SLIDER

Pukau Sebelum Dirogol

30 Jul 2017


Sedihnyer mbaca kisah nie.........prmpuan baik, dirosakkan lelaki jahat. Bila lelaki baik, prmpuan jahat pula menggoda. Ingatlah, Murka & laknat Allah akan sentiasa mengiringi mereka² yg menjahanamkn hidup org lain selagi mereka tidak meminta ampun dan bertaubat.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Seperti mana yang diceritakan oleh Hana, 17, (bukan nama se­benar), seorang pelajar ting­katan lima dari sebuah sekolah di utara tanah air kepada warta­wan Warta Perdana, M Ilham Arief.


KALAU orang tak tahu cerita sebenar sudah tentu mereka tuduh saya anak yang tak tahu jaga maruah mak bapa. Sudah tentu mereka tuduh saya perempuan tidak bermaruah. Percayalah, apa yang berlaku ini bukan atas kehendak saya. Malah, saya sendiri tidak kenal lelaki bertopeng yang telah meragut kesucian saya. Terlalu berat hendak saya tanggung ujian ini, tapi apa boleh buat semuanya sudah ditakdirkan Allah.

Kalau ikutkan hati saya boleh jadi gila dibuatnya. Saya bersyukur kerana masih lagi memiliki iman yang kuat, walaupun apa yang saya alami ujian ini terlalu pahit untuk saya telan. Hanya air mata menjadi teman setia. Setiap malam saya menangis menge­nangkan apa yang berlaku. Mengapa Allah pilih saya menerima ujian ini?


Persoalan itu sering menerjah fikiran. Namun saya gagal mencari jawapannya. Akhirnya saya reda dengan apa yang berlaku. Mungkin ujian yang saya terima ini ada hikmah yang tersembunyi.Saya kini mengandung lapan bulan akibat perbuatan lelaki jahanam yang tidak dikenali.


Sebelum peristiwa hitam itu berlaku Oktober tahun lalu, saya menunggang motosikal bersendirian seperti biasa dari sekolah untuk pulang ke rumah. Rumah saya jauh di pedalaman dan saya terpaksa melalui belukar dan hutan kecil. Tiba di pertengahan jalan saya dihalang oleh seorang lelaki bertopeng. Dengan kasar dia mengarahkan saya memberhentikan motosikal. 


Mulanya saya tak endahkan arahannya. Saya cuba pecut motosikal, namun dia begitu sadis. Dengan berani dia meng­halang laluan. Sebaik saja memberhentikan motosikal fikiran saya terus melayang entah ke mana. Saya langsung tak ingat apa-apa.

Dalam keadaan fikiran yang bercelaru itu saya diheret lelaki jahanam itu ke dalam semak berdekatan. Mulanya saya melawan namun fikiran saya semakin tidak keruan. Penglihatan saya semakin kabur. Selepas itu saya langsung tidak sedar apa-apa.


Bila sedar, saya dapati tubuh saya dalam keadaan berbogel tanpa seurat benang. Semua pakaian sekolah saya berlonggok di sebelah saya.


Ya Allah… apa yang telah berlaku? Saya melihat sekeliling, namun tidak ada sesiapa selain belukar dan pohon kayu. Saya lantas menjerit meminta tolong, namun sia-sia. Hanya unggas dan serangga saja menyahut.


Barulah saya tahu, rupa-rupanya saya telah dipukau oleh lelaki bertopeng itu sebelum dia perkosa saya. Apa lagi yang mampu saya lakukan selain menangis semahu-mahunya sebelum memakai semula pakaian saya.


Walaupun telah dinodai, namun saya tetap merahsiakan perkara ini daripada pengetahuan kedua ibu bapa. Lagipun saya yakin tidak akan mengandung dengan hanya sekali saja tubuh saya disentuh oleh lelaki. Saya meneruskan persekolahan seperti biasa, walaupun fikiran saya sentiasa tertekan dan sering mengasingkan diri daripada rakan-rakan.


Beberapa rakan perasan perubahan saya secara mendadak itu. Mereka tahu perangai saya sebelum ini tidak begitu. Sama ada di sekolah atau di rumah saya mulai menjadi seorang pendiam. Ibu, ayah serta adik-beradik lain hairan dengan perubahan saya.

Tanpa disangka setelah kandungan saya mencecah lima bulan perubahan fizikal saya berlaku secara mendadak. Barulah saya tahu rupa-rupanya saya sudah mengandung.


Ibu semakin pelik melihat perubahan pada tubuh saya. Akhirnya pada satu malam ibu menyoal saya kerana dia tidak puas hati melihat bentuk tubuh saya macam orang mengandung. Tanpa banyak soal, saya mengaku bahawa saya mengandung. Tapi saya tegaskan ia bukan atas kerelaan saya. Saya ceritakan peristiwa sebenar yang berlaku ke atas saya.


Ibu sungguh terkejut. Dia menangis teresak-esak kerana saya menerima padah atas perbuatan orang lain. Ibu percaya saya tak akan buat kerja gila itu kerana dia tahu saya seorang anak yang taat kepada suruhan Allah dan suka mengaji Quran.


Setelah kandungan mencecah enam bulan ibu dan bapa mengambil keputusan menghantar saya ke Kem Modal Insan Kewaja (KEWAJA) sebagai persiapan untuk bersalin. Perbuatan kejam lelaki durjana itu tidak akan saya lupa sehingga ke akhir hayat. Walaupun dia kini terlepas dari pembalasan dunia, tapi di akhirat kelak sudah pasti dia akan menerima azab pedih dari Allah.


Jika tidak kerana perbuatan lelaki durjana itu sudah tentu saya kini sibuk membuat persiapan untuk menghadapi peperiksaan SPM pada tahun ini.Selepas bersalin nanti saya tekad akan menyambung semula pelajaran. Anak yang bakal lahir ini akan dijaga oleh keluarga saya. Syukur, mereka setuju menjaganya.


Terima kasih mak, ayah kerana memahami kesengsaraan saya!”


Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Cantik Itu Membunuh. Awas !! Pesanan Untuk Yang Obses

28 Jul 2017


Aku rasa terpanggil untuk berkongsi pendapat tentang satu isu khususnya buat kaum hawa (namun jugak telah menular kepada kaum lelaki), terhadap satu lagi kegilaan dan ketaksuban masa kini, iaitu kecantikkan yang diistilahkan sebagai “beauty hunter”.

Aku merupakan seorang pelajar perubatan di sebuah ipta yang sedang menunggu penempatan di hospital tanah air. Dan sepanjang aku menjadi pelajar, pelbagai jenis manusia aku temui dengan pelbagai jalan cerita dan latar belakang hidup mereka.

Sebelum lebih lanjut, tahukah anda penyakit nombor satu di Malaysia adalah sakit jantung (yang berkaitan dengan permakanan dan gaya hidup kita) manakala kanser kini berada di tangga nombor dua?

Dan terutamanya untuk para wanita, lima kanser utama yang membunuh pada waktu ini adalah kanser payu dara (nombor satu) ,disamping kanser kolon (usus),serviks , ovari dan paru-paru. Malah melihat kepada kepesatan penyakit-penyakit kanser, menjelang tahun 2020 dijangkakan kanser akan menjadi pembunuh nombor satu di dunia.

