SLIDER

Semua Orang Boleh Curang .... Jika Anda Memilih Untuk Melakukannya

31 Aug 2017




Faktor-faktor Yang Menjurus Ke Arah Perlakuan Curang

Perbuatan curang bukanlah sesuatu yang luar biasa. Lelaki curang? Itu adalah perkara biasa kerana tabiat lelaki yang memang suka menggoda gadis atau wanita lain sedangkan dia sendiri telah mempunyai sesuatu yang halal bagi dirinya. Wanita curang? Ini juga tidak dinafikan, kes-kes seperti ini juga banyak berlaku dalam kalangan masyarakat. Namun antara lelaki dan wanita, siapakah yang lebih bersikap curang kepada pasangan mereka?
Menurut Pensyarah Psikologi di Pusat Pengajian Psikologi Gunaan, Dasar dan Kerja Sosial, Universiti Utara Malaysia (UUM), Siti Azura Bahadin, berdasarkan peratusan, perlakuan curang 70 peratus lebih banyak dilakukan lelaki berbanding wanita.
Namun apa yang membezakan antara lelaki dan wanita, kelakuan curang lelaki seolah-olah ‘direstui’ dalam masyarakat berbanding wanita yang melihat kecurangan yang dilakukan itu satu yang keji.
Ini berdasarkan kepada kelebihan lelaki itu yang dibenarkan untuk berkahwin lebih seorang bagi lelaki beragama Islam.
Dalam melakukan kecurangan, usia bukanlah penghalang bagi lelaki, terutama dalam kalangan lelaki muda, namun bagi golongan wanita, sifat curang tidak didedahkan kepada mereka oleh keluarga sejak kecil bahkan sentiasa dipupuk kepada mereka sikap setia kepada pasangan.
“Bagi golongan wanita, sukar untuk merealisasikan perlakuan curang itu sendiri kerana pergerakan mereka lebih mudah dikenali dan disyaki masyarakat sekeliling, sahabat dan keluarga. Bahkan, keberanian wanita agak rendah berbanding lelaki untuk berlaku curang di tempat kerja atau tempat terbuka yang membolehkan mereka mudah dilihat sementelah masyarakat di luar cepat menyampaikan.
“Tambahan, perlakuan curang adalah sesuatu yang tidak elok, tidak manis bagi golongan ini iaitu sesuatu di luar konteks masyarakat, manakala dalam membicarakan persoalan ini melibatkan lelaki, mereka pula pandai menyorok keadaan. Apabila berlaku curang, mereka akan buat muka selamba dan tiada perasaan serba salah atau bersalah. Golongan wanita pula cepat gelabah dan cepat pula rasa bersalah,” katanya.
Apabila ditanya siapakah yang pandai simpan rahsia selepas melakukan kecurangan, Siti Azura menjawab, sebenarnya, golongan lelaki lebih pandai menyimpan rahsia berbanding wanita. Ini terbukti apabila berlaku pembongkaran sesuatu hubungan di luar konteks perkahwinan, kadangkala perhubungan itu sudah lama berlaku. Berbeza dengan golongan wanita yang tidak pandai menyimpan rahsia, kerana akan bercakap mengenainya dengan rakan karib untuk meluahkan perasaan.
Malah, lazimnya golongan wanita yang lebih rapat dengan keluarga dan anak-anak akan berfikir lebih mendalam sebelum berbuat apa-apa keputusan.
“Mereka akan memikirkan dahulu, apa yang akan terjadi terhadap keluarga dan anak-anak dan akibat daripada perlakuan curang itu. Malah, akibat terlalu memikirkan keluarga, ada antara wanita yang enggan berkahwin lagi setelah bercerai atau suami meninggal dunia kerana memikirkan masa depan anak-anak,” katanya.
Golongan wanita juga jelasnya, cepat puas hati dengan kehidupan yang mereka alami sekiranya tiada masalah dalam rumah tangga.
“Mereka tidak kisah untuk melayari kehidupan rumah tangga yang seadanya bersama suami dan anak-anak kecuali suami buat hal di luar dan tidak memberikan nafkah zahir, batin.
“Lazimnya, kecurangan bermula apabila lelaki pada mulanya hanya sekadar suka-suka dengan sesuatu perhubungan tanpa disedari terus ‘tersuka’ dengan individu berkenaan.
Statistik juga katanya, menunjukkan lelaki kacak lebih cenderung untuk berlaku curang, namun, bukan bermakna lelaki kurang tampan tidak akan curang. Bahkan, ramai lelaki muka ‘pecah’ memiliki ramai teman wanita. Kenapa? Kerana mereka bijak memancing wanita dengan kekayaan dan pengaruh yang mereka ada.
Satu lagi persoalan dalam menghadapi masalah lelaki curang adalah keturunan.
Mungkin ada kebenarannya, lelaki yang menjalinkan hubungan dengan ramai wanita kerana bapa mereka memiliki ramai kekasih atau isteri lebih daripada satu.
Namun, ada juga lelaki yang setia pada seorang isteri meskipun didedahkan dengan suasana itu sejak kecil lagi.
Sebenarnya dalam hal ini, sesiapa pun boleh berlaku curang jika dia memilih untuk melakukannya.
1 PJJ - perkahwinan jarak jauh, bila berjauhan terlalu lama pasangan semakin kuat diuji. contohnya lelaki diuji dengan wanita lain yang dekat dengannya. Mereka perlukan nafkah batin menjadikan alasan berkahwin lain sebagai alasan menyalurkan kehendak seks. Isteri yang jauh pasti tidak dapat menghidu kecurangan suami kerana sibuk menguruskan rumah tangga dan anak-anak berseorangan tanpa suami di sisi.
2 Kurang layanan mesra - di dalam hati lelaki pasti ada keinginan dilayan seperti begini dan begitu, tetapi tidak tercapai sepenuhnya kerana pasangan sibuk dengan anak-anak dan urusan rumah tangga sehingga badan berbau busuk ‘ikan’ kononnya. Mereka memberi alasan kekurangan penampilan dan penjagaan diri pasangan sebagai alasan terpikat pada wanita yang berbau wangi.
3 Kewangan - ada kes lelaki terpaut dengan wanita lain kerana wanita itu mampu memberi wang dan memenuhi keinginan hidupnya (sebelum ini dia agak bermasalah dalam ekonomi rumah tangga). Oleh kerana dikelabui harta dan kedudukan (wanita berpangkat) golongan ini sanggup meninggalkan isteri dan anak-anak. seolah-olah memperoleh hidup baharu yang lebih bahagia.
4 Reunion group - satu projek malapetaka jika disalahgunakan. Berapa banyak kes kecurangan dilaporkan kerana perjumpaan kawan-kawan lama. cinta lama berputik kembali kerana tidak dapat menguruskan secara profesional hubungan biasa semakin intim sehingga berantakan rumah tangga. Cuba elakkan lelaki dan wanita yang sudah berkahwin berhubungan secara intim di media sosial dan mengadu dumba kisah pasangan mengharapkan belas ehsan.

