengurutan mengurangkan denyutan jantung dan melegakan badan anda. Ia juga menambahkan kecerdasan minda kita. Minta sahabat anda memberi massage atau dapatkan khidmat seorang professional bagi membantu anda.

5)Kelegaan otot.
Berbaring, bersenang-senang dan dan membiarkan otot anda di muka, tangan, bahu dan leher mengendur sekuarang-kurangnya tiga minit. Latihan ini boleh dibuat mana-mana sahaja dan ini boleh membantu anda berasa tenang dengan cepat dan mudah.

6)Muzik.
Terapi muzik mendatangkan banyak faedah kesihatan bagi mereka yang mengalami tekanan dan juga kesakitan yang teruk. Muzik yang sesuai boleh mengurangkan tekanan darah, melegakan badan dan mententeramkan minda anda. Anda perlu memilih muzik ringan dan yang anda sukai dan denganya setiap hari.

7)Pengurusan masa.
Kenalpasti kerja harian anda mengikut keutamaan dan menetapkan satu jadual supaya anda dapat menyiapkannya mengikut keutamaan dengan tanpa melengah-lengahkan. Kenalpasti juga kerja yang tidak mendatangkan sebarang faedah seperti gossip kosong, perbualan telefon dan yang memebazirkan masa anda. Membelanjakan masa yang lebih bagi membuat kerja yang lebih penting.

Selain teknik yang diterangkan di atas, anda boleh main pelbagai aktiviti dengan anak-anak; berjalan sekurang-kurangnya dua kilometer sehari; pergi berenang di sungai atau pantai; beri perhatian kepada pemakanan; tidur lapan jam setiap malam; dan menuntun kartoon atau lawak jenaka (komedi) atau baca komik (kerana mengikut pakar perubatan gelak ketawa dan kelucuan melegakan otot, mengurangkan tekanan darah, menambahkan tahap tenaga, dan menyegarkan sistem pernafasan dan darah kita).

Sumber : Utusan Malaysia, 29 Mac 2006
***************************************************************

LANGKAH – LANGKAH MENGATASI STRESS

Langkah 1 – Fahami Punca Stress
- Selidik punca yang menyebabkan stress terjadi kepada anda
- Cari masalah dalam diri satu persatu.
- Cuba mengubah rutin dan kebiasaan yang dilakukan sehingga menyebabkan ketegangan.


Langkah 2 – Letakkan Keutamaan
- Senaraikan keutamaan untuk dilakukan
- Jangan melakukan semua pekerjaan tanpa memberi keutamaan kepada yang lebih penting.
- Bertindak mengikut keutamaan untuk mengelakkan kita tidak membuang masa dan melakukan sesuatu yang merugikan.

Langkah 3 – Selesaikan Masalah Satu Persatu.
- Selesaikan masalah kecil sebelum ia menjadi lebih besar.
- Cuba selesaikan masalah yang ada pada waktu yang sesuai.
- Dapatkan interaksi dan komunikasi yang lebih berkesan kerana ia boleh menyelesaikan pertelingkahan dan masalah.

Langkah 4 – Menangis
- Titisan air mata dapat menjadi teman dan menceritakan seribu masalah.
- Menangis merupakan amalan yang sihat dan dapat melapangkan tekanan minda dan jiwa.
- Wanita lebih mudah menzahirkan emosinya melalui tangisan berbanding lelaki yang lebih kerap memendam perasaan dan menganggap menangis adalah sesuatu yang mengaibkan.

Langkah 5 – Ketawa
- Dapatkan masa untuk duduk bersama sahabat handai yang pandai berjenaka dan berhiburlah bersama mereka.
- Ketawa membantu meningkatkan keupayan pernafasan dan denyutan jantung, kegiatan otot-otot dan suhu badan juga dapat diaktifkan.
- Proses ketawa boleh membantu membuang toksid di dalam badan dan darah dapat berjalan dengan lebih lancar.

Langkah 6 – Bersenam Atau Beriadah
- Bersenam tidak hanya mencergaskan fizikal, bahkan mental juga lapang setelah berpeluh
- Ketegangan jasmani dapat dielakkan dengan kerana peredaran darah berjalan lancar kerana otot-otot digerakkan.
- Bersenam juga boleh membakar lemak yang boleh membawa penyakit di dalam badan.

Langkah 7 – Menyanyi, Menari Dan Menjerit.
- Anda boleh melepaskan stress dengan menyanyi dalam bilik air tanpa mementingkan sangat senikata lagu tersebut sambil menitiskan airmata
- Pasang lagu yang rancak dan sesuai untuk menari sepuas hati sehingga berpeluh
- Menjerit. Cari tempat yang sunyi dan jeritlah sekuat tenaga. Anda juga boleh mendapatkan tempat yang bising seperti di tapak pembinaan ataupun di dalam kebisingan waktu hujan dan di mana-mana mengikut kreativiti anda.

Langkah 8 – Curahkan Perasaan Dalam Diari.
- Bila anda merasa tertekan akibat marah, sedih, kecewa dan
sebagainya, tulislah segala-galanya di dalam diari
- Tidak perlu mencatakan secara detail perasaan anda. Cukup sekadar sedikit catatan. Simpan diari di tempat rahsia anda
- Kebiasaanya kita akan tertawa apabila membaca semula catitan kita itu di lain masa kerana selalunya ianya terlalu remeh tidak seperti apa yang digambarkan didalam diari.