Kesedaran masyarakat kita terhadap bahaya kanser masih rendah, dan kerana itu kita dibanjiri dengan pelbagai kegilaan-kegilaan hipster seperti food hunter, kecantikkan dan sebagainya. Secara ringkas disini, kanser terjadi apabila berlaku pertumbuhan sel abnormal yang tidak terkawal di dalam tubuh badan manusia. Jadi apa sahaja yang boleh menyebabkan sel badan membesar atau membahagi secara tidak normal berpotensi untuk mengakibatkan kanser seperti pendedahan terhadap bahan-bahan kimia atau toksik, radiasi, dan faktor keturunan atau genetik manusia.

Confesion aku ini bukan untuk menjatuhkan mana-mana pihak atau nak cantas rezeki atau bisnes siapa-siapa. Tapi aku rasa perlu untuk kita ambil masa sedikit dan merenung sejenak apa yang telah kita lakukan pada tubuh badan kita yang merupakan amanah dari tuhan, agar kita sedar sebelum terlambat dan tidak meletakkan diri kita dalam kecelakaan.

Dalam kehidupan harian kita, kita tidak boleh lari dari terdedah kepada bahan-bahan kimia, dari segi permakanan dek kerana kekangan waktu, kita banyak mengambil makanan diluar dan juga makanan berproses disamping fast food. Jadi perkara itu sudah menjadi normal dalam masyarakat, tapi kegilaan kita tidak berhenti disitu apabila ditambahkan pulak dengan penggunaan bahan-bahan kimia yang lain seperti produk-produk kecantikkan yang meningkatkan lagi kandungan bahan-bahan kimia yang sedia ada dalam tubuh badan kita.

Aku ingin kongsikan sendiri bagaimana aku berdepan dengan pesakit-pesakit kanser yang menderita kerana obsesisi ‘nak cantik’ ini. Ketika aku menjadi pelajar dulu, ramai pesakit wanita yang aku temui diwad wanita menghidap kanser. Sehinggakan pernah ada minggu-minggu dimana katil-katil hospital memang penuh gila dengan pesakit kanser.

Berdasarkan pemerhatian aku terhadap pesakit kanser ini, mereka mempunyai hampir satu persamaan yang jelas, nyata, terang lagi bersuluh, iaitu penggamalan produk-produk kecantikkan tidak kira ianya ubat-ubat tradisional (yang sudah bercampur bahan kimia) atau produk-produk kecantikkan yang berlambak di pasaran. Tidak terhad hanya kepada produk mencantik dan mencerahkan wajah, ia merangkumi jugak supplement-supplement kesihatan, produk kosmetik,produk penegang payudara, pil-pil kurus, dan produk kesihatan dalaman, harian dan pencuci wanita.

Aku masih ingat, pertemuan aku dengan seorang wanita, dalam lingkungan umur 50 an, ketika aku menemubual (dalam istilah perubatan dipanggil history taking). Mak cik ni aku namakan mak cik A, menyambut kedatangan aku dengan senyuman yang tak lekang dibibir. Tak tergambar langsung kesedihan atau perderitaan yang dia tanggung. Mak cik A ini disahkan menghidap kanser ovari tapi aku tak ingat tahap berapa, yang pasti badan dia kurus, dan muka sedikit cengkung. 

Dia menceritakan bagaimana dia mula-mula sedar tentang masalah itu. Katanya selepas dia bersama dengan suami, dia mengalami kesakitan dan pendarahan pada bahagian sulit. Setelah menjalani pemeriksaan di hospital dia disahkan menghidap kanser ovari.

Perbualan itu semakin jauh dan serius dengan aku menanyakan amalan dan gaya hidup mak cik A, merangkumi sejarah keluarga jika ada dalam keluarganya jugak menghidap kanser, permakanan dan produk-produk kesihatan sampingan yang dia ambil. Tiada sejarah kanser dalam keluarganya, tidak merokok juga mengamalkan permakanan sihat kecuali satu benda yang dia tekankan semasa temubual itu, adalah gaya hidup dia sejak dari zaman anak dara,

iaitu pengamalan pelbagai produk-produk kecantikkan seperti jamu, dan segala macam produk kt pasaran demi memenuhi kehendak suaminya dan dirinya untuk sentiasa kelihatan cantik, menarik dan tertarik . Malah walaupun sudah lanjut usia, dia masih mngamalkan tabiat itu kerana sekarang produk yang ada sudah pelbagai jenis dengan aneka pilihan juadah yang lebih banyak berbanding zaman dia muda-muda dulu.

Sebelum aku meminta diri, mak cik A menyampaikan satu pesanan yang masih aku ingat sampai sekarang. Kata mak cik A,”Anak, tolong pesan pada semua orang, pada kawan-kawan dan ahli keluarga, jangan amalkan makan produk-produk macam ni, sebelum dapat kanser macam mak cik” kata-kata itu diakhirinya dengan senyuman. Jadi aku menganggap confession ini adalah salah satu amanah dan pesanan terakhir dari mak cik A buat kaum hawa sekalian.

Seorang lagi pesakit, masih muda, dalam lingkungan 35-40 an, aku gelarkan dia kak B. Kak B ni disahkan menghidap kanser payudara. Ketika ditemui, dia sudah menjalani pembuangan payudara. Katanya dia menyedari ada ketulan namun membiarkan kerana takut ke hospital sehingga ia menjadi sedikit bernanah dan membusuk. Apabila ditanya lebih lanjut, dia mngatakan mengamalkan ubat-ubat sapuan dan jugak suntikan menegang dan membesarkan payudara bagi kepuasan si suami yang mahukan dia memiliki payudara yang besar, pejal dan mantop. 

Menurutnya lagi, si suami kini menyesal beribu sesalan kerana meminta hal tersebut namun semuanya sudah tidak berguna lagi . Dia menceritakan kepada aku dengan mengharapkan kisah dia ini menjadi pengajaran buat kaum wanita diluar disana yang obses terhadap kecantikkan agar berhenti merosakkan diri anda demi memenuhi nafsu suami atau nafsu diri sendiri.

Ramai diantara kita yang salah faham dengan menganggap produk-produk yang digunakan dipasaran selamat kerana telah mendapat kelulusan KKM. Namun ‘selamat’ dan ‘lulus’ yang dimaksudkan itu bukanlah bermakna bahan-bahan itu tidak mendatangkan kesan jangka panjang yang bahaya kepada tubuh badan kita. Sebaliknya kandungan ‘racun’ itu masih terkawal dan dibenarkan penggunaannya. Tapi jika diamalkan secara berterusan dalam jangka masa yang lama, bahan-bahan kimia itu berpotensi menganggu keseimbangan hormon dan menyebabkan mutasi kepada sel tubuh badan yang membawa kepada barah atau kanser.

Beringatlah para wanita, kanser bukan penyakit biasa. Penderita akan menderita secara perlahan-lahan sebelum malaikat izrail datang memanggil. Aku sendiri tidak sanggup melihat keadaan pesakit-pesakit kanser bertarung nyawa sehingga aku berharap dijauhkan diuji sedemikian rupa. Kebanyakkan pesakit ini akan berakhir dengan kematian kerana kebanyakkan kanser dikesan agak lambat sehingga mencapai stage atau peringkat yang telah kronik. Berhentilah dimomokkan dengan kecantikkan dikaca tv sebelum terlambat. Keseronokkan anda sekarang adalah penderitaan anda akan datang. Obsesi anda terhadap kecantikkan akan membunuh anda jauh lebih awal.