Kredit : utusanmalaysia

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 

Darah Keturunan

30 Aug 2017


Hi & assalamualaikum pembaca FS. First, terima kasih kpd admin kalau sudi publishkan cerita ni. Aku pun macam korang semua, pembaca tegar FS. Aku nak share pengalaman aku menginap di sebuah hotel terkemuka di Sandakan, Sabah. First, sorry bahasa kan ‘aku’, lebih selesa utk bercerita.

Nama aku Taty. Aku stay Seremban, N9. Aku dah bertunang. Tunang aku stay Sandakan, Sabah. Sbb aku dapat cuti seminggu, aku bercadang nak ke Sabah. Sambil makan angin boleh lah bincang soal perkahwinan aku skali. Aku gelar kan tunang aku, Al lah ya.

Aku menginap di sebuah hotel terkemuka di Sandakan, Sabah. Sampai je aku kat sana, Al jemput aku. Al minta jumpa mak dulu sbb dia tak bagi tahu pun aku nak datang, suprise utk mak dia katanya. Dah smpai tu mak dia terkejut lah smpai menangis. Mak dia ajak tidur rumah tu je tapi aku ckp aku dah booking hotel. Dia tanya hotel apa then bila aku sebut nama hotel tu dia diam membisu. Al pun diam & suruh stay rumah tu je tapi tak cakap pula sbb apa. Aku yg keras kepala ni pun tetap dgn pendirian aku. Al hantar aku ke hotel tu, then dia pesan ‘kalau ada apa2 call terus atau kita oncall saja lah mau ka’. Aku menidakkan je.