Langkah 9 – Luahkan Pada Sahabat Karib.
- Mungkin anda melihat masalah itu terlalu berat, tetapi mungkin tidak pada sahabat karib anda.
- Luahkan kepada sahabat anda itu perasaan anda kerana ia dapat mengurangkan bebanan stress.
- Kemungkinan masalah anda akan selesai dengan pendapat dan pandangan sahabat anda itu.

Langkah 10 – Meditasi Atau Bertafakur.
- Melakukan penilaian semula terhadap pertuturan, perbuatan dan tingkahlaku yang telah dilakukan.
- Secara bertafakur dan bertenang anda boleh membuat
pertimbangan, di mana yang patut diperbaiki dan punca timbulnya masalah sehingga anda dapat ketegangan.
- Pejamkan mata rapat-rapat dan lihatlah ke dalam diri, siapakah anda sebenarnya dan apa yang anda ingini.

Langkah 11 – Tahu Had Kemampuan.
- Tahu bila bermula dan sepatutnya berhenti serta jangan terlalu memaksa diri.
- Jangan terlalu membuang masa kepada perkara yang anda tidak lagi mampu ditanggung.
- Serahkan sesuatu urusan itu kepada orang yang lebih layak atau mahir melakukannya supaya anda tidak terus-terusan tertekan.

Langkah 12 – Berusaha Dan Berserah.
- Bertawakallah kepada Tuhan setelah kita berusaha dengan sehabis baik.
- Banyakkan melakukan perbuatan mahmudah (baik) dan menjauhkan perbuatan mazmumah (jahat) serta tambahkan amalan-amalan sunat seperti puasa, sembahyang, zikir dan sebagainya.
- Jangan biarkan hidup anda terus tertekan. Berusaha mendapatkan jalan keluar bagi setiap masalah.

Langkah 13 – Bersantai
- Setelah berusaha keras melakukan rutin, anda perlu mencari sedikit ketenangan seperti berekreasi di taman, berkelah di sungai atau di mana-mana tempat yang dirasakan sesuai untuk memanjakan diri dan minda.
- Lakukan juga kegiatan yang tidak terlalu membebankan minda dan memberikan keseronokan
- Rehatkan diri sebentar sebelum memulakan tugasan baru.

Langkah 14 – Ambil Mudah.
- Biar sebesar mana dugaan yang diterima anggaplah ia sesuatu yang mudah dan jangan terlalu membebankan fikiran.
- Jika boleh dan sesuai, bawalah tugasan yang tidak boleh diselesaikan itu pada keesokkan harinya.
- Jangan terlalu membebankan masalah anda sehingga hidup jadi tak keruan dan sukar tidur atau kurang selera makan dan sebagainya.

Langkah 15 – Mengadu Kepada Kaunselor.
- Sekiranya anda tidak mampu menyelesaikan masalah anda, dapatkan kaunselor yang boleh membantu.
- Kaunselor dapat membantu proses penyelesaian masalah dan tindakan yang perlu diambil.
- Kaunselor dapat memberitahu apa yang mungkin anda tidak sedar mengenai diri sendiri.

Langkah 16 – Berurut.
- Berurut boleh membantu melancarkan perjalanan darah dan urat yang tegang serta keras dapat dikendurkan. Dapatkan mereka yang mahir dan bertauliah dalam teknik pengurutan.
- Selepas berurut anda akan merasakan kelegaan pada tubuh badan.
- Berurut walau kadangkala sedikit sakit, mampu menghilangkan ketegangan akibat bebanan stress.

Langkah 17 – Refleksologi Atau Akupuntur.
- Melalui refleksologi kaki, punca penyakit dapat dikenalpasti.
- Akupuntur dapat melegakan kesakitan dan membantu
menghilangkan tekanan yang ditanggung.
- Cara ini sesuai untuk mengatasi masalah stress.

Langkah 18 – Hipnosis
- Anda berhadapan dengan pakar yang membawa anda memasuki satu suasana yang indah.
- Anda kemudian disuruh membayangkan masalah yang dihadapi, airmata keluar tanpa disedari dan seterusnya anda disuruh melontarkan masalah tersebut jauh-jauh. Apabila tersedar anda berasa segar dan ringan tanpa masalah.
- Teknik ini sebenarnya bermain dengan fikiran bawah sedar dengan membersihkan masalah yang menganggu tanpa disedari.

Langkah 19 – Terima Keadaan Seadanya.
- Jangan mengharapkan sesuatu keadaan berubah mengikut
kehendak kita kerana tidak semua yang kita ingini akan menjadi kenyataan.
- Dalam keadaan ini ada baiknya jangan terlalu mengharap sesuatu yang terlampau hebat supaya anda tidak merasa terlalu kecewa jika tidak memperolehinya.
- Terima keadaan seadanya dan berbahagia dan menghargai apa yang ada tanpa membandingkan dengan apa yang orang lain dapat.

Langkah 20 – Amalkan Sikap Dan Gaya Hidup Sihat.
- Bersikap terbuka dalam semua perkara dengan membuka minda dan anda sedia menerima sesuatu bencana.
- Sedar dan mensyukuri bahawa segala yang berlaku adalah ketentuan dari Allah Taala dan ada hikmah disebaliknya. Gunakan kelebihan fikiran yang dikurniakan Tuhan untuk mengatasi masalah mendatang.
- Amalkan gaya hidup sihat dengan mengambil makanan seimbang dan hidup secara teratur serta terurus dan jangan melakukan kegiatan yang tidak sihat dan merosakkan diri dan kehidupan.  
"

Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.