Bukan tidak boleh cantik, tapi bersederhanalah. Jika anda ingin juga menggunakan produk kecantikkan, kurangkanlah dan cukuplah sekadar penggunaan luaran saja seperti pencuci muka. Berhentilah mengambil produk-produk pil, serbuk atau apa saja dipasaran kerana ia meningkatkan kandungan kimia dalam badan anda. Benar, kesan bahan-bahan ini terhadap individu adalah berbeza. Namun banyak bukti yang menunjukkan bahawa bahan kimia tertentu ini boleh menyumbang kepada kanser ini terjadi.

Kembalilah kepada penggunaan bahan-bahan semula jadi dan jugak petua-petua tradisional orang-orang dulu yang jauh lebih selamat dan berkesan daripada produk-produk sekarang. Amalkan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan semula jadi yang bukan sahaja melambatkan proses penuaaan malah ia menggalakkan pertumbuhan sel-sel baru disamping menyingkirkan sel-sel rosak yang mengalakkan pertumbuhan kanser.

Pesanlah kepada keluarga dan orang tersayang anda, sampaikan maklumat kepada mereka tentang bahayanya bahan-bahan kimia ini terhadap kesihatan mereka. Ibu aku sendiri satu ketika dulu berada dalam kategori obses kepada kecantikkan. Macam-macam produk yang di”claim” sebagai produk kesihatan dia ambil. Tapi Alhamdulillah dia diberikan kesedaran lebih awal sebelum terlambat dan mak aku kini dah berhenti menggamalkan gaya hidup seperti itu.

Dan pesanan aku untuk kaum lelaki, terutamanya para suami. Jika anda sayangkan isteri anda, hentikanlah jugak kegilaan anda mengejar kecantikkan daripada para isteri. Kebanyakkan pesakit wanita yang aku jumpa, ramai mengatakan terpaksa mengamalkan pengambilan produk-produk kecantikkan ini kerana si suami mahukan mereka cantik ,muda dan ‘ketat’ seperti mereka mula-mula kahwin dulu. malah ada yang jika tidak ambil, suami mengugut akan kahwin lain, diceraikan, diabai dan sebagainya. Sayangilah isteri anda seadanya kerana mereka adalah ketua bidadari anda disyurga nanti. Kepuasan anda nanti akan menjadi barah dan kanser buat para isteri.

Sekian,terima kasih.
– Z

Kredit : IIUMC 

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Coretan Mengenai Silibus Persekolahan Anak-Anak Di Luar Kemampuan Usia




SEJAK akhir-akhir ini timbul perbincangan mengenai hala tuju pendidikan anak kita. Sekali- kali saya tidak bermaksud untuk mengkritik, kerana saya mempunyai ramai sahabat-sahabat dari kalangan guru, dan saya amat menyanjungi tugasan mereka dalam mendidik anak-anak kita, sebagaimana saya amat menyanjungi guru-guru saya yang mengajar berbagai konsep dari mula membaca, mengira sehingga ke peringkat lebih tinggi. Cuma saya berharap diberi peluang untuk memberi sedikit maklum balas tentang silibus anak -anak, dari kacamata seorang ibu dan ahli masyarakat.

Saya melihat baru-baru ini anak saya di tingkatan 1 telah pun didedahkan dengan sistem reproduksi. Dia tidak dapat menjawab dengan baik. Saya masih ingat, 2 atau 3 tahun yang lepas si abang belajar topik ini ketika di tingkatan 3, dan ada soalan percubaan PT3 telahpun bertanyakan pelajar tentang konsep perancang keluarga menggunakan senario pesakit yang mempunyai sista ovari (ovarian cyst).

Saya melihat buku sains tingkatan 1 anak saya, dan penerangan tentang sistem reproduksi amat ringkas, menyebabkan sukar bagi anak seusia 13 tahun memahami apa yang berlaku dalam kitaran haid seorang wanita.

Sebagai pensyarah fisiologi perubatan, saya memang faham tentang topik ini. Namun, para pelajar perubatan yang saya ajar, memerlukan lebih dari sekadar kuliah. Mereka ada sesi tutorial dan diperkayakan dengan sesi diseksi/bedah mayat bagi melihat organ reproduksi dan diambil pula tisu rahim untuk dilihat di bawah mikroskop. Baru mereka dapat memahami dan menggambarkan kitaran haid secara penuh dan kaitannya dengan hormon.

Saya faham tanggung jawab ibubapa harus turut membantu anak-anak dalam pencapaian akademik mereka. Maka bagi anak saya yang tingkatan 1, saya dapat menerangkan secara ringkas di mana kesalahan beliau, walaupun melihat matanya yang terkebil-kebil, dia belum memahami lagi apa yang sebenarnya membentuk dinding rahim, apa itu proses ovulasi dan lain-lain.

Saya terfikirkan ibu yang bukan dari latar belakang sains atau perubatan, keluarga yang tiada akses internet, bagaimana mereka dapat membantu anak-anak mereka?

Sewaktu soalan percubaan PT3 mengenai perancang keluarga keluar 2-3 tahun dulu, sahabat saya yang merupakan doktor pakar perbidanan dan sakit puan, menyatakan hanya anak beliau yang mendapat markah penuh. Sahabat saya ini mengendalikan klinik kesuburan dan perancang keluarga.

Soalan peperiksaan penggal sains bagi si adik ketika beliau didalam darjah empat adalah tentang “perubahan kadar pernafasan, ketika inhalasi (menyedut udara)”. Saya memang terkejut.

Pertamanya soalan itu salah, kerana menarik nafas dalam dan kadar pernafasan adalah variabel/pembolehubah yang sama. Yang sebetulnya ialah kadar denyut nadi yang berubah apabila seseorang menarik nafas dalam. Dan konsep ini amat sukar difahami hatta oleh pelajar perubatan sekalipun kerana ia melibatkan pemahaman tentang banyak lagi sistem sirkulasi (venous return, end diastolic volume etc) dan pernafasan (intrathoracic, intrapleural, transpulmonary pressure), sehingga mereka memerlukan 3 jam praktikal bagi menguji dan memahami konsep perubahan ini.

Bagi budak berusia 10 tahun, bagaimana menerangkan konsep ini selain menghafal sahajalah? Soalan adalah berbentuk pilihan objektif.

Lantas saya titipkan nota pada guru beliau menerangkan bagaimana soalan itu salah. Sekembalinya anak saya dari sekolah, saya tanyakan tentang nota saya, katanya hanya jawapan beliau dibetulkan. Saya rasa saya faham dilema guru anak saya dan saya tidak ingin “pressure” mereka. Saya berharap teguran saya sampai ke pihak panitia.

Saya juga masih belajar tentang Kemahiran Berfikiran Aras Tinggi (KBAT) atau Higher Order Thinking Skill (HOTS), dan meraikan konsep ini kerana kita tidak mahu rote-learning atau pelajar yang hanya memuntahkan hafalan pelajaran mereka. Namun saya berpendapat KBAT bukan bermaksud konten/kandungan pelajaran yang lebih tinggi dari usia pelajar, tetapi bagaimana pelajar berupaya mengaplikasikan apa yang mereka belajar dengan masalah semasa, sesuai dengan usia mereka.