Langkah je aku ke pintu hotel, bulu roma terus tegak berdiri umpama nak berkawad. Dengan tak basuh kaki nya, terus baring atas katil empuk lalu terlelap. Penat sangat ek? Aku tersedar, pukul 2 pagi. Tu pun sebab bunyi telefon yg bertalu2. ’56 missed call from future husband’. Al risau kan keadaan aku so dia kata biarkan je call ni & sruh aku mandi bersih kan diri. Eh mamat ni tau pula aku tak mandi lagi ek. Aku pun turutkan je lah. Tangan aku yg nak capai tuala tu terasa sakit. Apa kena pula berdarah kat hujung jari manis ni?, rengek hati ku. Masuk je bilik mandi, satu bau busuk yg teramat sangat. Dah jadi tabiat, aku terus membebel. Tak sempat aku nak cek bilik mandi tu, loceng berbunyi ‘housekeeping!’. 

Dalam hati berdetik hah tepat pada waktunya! Masa tu tak pula terfikir pukul 2 pagi apa ke gila nya ada housekeeping?! Aku terus buka pintu sambil tersenyum. Tapi apa yg pelik nya housekeeping ni selekeh betul. Dengan rambut terurai & langsung tak pandang aku. Tunduuuuk je. Baju kerja pun lusuh je. Dia terus masuk dalam bilik mandi. Aku pula terus capai hp utk berbual kejap dgn Al. Aku mmg dduk atas katil hadap pintu bilik yg mmg dah terkunci. Hampir setengah jam berlalu, aku tergerak hati nak tengok housekeeping tadi. guys, dah hilang! And bilik mandi sangat bersih & wangi. Terfikir juga bila kalanya dia keluar sedang pintu aku dah kunci & mmg tunggu dia keluar dari tadi? Aku buat tak endah je.

Selesai aku bersihkan diri jam menunjukkan tepat 3 pagi. Aku baring & sambung berbual dgn Al. Tak tergerak pula nak tanya kenapa Al risau kan aku sangat. Tahu apa jadi lepas tu? Aku dengar Al bercakap sorang. Al cakap dgn telefon seperti jawab pertanyaan walhal aku mmg tgh diam. ‘Cakap dengan siapa?’ soal aku. ‘Cakap dengan sayang lah’, jawab Al. Allahu aku diam je kot dari tadi. Then after a few minutes,

Al : Knapa bising sangat?
Me : Bising apa nya?
Al : Bising lah bah bunyi nafas mu tu. Jauh2 lah kau bernafas.
Me : tgh bancuh air ni. Buka loudspeaker je. Nafas apa pula
Al : Em tak mengasi tau kau bancuh air, tedalah tu bergurau.
Bukan tu je. Lepas dari ni. Aku dengar suara aku tgh bercakap kat hp yg tgh berborak dgn Al. Korang faham tak? Kan tgh otp, aku dengar suara aku tgh bercakap dgn Al! Sedangkan aku tgh diam je. Aku terus matikan call. Tapi Al tak call pun balik. Aku call Al balik, tapi tk dapat weh which means dia tgh oncall dgn orang lain. Aku terus mesej dia tanya. Tapi dia cakap ‘baru sj kita habis oncall tadi di tanya pula oncall sm siapa? sm syg lah’
Badan aku terasa lenguh2. Niat nak sambung tidur. ‘Kringggg kringggg’. Hp hotel berbunyi. ‘Hello, massage service?’ Hekkk ada pula tngh2 malam khidmat massage kat hotel! ‘i dont want’. ‘betul ke taknak heheheheh *mengilai*. aku terus cabut wayar telefon. Tapi lepastu hp tu bunyi lagi! Hp berbunyi berselang seli dgn loceng berbunyi! Dia kenakan aku kaw kaw malam tu. Ada 3 4 kali juga kain putih melintas depan mata aku. Nasib lah aku ni jenis kuat semangat sikit. Selimut aku ditarik2 & kekadang aircond on off on off. Ntah pukul brapa aku terlelap. Bangun je dari tidur, ada kesan luka gigitan kat betis aku.

Pagi tu, ingat nak berjalan. Tapi demam secara mengejut ni menghalang hasrat aku. Aku rehat secukupnya. Tiada apa yg berlaku sehingga lah magrib menjelma. Loceng berbunyi. Aku buka pintu. ‘eh bila pula saya pesan makan ni’ soal aku. ‘Tadi cik ada order melalui telefon.’ Aku tengok telefon tu, wayar tak bersambung pun lagi. hmm. Aku ambil je lah makanan tu. Memandangkan selera aku terbantut, aku letak je atas meja. Sedang leka aku scroll twitter ntah brapa saat je, makanan tu dah licin dan bersepak sisa nya. Ntah dilahap oleh apa? Gerun aku dibuatnya. Aku nk check out magrib tu juga. Sedang aku leka mengemas baju, paaaapppp! Cawan kaca jatuh. Jarak aku dgn cawan pecah tu jauh lah juga sbb terhalang dgn dinding. Aku baru bangun nak tengok dah terpijak serpihan kaca tu. ‘Dasyat betul lah kaca ni, ada dinding pun bole terbang smpai sini’. Berdarah lah lagi.

Lepas basuh je luka tu, aku nampak housekeeping yg datang smlm kat hujung bilik weh. Smlm aku tak nmpak muka dia. Skrng dia pandang aku! Dengan mata merah & air mata darah nya! Muka pucat lesi & bibir ada cecair merah seolah2 baru habis menghisap darah! Sejak dari tu aku pengsan. Aku tak sedar kan diri, sedar2 je aku kat rumah Al.

Mengikut cerita Al.
Guess bilik sebelah dengar aku menjerit kuat gila. berdesing telinga katanya. Guess hotel tu bgtau juga smlm tgh2 malam aku pasang lagu apa tah bahasa siam kuat2. hmmm bila kala beb? Dia terus call hotel utk cek aku lepas tekan loceng tapi aku tak buka pintu. Pekerja hotel datang & buka pintu tu. Alangkah terkejut nya dorang tengok hantu housekeeping tu tgh jilat darah luka kaki aku yg terpijak kaca tadi. Pekerja ni panggil pekerja2 yg lain utk datang & baca yasiin kat bilik tu sementara tunggu ustaz smpai. Bila dorang baca tu, benda tu mengamuk weh. Dia seret aku smpai terhantuk ke dinding. Hantu tu hantu siam sbb dia bcakap dalam bahasa siam. Ada orang tau bahasa siam tu so dia cerita apa hantu ni cakap.

Ustaz pun smpai. Ustaz tu tanya apa dia nak. Hantu ni cakap siam. Orang yg pndai tu gtao ustaz apa dia cakap. Btw hantu ni bahasa melayu ustaz cakap faham pula pastu saja balas dalam bahasa siam lol. Hantu ni cakap dia nak orang yg berdarah siam yg masih dara. Ya, aku kacukan siam. Family belah ayah aku asal Pattani, Thailand. Kebetulan masa tu pula aku haid, jadi mudah sangat utk dia jadikan aku boneka dia. Patutlah luka2 aku dibuatnya. Dia tak dapat nak jilat darah dari pad aku sbb aku ni mmg jenis cuci clean & clear punya. Ustaz tu cakap, benda tu tak bertuan & bilik tu tempat dia. Dia nak aku jadi tuan dia. Allahu.

Hotel minta maaf dkt aku sbb ntah macam mana terbagi bilik tu walhal bilik tu act lama dah takde guess duduk & bilik tu mmg ‘blacklist’. Maybe hari aku booking tu bilik penuh & tinggal bilik tu. Hotel pulang kan duit aku. Ye tu paling bahagia. kahkah. Kejadian ni 7 tahun lalu. Skrng aku dah ada 2 cahaya mata dah. Tak tahu lah klau cerita hantu siam tu masih ada wahai orang sandakan? Pssttt, siapa sebelah awak tu?

Kredit : fiksyenshasha 

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 

Isteri Tidak Pernah Di Sentuh Suami Sehingga Usia Perkahwinan Setahun Lebih

29 Aug 2017



ADA sesuatu tentang dia yang gagal saya kesan meski pun telah berkenalan bertahun-tahun lamanya. Zahirnya perkahwinan kami nampak bahagia di pandangan keluarga dan sahabat handai.

Tapi di sebalik senyuman manis dan kebahagiaAn itu, terselit duka yang akhirnya membawa kepada penceraian.

Sukar dinyatakan puncanya, perkahwinan yang berusia setahun lebih yang cuba dipertahankan akhirnya kecundang jua.