Apabila konten yang diberikan lebih tinggi, maka teepaksa ibubapa mendapatkan bantuan tambahan seperti tuisyen. Kerana itu ramai yang masih memerlukan kaedah latihtubi seperti diamalkan KUMON bagi subjek seperti matematik dan bahasa. Bagi keluarga yang mampu, bolehlah. Bagaimana dengan mereka dari keluarga yang berpendapatan rendah?

Di Kulliyyah Perubatan UIA dahulu, terdapat posting kesihatan masyarakat di Ulu Tembeling. Saya pernah, sewaktu menunggu bot penambang dari Kuala Tahan, berbual dengan seorang ibu dari Kampung Bantal. Beliau memindahkan anaknya ke sekolah kebangsaan di Kuala Tahan, sedangkan ada sekolah Ulu Tembeling di Kampung Bantal tersebut. Anaknya yang darjah 1, terpaksa duduk di asrama kerana jarak Kg Bantal ke Kuala Tahan melalui bot adalah 3 jam. Tak rindukah pada anak, tanya saya, kecil-kecil lagi duduk di asrama. Sedih dan rindu katanya, tapi sekolah di Kg Bantal ketika itu, kekurangan guru. Di Kuala Tahan, guru – guru mencukupi. Saya sendiri tak pandai nak ajar anak saya doktor, katanya.

Begitulah pengorbanan ibu ayah bagi membantu anak2 mereka mendapat yang terbaik. Justeru itu, apabila silibus kita direka dengan suatu bentuk yang memerlukan ibubapa turut sedikit sebanyak harus mempunyai latar belakang sains, matematik, english, physic, chemistry agar dapat membantu anak2, atau terpaksa mengeluarkan wang tambahan bagi menghantar anak2 ke kelas tuisyen, saya sentiasa terfikir ibubapa yang kurang berkemampuan, yang bertungkus lumus mencari sesuap nasi, pelajar-pelajar yang “average” yang asas mereka masih belum mantap. Mungkinkah minat mereka terkubur kerana sukarnya mengikuti silibus yang ‘skew/ condong kepada pelajar2 bijak?

Saya berharap pihak kementerian pelajaran dapat mengambil coretan saya ini sebagai maklum balas yang positif dari seorang ibu yang melihat perkembangan dan respon berbeza anak-anaknya melalui perubahan silibus, dan sedikit pedagogi pendidikan sains/biologi perubatan.


RUJUKAN – Gambar di atas adalah soalan sains tingkatan 1
– Gambar di bawah adalah soalan sains darjah 4, yang pada hemat saya mempunyai lebih dari 1 jawapan betul kerana perkumuhan dalam badan manusia bukan sahaja usus, bahkan oleh buah pinggang, hati dan kulit.


TAMBAHAN NOTA GAMBAR KE 2:
Terima kasih kepada yang memberi pandangan terutama guru- guru. Seperti yang saya katakan dalam posting asal, saya memahami tugasan guru dan keperluan mereka mematuhi silibus, justeru itu tulisan saya adalah lebih ditujukan kepada penggubal silibus. Saya juga hanya menumpukan kepada beberapa permasalahan melibatkan soalan2 berunsur perubatan dan kesihatan (selain dari 1 contoh soalan matematik).

Dalam soalan perkumuhan di atas, saya kurang faham kenapa diasingkan perkumuhan dari penyahtinjaan. Perkumuhan (excretion) adalah terma payung meliputi:

Perkumuhan oleh buah pinggang : pembuangan air kencing (urination) Perkumuhan oleh usus : penyahtinjaan (defeacation)  Perkumuhan oleh kulit : perpeluhan (sweating) Perkumuhan oleh hati: detoksifikasi

Oleh kerana itu, pemisahan perkataan perkumuhan dan penyahtinjaan tidak berapa tepat kerana penyahtinjaan adalah satu proses dibawah perkumuhan.

Sebab itu maklum balas ini adalah untuk penggubal, bukannya guru2 yang berdedikasi dan mengikut silibus yang diberikan.

Keduanya, bagi anak2 semuda 10 tahun, ada baiknya penekanan diberikan kepada PROSES perkumuhan, dibandingkan dengan terus memastikan mereka menghafal penyakit2 dibawah 2 kategori tersebut seperti yang ditanya dalam soalan.

Ini hanyalah maklumbalas. Saya menerima penerangan guru – guru dengan besar hati. Terima kasih.

-Gambar ketiga adalah soalan matematik darjah 4 anak kepada sahabat saya, yang kesalahannya hanyalah kerana sususan nombor kumpulan dan bilangan kumpulan yang salah, walaupun jawapannya betul.


Semoga kita semua dapat berbincang dengan berhemah dan mencari penyelesaian terbaik insya Allah demi generasi anak-anak kita.

Prof Madya Dr Rafidah Hanim Mokhtar Timbalan Dekan dan Pensyarah Fisiologi USIM

Kredit : ismaweb 

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Dilema Seorang Lelaki Kacak


Aku dilahirkan sebagai seorang lelaki yang cukup sifat malahan mempunyai banyak kelebihan berbanding lelaki lain... Ya!! Aku dilahirkan sebagai seorang lelaki kacak... bukan sekadar kacak malahan mempunyai kebijaksanaan yang ekstrem... . Ujian IQ aku menunjukkan aku seorang lelaki kacak yang mempunyai markah IQ sebanyak 160.

Berkulit sawo matang, berdada bidang, berketinggian yang sesuai dan berhidung agak mancung... Aku kelihatan agak garang dengan misai melintang,tetapi kerana sifat ceria semulajadiku, aku disenangi kawan danawek-awek tak kira yang cun atau tak cun. Semasa aku menunggu keputusan SPM, aku bekerja di kilang papan, kerja berat ini menyebabkan badan akumenjadi tough dan wings ototku menyerlah sekalipun aku pakai baju longgar.

Selepas tamat pengajian aku di sebuah universiti terkemuka dunia, aku bekerja yang agak glamer... Berkereta mewah,sekali pun milik agensiku, tapi sudah cukup untuk memikat hati gadis yang cantik dan tak cantik, malahan.. ramai lelaki tak hensem iri hati dengan kehebatan dan kekacakanku... Aku sering mengayakan imej ranggi,berkasut kulit ala koboi (siap ngan rantai tu), berjaket kulit hitam mengantikan kot, mengenakan neck tie berimejkan metallica, jam rantai tembaga, serta berkepala talipinggang yang lebih besar dari pelempang kebanyakkan awek yang aku kenali. Aku cukup agresif di pejabatku,sehinggakan pegawai atasanku jua dengki dan jaki terhadapku.

Kejakian mereka tidak hanya terhadap penampilan dan mutu kerja yang cemerlang sahaja. Aku sering digossipkan sebagai lelaki gigolo, jantan kabaret,lelaki jalang malahan, aku juga digossipkan sebagai lelaki gay bilamana aku tak melayan cinta beberapa awek... . Bila aku dilihat minum bersamaawek yang tak cun... aku dituduh gigolo dan pisau cukur... Jika aku keluar dengan awek cun pula, aku dituduh mengeksploitasikan kekacakanaku untuk memikat gadis jelita... Jika aku dilihat berhemah dan bersantun dengan wanita-wanita tua yang kebanyakkan bergelar datin,mereka menuduhku sedang memasarkan khidmat gigoloku... .