Saya dan suami membina hubungan atas dasar cinta yang membawa kami ke gerbang perkahwinan.

Namun, saya tidak menyangka suami tidak dapat menjalankan kewajipan dengan sempurna.

Sebagai isterinya yang sah saya tidak pernah menerima hak batin yang sepatutnya dia berikan.
Kesibukan tugas si suami sering kali diberikan alasan, dan hampir enam bulan berumah tangga, saya masih belum disentuhnya.

Hanya doa dan air mata, penguat semangat. Kehidupan kami sebagai suami isteri seolah-olah ‘berpura-pura’.

Kelihatan bahagia di depan orang, sedangkan asing di rumah sendiri. Sering kali apabila ditanya, bila akan menimang zuriat saya hanya tersenyum kelat.

Saya hanya mampu memberikan jawapan, rezeki belum tiba lagi. Hanya ALLAH SWT memahami apa yang saya rasakan. Kepada keluarga kedua belah pihak, saya cuba rahsiakan. Bimbang mengaibkan suami.

Pada awalnya, saya memikirkan yang suami mempunyai masalah kesihatan dan sebab itu dia seringkali mengelak dengan memberi pelbagai alasan. Oleh sebab itu, saya cuba mencari alternatif sendiri dengan mendapatkan khidmat ustaz yang boleh merawat.

Saya juga berusaha membawa suami mendapatkan nasihat doktor pakar. Namun, ikhtiar saya mendapat reaksi negatif suami.

Pelbagai alasan diberikan. Akhirnya, segala usaha hanya sia-sia. Suami mula berubah tingkah laku. Dia tidak pulang ke rumah dengan alasan kerja lebih masa.

Pembohongan demi pembohongan, katanya kursus sana sini. Alasan yang kadang kala tidak masuk akal. Saya mula hilang sabar.

Penat dengan kerenah dia yang tidak cuba menyelesaikan masalah, sebaliknya mengusutkan lagi keadaan kami.

Setahun lebih memandam perasaan, saya nekad ke pejabat agama. Sesi kaunseling antara kami diharapkan dapat menyelamatkan hubungan.

Sangkaan saya meleset. Rupa-rupanya, dia bernafsu terhadap lelaki. Saya akhirnya redha. Puas saya berusaha, tapi ini balasannya. Mungkin perkahwinan ini tiada ertinya bagi dia lagi.

Akhirnya saya nekad bercerai. Jika diteruskan lagi, hidup saya akan lebih derita.


Mia, 30, Selangor


APA KATA PAKAR,
Datuk Amli Embong, Peguam Syarie

Seseorang wanita yang diceraikan oleh suaminya boleh membuat beberapa tuntutan atas bekas suaminya di Mahkamah Syariah.

Tuntutan-tuntutan itu ialah, tuntutan mutaah, tuntutan nafkah eddah, tuntutan Hadhanah (Hak Jagaan Anak), tuntuan nafkah anak, tuntutan harta sepencarian dan tunggakan hutang.

Bagaimanapun, tuntutan tuntutan ini tertakluk kepada syarat dan kebenaran Mahkamah Syariah selepas melalui prosedur tertentu yang ditetapkan mahkamah.

Si isteri boleh membuat rujukan kepada pihak-pihak sepatutnya untuk mendapatkan maklumat dan prosedur permohonan, sama ada menerusi lantikan peguam atau ke pejabat ugama berdekatan.

Dalam hal puan tadi, yang mana mempunyai suami yang cenderung kepada lelaki dan tidak mampu memberikan nafkah batin kepada si isteri, isteri wajar meminta cerai.

Sekiranya suami setuju cerai cara biasa tidak ada masalah bagi kedua-dua pihak. Namun, sekiranya suami tidak setuju menceraikan isteri, isteri boleh membuat permohonan fasakh di mahkamah.

Dan alasan itu (suami tidak pernah sentuh) adalah alasan kukuh untuk mahkamah membenarkan permohonan cerai.

Dari segi tuntutan, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil kira mengenai tuntutan apakah yang boleh dibuat isteri.

Dalam kes ini, isteri yang tidak disentuh suami bererti masih anak dara. Oleh yang demikian isteri tidak mempunyai tempoh edah ketika bercerai.

Isteri tidak perlu menjalani edah selama tempoh tiga bulan seperti disyariatkan agama sebaliknya bebas dinikahi pada bila-bila masa selepas bercerai.