Awek cun merasakan aku terlalu hebat untuk mereka, awek tak cun pula mengatakan aku jual mahal... Suami-suami pula sering menjeling tajam bini-binimereka takut bini terpikat ngan aku... dan mak-mak bapak yang ada anakperempuan sering menyorokan anak mereka bila aku bertandang ke rumahmereka... takut anak mereka lari ikut aku... Yang ada anak-anak dara sunti pula menjerit-jerit suruh masuk ke rumah bila melihat akumemerhatikan anak-anak mereka bermain di laman... mungkin mereka takut aku seorang lelaki kacak yang gila seks ganas dan sadis seperti pembunuh nurin.

Oh dunia!!!! Salahkah aku menjadi lelaki kacakyang hebat.  Apa yang harus aku lakukan sekarang. Usiaku sedangmemanjat tangga ketuaan, umurku telah lama melepasi zaman remaja.. Tapi aku masih di sini... kekal sebagai lelaki kacak yang hebat... seorang diri... berkelana di rimba kehidupan nista dan fitnah dunia... .

Kredit : virtualfriends

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

(Resepi : Video) Original Lava Cheese Tarts

27 Jul 2017


Perghhh...meleleh air liur tengok Lava Cheese Tart ni. Ini baru gambar, belum lagi buat. Selalunya kita makan kek cheese lava kan, kali ni boleh lah buat Lava Cheese Tart . Bahan-bahannya simple dan boleh beli di kedai-kedai yang jual bahan-bahan pembuatan kek.

OK .Makan sejuk-sejuk ni lagilah menambah selera ... kalau nak buat bisness jual ni pun .. ajomm ..



RESEPI ORIGINAL LAVA CHEESE TARTS 😍😍

☄️ Cara buat tart shell atau kulit pastri luar tu.
Bahan-bahan :
Anchor UnSalted Butter 150 gram dan icing sugar 50 gram
Telur Gred A sebiji
Tepung serbaguna 300 gram dan sedikit garam.

Cara-cara :
Campurkan semua butter dan icing sugar di kacau rata. Tambahkan sebiji telur dan tinggalkan sehingga menjadi doh. 

Rehatkan doh selama 30 minit di dalam chiller dan masukk ke dalam loyang tarts mengikut saiz yang dikehendaki. 

Buat setebal 2mm dan bakar tart shells pada suhu 180C selama 13-15 minit. 

Cara buat campuran Lava Cheese (bahagian tengah)
Bahan-bahan :
Anchor Cream Cheese (dilembutkan) 250gram bersama Anchor Salted Butter 50gram
Anchor Whipping Cream 150g bersama Susu UHT 100gram
Perfect Italiano Parmesan Cheese 15gram
Gula 100gram
Tepung Kastard 15gram
Telur Grade A sebiji dan Esen Vanilla satu sudu kecil

Cara-cara :
Campurkan cream cheese, butter, whipping cream, susu, parmesan dan gula. 

Semua sekali mengunakan cara double boil dengan air panas pastikan semua sebati. 

Asingkan air tersebut dan masukkan tepung kastard, telur, esen vanilla. Gaul rata sehingga adunan menjadi pekat. 

Tinggalkan adunan di dalam peti sejuk beku selamat 2 jam sebelum di sapu dengan putih telur. 

Bakar pada 230C untuk 7-8 minit sehingga bahagian atas bertukar keperangan.

Dah siap pun resipi ORIGINAL LAVA CHEESE TART untuk yang mencuba resipi ini di rumah. Pastikan oven masing-masing tau, sebab masa membakar kadang-kadang bergantung pada oven di rumah kita jenis apa. 

kredit video : Seminit Resepi
Kredit : Fb Resepi Kuih Biskut Dan Kek II 

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang
 

Perkongsian Terbaik Untuk Mereka Yang Ingin Menunaikan Ibadah haji


Perkongsian yang sangat baik oleh Zainuddin Omar di Laman facebook beliau. Jom ikuti tips-tips beliau . Semoga dapat memudahkan urusan kepada mereka yang ingin menunaikan ibadah haji.

Saja nak kongsi tips haji:

1. Bawak berus & sabun cap buruh/buku untuk basuh baju dll. Sebab dia tahan kena air. Sabun serbuk di sana kuat boleh reput kain. Di hotel ada servis dobi kena bayar.


2. Bawa extension cord. Banyak jasanya berkongsi dgn kawan sebilik untuk caj telefon. Banyak jasanya nanti di Mina. Bawak juga Internasional adapter two pin.


3. Bawa tali ampai & kepit baju. Buat gantung baju dalam bilik. Keringkan baju di bumbung hotel. Ada juga buat ampaian di tangga.

4. Bawa ubat panadol dll . Banyak gunanya untuk diri sendiri dan kawan-kawan. Terutama di kem Mina.

5. Bawa Quran kecik yg sendiri punya. Senang nak baca di mana-mana. Niat nak khatam di Mekah.

6. Makanan di sana tak pedas, banyak guna sos tomato. Bawa cili sos, kicap, sambal dah siap dibotolkan/diplastikkan.

7. Masa ke Muzdalifah bawa sudu untuk korek tanah cari batu kecil (untuk melontar) dan jangan cari di Mina. Ada yg cari di Mina tapi sukar sebab ramai orang. Kumpul batu bagi lebih sikit masuk siap2 dlm uncang. Lampu suluh kecil jangan lupa. Siap melontar, batu yang lebih dibuang. Haram bawa balik ke Malaysia.

8. Di dalam Masjidil Haram tidak boleh duduk dekat suami isteri waktu solat. Polis dan pegawai masjid akan arah isteri ke saf lain, jadi jika takut terpisah bila isteri di suruh ke saf lain, janji dgn isteri di luar masjid di satu tempat yg dijanjikan (pilih satu mercu tanda). Jika nak iktikaf bukan waktu solat boleh bersama suami isteri. Elok pergi dalam kumpulan rakan sebilik. Jika terpisah pun tak risau.

9. Ingat mercu tanda dan bangunan semasa ke masjid, supaya tak sesat. Jika ada telefon lagi baik. Senang nak hubungi.

10. Pilih rangkaian telefon yg senang nak top up saperti Zain dan Mobily tetapi STC agak susah sikit. Biasanya TH akan bagi simkad Mobile, kena top up. Jika top up 100Riyal boleh guna Whatsapp untuk whatsapp ahli keluarga. Pakej Mobily dan Zain ada yang 10GB data berharga SR120. Boleh topup di kaunter Mobily/Zain di dalam Zam Zam tower.

11. Di hotel ada perkhidmatan tel guna kad iTalk lagi jimat jika nak call keluarga di Malaysia. Jika pandai guna line internet hotel buat panggilan video dll.

12. Di hotel ada klinik dan perkhidmatan keluar duit TH, boleh keluar duit hari hari yg mampu nak shopping. Kalau lebih boleh simpan balik.

13. Masa Taklimat sebelum flight ada kaunter utk tukar duit Saudi Riyal di TH untuk duit poket.


14. Bila ke masjid pakat kawan-kawan sebilik siapa gilir gilir boleh ambil nasi makanan tengah hari dan malam ikut bilangan kawan-kawan sebilik. Ambil letak di bilik.

15. Tok Arab di sana ramai pandai cakap melayu tak perlu risau jika nak beli apa apa, jgn takut minta tawar.

16. Patuh pada arahan TH. Masa pergi melontar jangan ikut jalan lain atau turun tangga. Nanti sesat.

17. Jika nak beli Al Quran untuk wakaf di Masjid pastikan yg ada tali kuning dicetak di Madinah. Jangan beli yang tali biru dan hijau. Jika diletak di masjid akan diambil oleh pekerja masjid. Hanya Al Quran cetakan Madinah dibenarkan diletak didalam masjid.

18. Sebelum pergi kena banyak buat solat hajat, solat sunat taubat dll dan minta juga dipermudahkan segala urusan. Mudah mudahan dimaqbulkan.

19. Seelok nya sepanjang masa menunaikan Haji, jangan banyak bercakap dan cuba 'vow of silence', bercakap jika perlu sahaja.

20. Sabar, sabar dan sabar. Kesabaran setiap jemaah Haji akan diuji di tanah suci.

21. Semasa di Mina tentu ada jemaah degil yang akan melaksanakan lontaran dahulu dan tidak mengikut nasihat TH. Jangan ikut mereka ini dan tunggu arahan TH bila masa sesuai untuk melontar.

22. Bawa botol spray air kecil jika selalu terbatal wudu dalam masjid. Belajar cara mengambil wudu menggunakan sapuan air dari botol spray.

23. Jangan menolak jemaah lain dengan sengaja walaupun ditolak. Setiap niat buruk, Allah akan balas secara cash.

24. Jangan terlalu gigih melaksanakan umrah sunat sebelum wuquf kerana dikhuatiri demam urat semasa wuquf. Selepas haji, buatlah seberapa banyak umrah yang boleh.

25. Ada makanan/minuman 'diuretic' yang menyebabkan kerap untuk buang air kecil dan menyusahkan semasa didalam masjid saperti teh, tembikai, limau dll. Cuba elakkan.

26. Belajar berkompromi dengan rakan satu bilik selama lebih sebulan bersama. Ada yang tak tahan sejuk aircon dan ada yang tak tahan panas.

27. Semasa wuquf di Arafah jangan buang masa bersembang kerana waktu sangat suntuk untuk beribadah/berdoa/berzikir antara gelincir dan terbenam matahari.

28. TH ada menyediakan bilik baraqah untuk jemaah yang berkelamin tetapi queue nya panjang.

29. Kedai money changer yang paling bagus rate adalah di GF Safwa tower bersebelahan pintu masuk ruang parking.

30. Datang awal ke masjid sebelum masuk waktu untuk elakkan kesesakan.

31. Kalau nak ubah selera ada food court di Hilton tower menjual ikan yang digoreng bersama bawang, lada dan spices atas hot plate bersesuaian dengan selera kita dengan harga SR25.

32. Selipar jepun adalah selipar yang paling tidak comfy dan orang jepun sendiri tidak memakainya. Cari selipar yang comfy di Malaysia kerana akan memakainya setiap masa ditanah suci. Lagi pun 50% jemaah Haji serata dunia (1 juta orang) akan memakai flip flop serupa dan akan senang hilang atau bertukar.

33. Sekarang pendaftaran simcard perlukan nombor visa dan pengimbasan cap jari. Sila ambil gambar visa dengan hp sebagai rekod kerana paspot akan disimpan oleh muassasah. Ada pekerja bangla menjual simcard 'Libera' telco tanpa perlu pendaftaran. Celcom ada pakej Haji unlimited data (bersama Mobily) dengan rate yang berpatutan.

Selamat berangkat dan semoga Allah permudahkan semua urusan mendapat Umrah dan Haji yang Mabrur. Aamiin.

*tambah lah lagi tip yang berguna dari kekawan yang pernah menunaikan Haji.

Sila share untuk panduan semua.


Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Guna Ubat Sembur-Sembur, Ini 4 Nasihat Untuk Pesakit Kencing Manis Oleh Pakar Perubatan

26 Jul 2017


Guna ubat sembur-sembur untuk Kencing Manis, akibatnya kena beraya di Hospital!

52 tahun, bertahun Kencing Manis dan Darah Tinggi. Semua komplikasi sudah ada, tapi masih tidak pernah terkawal bacaan gula nya. Akhir sekali ke klinik bulan Ogos 2016, kerosakan buah pinggang kronik tahap 4; bacaan creatinine 309 umol/L (normal bawah 100).

Entah dengar "nasihat" siapa, beliau hilang dari radar. Tinggalkan keSEMUA insulin & ubat-ubat yang lain. Pastu ambil ubat sembur-sembur G***** yang berperisa epal.

Orang sibuk berhari raya (raya pertama), beliau sudah tak tahan. Kaki bengkak seminggu. Mana taknya, bacaan creatinine sudah sampai 1100 umol/L. Tidak sampai berapa bulan, buah pinggang rosak habis dan memerlukan rawatan Dialisis seumur hidup.

Kami menyarankan Dialisis secepat mungkin tetapi beliau berlengah. Tak mahu dulu katanya. MasyaAllah hendak tunggu apa lagi, kami pun tak tahu. Tup-tup dua hari kemudian, pada pukul 8 malam, tiba-tiba beliau tukar fikiran. Nak Dialisis, lepas itu minta nak buat SEKARANG juga.

Maaf ye Pakcik, kami semua manusia biasa. Walaupun kami senyum sentiasa, memang agak membara di dalam.

Elok saya berpesan di sini:
1. Tidak ada ubat sembur-sembur untuk Kencing Manis. MENIPU. Tidak ada apa yang diserap lidah yang boleh sampai ke organ pankreas untuk penghasilan insulin.

2. Mohon jangan cari jalan mudah untuk rawatan Kencing Manis. Ikut nasihat Doktor, jururawat, pegawai farmasi dsb. Kawalan mesti sampai tahap gula (puasa) 4.4 - 7.0 mmol/L dan HbA1C < 6.5% (CPG 2015). Jangan sekali-kali TINGGALKAN ubat. Mencari nahas namanya. Kalau teruk bacaannya, maaf, sekejap sahaja organ-organ dalaman anda akan rosak.

3. Kalau Doktor sarankan apa-apa ujian atau rawatan di hospital, ikut sahaja lah. Bayaran gaji kami sama sahaja, buat atau tidak. Kami buat semuanya untuk menyelamatkan nyawa anda.

4. Mohon pesakit-pesakit memahami tugas Doktor. Kalau malam-malam minta itu ini, mana mungkin! Seorang Doktor menjaga entah berapa ratus pesakit. Nak nak lepas Raya ini, hospital dah jadi macam rumah terbuka. Sakit berbulan, berminggu-minggu pun baru nak datang. Ramai yang dah teruk sangat, yang ini memang susah nak diselamatkan.

Ya betul, anda memang boleh membuat pilihan apa-apa yang anda mahu. Tapi fikir-fikirkan lah. Kalau anda sakit, siapa yang susah.


Pakar Perubatan & Buah Pinggang


Teringat peristiwa gambar di bawah pagi tadi. Kami berusaha untuk menyelamatkan pesakit berumur 30 tahun, anak comel nya baru berumur 4 tahun. Pesakit lain tapi tenat gara-gara Kencing Manis juga!