Isteri boleh membuat tuntutan mutaah atau saguhati perkahwinan daripada suami. Dan sekiranya dalam tempoh selama perkahwinan suami tidak pernah memberi nafkah kepada isteri, isteri boleh menuntut nafkah tertunggak daripada bekas suami melalui mahkamah.

Begitu juga dengan soal harta sepencarian. Isteri boleh membuat tuntutan harta sepencarian daripada suami.


Kredit : sinarharian


Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 

10 Fakta Kenapa Babi Haram Menurut Islam ..

28 Aug 2017


Al Quran dengan tegas menyatakan daging babi haram. Bahkan, pengharaman babi disebutkan empat kali. Yakni di Surat Al Baqarah ayat 173, Surat Al Maidah ayat 3, surat Al An’am ayat 145 dan surat An Nahl ayat 115.

Mengapa babi diharamkan? Tentu kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mengharamkannya. Rahsianya, hanya Allah Subhanahu wa Ta’ala yang tahu. 

Namun, ada 10 fakta yang membuat kita mengambil hikmah tentang haramnya babi. 10 fakta kenapa babi haram dalam Islam. 

1. Dalam daging babi terdapat cacing pita
Memakan daging babi memiliki risiko terkena jangkitan cacing pita (sistiserkosis). Kerana daging babi mengandung benih-benih cacing pita dan cacing trachenea lolipia yang boleh berpindah ke tubuh manusia yang memakannya. 

2. Kantung urine babi sering bocor
Prof. A.V. Nalbandov menyebutkan bahawa kantung urine (vesica urinaria) babi sering bocor, sehingga urinenya meresap ke dalam daging. 

3. Babi tidak memiliki leher
Secara fisiologis, babi tidak boleh disembelih. Sebabnya, babi tidak memiliki leher. Sedangkan Islam mensyariatkan penyembelihan binatang pada lehernya. 

4. Babi haiwan yang paling rakus
Babi melahap makanan apa pun yang ada di depannya. Ia merupakan haiwan paling rakus di dunia. Bahkan jika makanannya telah habis, ia memuntahkan makanan dalam perutnya dan memakannya kembali demi memuaskan kerakusannya. 

5. Babi haiwan paling pengotor
Jika di depan babi ada sampah, ia akan makan sampah tersebut. Bahkan babi juga melahap kotoran. Hingga kotorannya sendiri pun dilahapnya. 

6. Babi menampung banyak penyakit berjangkit
Selain mengandungi cacing pita (Taenia solium), babi juga mengandungi cacing spiral (Trichinella spiralis), cacing tambang (Ancylostoma duodenale), cacing paru (Paragonimus pulmonaris), hingga bakteri kolera (Salmonella choleraesuis) dan virus kudis (Scabies). 

7. DNA babi mirip manusia
Ditemukannya fakta DNA babi paling mirip dengan manusia, memakan babi dapat dengan mudah menularkan perilaku buruk babi kepada manusia. Selain rakus, perilaku babi yang pernah diobservasi oleh Muhammad Abduh adalah tidak memiliki cemburu. Ketika dua ekor babi jantan dan seekor babi betina dimasukkan kandang, dua babi jantan itu tidak saling berebut tetapi justeru saling membantu untuk berasmara dengan babi betina. 

8. Daging babi payahdicerna manusia
Meskipun empuk, ternyata daging babi payah dicerna oleh pencernaan manusia. Ini kerana daging babi mengandung lemak berbahaya. 

9. Babi merupakan carrier virus Flu Babi
Di dalam tubuh babi, virus AI yang semula tidak ganas bermutasi menjadi H1N1/H5N1 yang ganas dan menular kepada manusia. 

10. Daging babi penyebab utama kanser anus dan kolon
Potensi penderita kanser anus dan kolon meningkat drastis di negara-negara yang penduduknya memakan babi, terutama di negara-negara Eropa, Amerika, Cina dan India. Sedangkan di negara-negara Muslim, pontensinya sangat rendah. 

Demikian 10 Fakta Ilmiah Kenapa Babi Haram dalam Islam. Semoga semakin menguatkan keislaman kita dan senantiasa berusaha mentaati aturan-Nya.



Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 



(Resepi : Video) Cheesy Wedges Ala KFC

27 Aug 2017


Resepi Cheesy Wedges Ala KFC

Jimat + Sedap + Senang Puas Makan!