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Isteri Mualaf Ditinggal Semasa Pantang

25 Jul 2017


MASA belum dapat macam-macam ‘diayat’, sampai tergoda dan tinggalkan keluarga kerana cinta dengan harapan orang yang dicintai akan melindungi hingga ke hujung nyawa.

Belum pun hilang wangi bunga rampai dan bunyi kompang dari telinga, dia mula buat perangai. Alasan tidak mahu menghampakan permintaan ibu. Mudahnya lelaki buat keputusan.

Begitulah habis madu sepah dibuang. Demikian mukadimah saya minggu ini. Nak tahu kisah lanjut, kita ikuti cerita Efa (bukan nama sebenar).

Ini ceritanya.

“Saya berusia awal 30-an, seorang mualaf yang berkahwin dengan Asnan (bukan nama sebenar) sejak tiga tahun lalu. Kami dikurnia­kan seorang anak lelaki berusia dua tahun.

“Saya hanya seorang kerani di sebuah syarikat kecil yang berurusan dengan kontraktor. Gaji pun tidak seberapa. Saya berkahwin dengan Asnan setelah jatuh cinta dengannya sebab dia selalu datang berurusan di tempat kerja saya.

“Pada mulanya, saya risau juga sebab kami berlainan agama dan adat tetapi dia menyakinkan saya yang dia akan menjaga saya sampai ke hujung nyawanya.

“Saya sangat bersyukur kerana dikurniakan seorang suami yang baik dan penyayang. Itu di awal perkahwinan kami. Namun ujian rumah tangga untuk saya sangat hebat.

“Kami berkahwin tanpa restu ibu bapa dan keluarga Asnan. Ibunya membantah keras hajat dia memperisterikan saya. Tapi dia nekad mengahwini saya ke­rana tidak mahu berpisah dengan saya.

“Kami bernikah di pejabat agama sebulan selepas saya memeluk Islam. Alhamdulillah, bos tempat kerja saya juga membantu urusan tersebut untuk kami.

“Setelah bernikah, kami menyewa sebuah rumah berhampiran tempat kerja saya sementara Asnan berulang alik ke tempat kerjanya kira-kira 25 kilometer dari rumah kami.

“Di peringkat awal, Asnan sa­ngat penyayang. Saya kagum dengan sikap penyayang yang dia tunjukkan kepada saya. Janjinya, tidak akan sia-siakan saya, saya pegang sampai hari ini.

“Keadaannya mula berubah selepas anak sulung kami lahir. Semasa saya dalam pantang, dia tidak pedulikan saya. Dia kerap balik ke rumah ibunya yang mana sebelum ini, dia tidak pernah buat kerana keluarganya tidak terima saya.

“Masih saya ingat kata-katanya yang dia tidak akan balik ke rumah ibunya sehingga mereka semua menerima saya. Tapi keadaan menjadi sebaliknya. Saya tidak mahu cerita kenapa kerana saya tidak mahu berburuk sangka dengan dia dan keluarganya.

“Semasa saya dalam pantang sebulan, sampai ke telinga saya khabar sedih. Suami kahwin lagi atas permintaan ibunya. Hancur hati saya. Sedihnya hanya Allah yang tahu. Saya menangis berminggu-minggu, memeluk bayi kami yang tidak tahu apa-apa.

“Ketika saya sedang bergelut dengan anak yang masih belum habis pantang dan keadaan kesihatan yang belum sihat sepenuhnya, Allah uji saya. Mujur ada seorang kawan, Nasha namanya yang prihatin dengan saya membantu.

“Setelah lebih dua bulan Asnan tinggalkan rumah dan tinggal bersama isteri baharu di rumah ibunya, saya mula memikirkan masa depan saya. Apa akan jadi dengan saya dan bayi yang tidak berdosa ini.

“Bagaimana saya hendak te­ruskan hidup. Suami tidak balik, makan minum saya tidak diberi, nafkah entah di mana. Akhirnya saya mengambil keputusan tinggalkan rumah sewa kami dan menumpang tinggal bersama Nasha, ibu tunggal kepada dua orang anak. Walaupun saya tahu berdosa tinggalkan rumah tanpa izin suami, tapi saya terpaksa. Itu sahaja jalan terbaik untuk masa depan saya.

“Sejak itu, Asnan tidak pernah mencari saya dan anaknya. Kini, telah dua tahun lebih berlalu. Asnan tidak muncul lagi dalam hidup saya. Dia bahagia dengan isteri pilihan ibunya. Saya terus memendam rasa membesarkan anak kami yang kini berusia dua tahun.

“Kasihan anak saya, dia tidak tahu siapa bapanya. Dia membesar bersama anak Nasha seperti adik beradiknya. Dan saya de­ngan Nasha seperti adik beradik kandung, saling bantu membantu, mana yang perlu.

“Saya terus bekerja untuk menyambung hidup. Gaji saya campur kerja lebih masa cukup untuk kami dua beranak, bayar sewa rumah berkongsi dengan Nasha dan belanja dapur dan susu anak. Walaupun Nasha tidak mahu ambil, saya bagi juga sebab tidak mahu membebankan dia.

“Saya telah memfailkan perceraian di mahkamah. Saya ada alasan kukuh untuk berbuat demikian, lengkap dengan buktinya sekali. Saya harap kes ini akan dipermudahkan. Jika dia tidak mahu ceraikan, saya akan tuntut fasakh.

“Saya tidak akan kembali kepada keluarga asal saya kerana mereka juga telah membuang saya sebab berkahwin dengan Asnan dahulu. Insya-Allah saya akan kekal dengan Islam, begitu juga dengan anak saya yang diberi nama Muhammad Azhar.

“Saya sangat terhutang budi dengan Nasha yang mengambil berat akan kami dua beranak dan mendoakan agar dia sentiasa dalam rahmat dan perlin­dungan Allah. Kami telah mengaku saudara dunia akhirat dan berjanji akan mengharungi hidup ber sama walau dalam susah atau senang.

“Dalam masa yang sama, saya mendalami agama Islam, mengaji dan belajar solat dengan seorang ustazah yang sudi mengajar saya secara sukarela.

“Semasa bersama Asnan, dia tidak menjadi imam dan keluarga yang baik dan sempurna untuk saya. Semoga Allah buka pintu hati saya dan pancarkan nur 
di hati saya untuk menjadi seorang wanita dan ibu solehah. Amin.

“Doakan saya dan anak saya. Tentang Asnan, saya mendoakan dia sedar akan perbuatannya dan menjalankan tanggungjawabnya terhadap Muhammad Azhar walaupun saya tidak begitu mengharap. Jika tidak, berjawablah di akhirat nanti,” kata Efa menamatkan ceritanya.

Apa lagi yang mampu saya katakan. Simpati saya yang teramat sangat untuk Efa, tapi saya tahu Efa seorang wanita yang tabah dan cekal. Allah tidak akan me­nguji hambanya yang dia tahu tidak mampu menerima ujianNya.

Semoga Allah permudahkan urusan hidup Efa dan 
kurniakan kebaikan kepadanya dan anaknya di dunia dan akhirat.

Mengundur diri, pesanan ikhlas saya, lupakan kesedihan kerana hidup tidak akan tenang andai kita selalu memikirkan perkara negatif. Bangkit dan cipta kebahagiaan dengan kembali kepada Allah SWT.

Salam

Kredit : utusanmalaysia

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Bekas Suami Tidak Serius Arahan Mahkamah

23 Jul 2017


PERCERAIAN antara suami isteri sebenarnya satu situasi yang sangat menyedihkan bagi anak-anak. Walaupun mungkin mereka boleh faham, keadaan akan menjadi sebaliknya apabila bapa yang sepatutnya menjaga kebajikan anak-anak selepas perceraian, tidak menjalankan tanggungjawabnya dengan baik.

Bukan menuding jari mencari salah sesiapa tetapi sekadar ingatan untuk pedoman bagi membaiki kelemahan serta kekurangan diri agar sentiasa baik di sisi Allah dan masyarakat.

Minggu ini saya menerima satu cerita daripada seorang pembaca setia ruangan ini yang mahu dikenali sebagai Tina (bukan nama sebenar) berusia awal 40-an, bekas seorang eksekutif di sebuah bank.

Ingin tahu cerita Tina selanjutnya, jom kita ikuti catatan ini. Begini ceritanya.

“Saya berusia awal 40-an, masih bekerja di sebuah bank. Saya pernah berkahwin dengan seorang lelaki yang saya cintai kira-kira 19 tahun lalu sebab cinta pandang pertama.

“Kami berkenalan di kampus. Enam tahun menyulam cinta bukan satu jangka masa singkat, malah menjadi jaminan kepada saya yang dia akan kekal bersama saya sehingga ke hujung nyawa.

“Sayangnya perancangan kita tidak sama dengan perancangan Allah. Ujian untuk saya sangat hebat. Selepas melahirkan anak ketiga, suami buat hal. Hubungan cinta dengan kekasih lama menjadi punca perpisahan.

“Bukan saya hendak salahkan reunion yang menjadi penyebab, tetapi itu antara punca suami berubah. Pun begitu saya anggap jodoh kami setakat itu sahaja, saya reda.

“Walaupun pelbagai usaha dibuat menyelamatkan rumah tangga kami, semuanya terlambat, nasi sudah menjadi bubur. Sebab, suami telah bernikah dengan kekasih lamanya tanpa pengetahuan saya.

“Saya sangat kesal sebab suami adalah bekas seorang pegawai di jabatan agama, berpendidikan tinggi dan tahu hukum hakam agama tetapi tidak boleh berfikir dengan baik tentang tanggungjawab terhadap anak-anaknya selepas bercerai.

“Saya ditinggalkan ketika anak-anak masih kecil, berusia 9 dan 4 tahun. Sekarang sudah 10 tahun berlalu. Anak-anak kekal dengan saya. Susah payah, saya yang tanggung, sedangkan dia bahagia dengan keluarga baharunya.

“Dia tidak memikul tanggungjawab dengan baik seperti sepatutnya, jarang bertanya khabar anak-anak, belanja bulanan diberi bila saya minta. Dia lelaki dan bapa yang tidak menghargai amanah yang Allah kurniakan kepadanya.

“Kebajikan anak langsung dia tidak peduli. Tanya khabar pun tidak. Hari raya jauh sekali untuk beri belanja membeli pakaian raya, begitu juga persekolahan.

“Sampai anak sulung dapat tawaran ke universiti pun, dia tidak peduli, tidak bertanya khabar keperluan yang anak mahukan. Sedih sangat hati saya. Anak sulung saya menangis kerana ayahnya tidak mengambil berat kejayaan yang dia capai.

“Saya pujuk dia, bagi nasihat supaya dia tidak kecil hati. Saya sudah jemu naik turun mahkamah. Pergi sana sini jumpa dia untuk minta nafkah anak. Macam minta sedekah.

“Akhirnya saya nekad berjumpa dengan ketuanya dan menceritakan keadaan sebenar. Arahan mahkamah saya peroleh. Nafkah bulanan anak akan dimasukkan ke dalam akaun saya.

“Tetapi macam biasa, saya terpaksa mengemis untuk meminta dia masukkan duit nafkah. Mahkamah tetapkan setiap 27 hari bulan, mesti masukkan sebab dia kerja kerajaan. Tetapi kadangkala sampai 5 hari bulan belum ada.

“Dia nak saya selalu telefon, nak dengar suara saya minta duit, baru nak masukkan. Bayangkan kalau 5 hari bulan baru masuk duit nafkah anak, nak belanja macam mana, saya kena bayar sewa van, yuran sekolah agama dan keperluan lain.

“Bukan banyak pun, kalau ribu-ribu tak apa juga. Ini bukan cukup, kena tambah lagi ada. Tapi saya akur dengan arahan mahkamah walaupun saya sudah mohon untuk naikkan jumlah bayaran nafkah sebab anak sulung sudah masuk universiti dan yang bongsu di sekolah menengah.

“Saya sangat sedih dengan keadaan ini. Bapa jenis apa pun, saya tidak tahu. Tapi dia senang lenang dengan isteri dan anak-anak sebelah sana. Selalu keluar negara, bercuti. Post dalam FB (Facebook) ke sana sini, makan di restoran mewah dan lain-lain lagi.

“Bayangkan bagaimana perasaan anak-anak saya. Dia orang terasa hati dan selalu bercerita dengan saya tentang ayah mereka yang melayan keluarga baharunya dengan begitu baik sekali.

“Saya pujuk mereka dengan menyuruh mereka bersabar, nanti sudah habis belajar, cari kerja, kumpul duit kita boleh pergi bercuti. Yang penting sekarang belajar, jangan peduli tentang ayah. Allah ada. Nanti dia jawab dengan Allah.

“Itu sahaja yang saya mampu beritahu mereka. selebihnya saya serahkan kepada Allah, bukan tidak usaha untuk temukan mereka dengan ayah mereka tetapi selalu tidak menjadi sebab ayah mereka bagi banyak alasan.

“Dia ada nombor telefon bimbit anak-anaknya tetapi tak juga telefon tanya khabar, ajak jumpa ke, macam anak-anak tidak wujud. Tapi saya tidak mahu bebankan fikiran anak-anak dengan masalah ayah mereka. Selagi saya mampu, saya akan usaha untuk membahagiakan mereka. Semoga Allah pelihara kami tiga beranak.

“Kepada bekas suami, jika terbaca catatan ini, sedar-sedarlah, masukkan duit nafkah ikut masa yang mahkamah tetapkan. Jangan tunggu saya merayu. Kita teruskan hidup masing-masing. Fikirkan kebahagiaan anak-anak, jangan pentingkan diri sendiri,” kata Tina menutup cerita.

Betul kata Tina, jangan pentingkan diri sendiri, fikirkan hal anak-anak. Walaupun sudah mempunyai keluarga baru, mereka juga ada hak yang sama. Jangan bezakan layanan terhadap anak-anak.

Saya doakan Tina dan anak-anaknya sentiasa di dalam rahmat Allah. Ingatlah, pengorbanan akan berakhir dengan kebahagiaan, tunggulah masanya akan sampai. Sabar ya Tina.

Menutup catatan kali ini, pesanan saya, orang-orang yang disayangi Allah adalah mereka yang reda dan sentiasa positif dalam kehidupan terutama ketika menghadapi ujian mencari kebahagiaan abadi.

Salam

Kredit : utusanmalaysia

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.