CARA BUAT KENTANG WEDGES
Berikut adalah bahan dan cara membuat kentang wedges

BAHAN-BAHAN
4 biji kentang – Kalau tak nak kupas kulit pun tak mengapa. Tapi, pastikan ianya dibasuh bersih ya.
Mixed herbs
Lada sulah
Garam
Tepung jagung (boleh juga guna tepung goreng serbaguna Bestari)
cheezy-wedges-3

CARA-CARA
1. Potong Kentang.
Pertama sekali, potongkan kentang dalam bentuk wedges.

2. Kukus .
Kemudian, kukuskan kentang supaya agak-agak lembut. Lebih kurang dalam 5-7 minit.

3. Gaulkan Mixed Herbs.
Selepas dikukus, keluarkan dan letak dalam mangkuk. Tabur mixed herbs, lada sulah dan garam. Ini jenama yang saya gunakan. Nak gunakan jenama lain pun boleh. Gaulkan biar sebati.


4. Taburkan Tepung Jagung
Seterusnya, taburkan pula tepung jagung. Gaul sebati.

5. Goreng
Goreng tenggelam dalam minyak hingga kekuningan dan garing. Apabila siap, bolehlah dihidang bersama sos cili atau sos cheesy.

Di bawah ini adalah cara membuat sos cheesy homemade.




CARA BUAT SOS CHEESY HOMEMADE

Berikut adalah bahan dan cara membuat sos cheesy homemade yang boleh anda cuba.


BAHAN-BAHAN

3-4 sudu makan mentega / marjerin
250ml susu segar / susu cair
1 sudu makan tepung gandum yang diayak
1 kiub pati ayam
6 keping keju biasa
sedikit serbuk lada hitam & lada putih
sedikit pewarna kuning (optional)




CARA-CARA

1. Panaskan Bahan

Mula-mula, cairkan mentega. Kemudian masukkan susu dan tepung gandum. Kacau sehingga tepung sebati.

2. Masukkan Kepingan Keju

Masukkan pula kepingan keju, kiub pati ayam dan serbuk lada. Kacau sebati hingga masak.


Pewarna kuning boleh ditambah untuk menaikkan warnanya.


3. Siap


Pastikan sos tidak terlalu pekat atau terlalu cair. Agak-agak dah sesuai, boleh tutup apinya dan terus dihidang bersama kentang wedges tadi. Tambah mayonis pun sedap.

* Kalau nak lagi mudah, gunakan terus serbuk cheese segera. Cuma ambil 3 sudu besar serbuk ini dan bancuh dengan air panas. Kacau-kacau hingga ia menjadi sos.


selamat mencuba

Kredit : Fb Ibu Resepiku II

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Memang Semua LELAKI 'GATAL' Ke ??

26 Aug 2017



Nak tanya para lelaki dalam page ni, memang lelaki & gatal tak boleh hilang ke macam mana? Even dah kahwin pun.

Masalah saya ni taklah besar mana. Saya tak tahu lah saya ni sensitive ke ape, tapi perempuan kot, mesti lah terasa bila suami tengok perempuan lain. Even dalam social media pun. Suami saya suke sangat comment gatal & lucah kat gambar perempuan, model lah. Kadang dia sorang, kadang kawan2 tag dia, kadang dia tag kawan2. Saya rase jijik & malu bila terjumpa & baca. Dia dah buka aib sendiri, kalau saya boleh terjumpa, mesti kenalan kami yang rapat pun boleh nampak. Saya rase malu sangat.

Banyak kali dah lah saya jumpa, tapi saya diam je, taknak tanya, sbb nak jaga hati dia even sakit je hati bila baca ayat dia. Satu hari tu saya jumpa comment dia, dia nampak saya baca, saya tak ckp apa, saya sentap, diam je wholeday tak cakap dgn dia. Then dia minta maaf, dia cakap dia melawak je, janji tak buat lagi. Saya iya kan je lah, malas nak ckp banyak.

Ingat kan dah stop, paling latest, saya ternampak masa dia tinggal phone dia atas meja, dia pm lucah model suruh bj. Tuhan je yg tahu ape saya rase masa tu. Sampai saya dah tawar hati dengan dia. Dah tak rasa apa bila tengok dia comment mcm tu, sbb dah boleh expect. Sampai nak bersama pun dah takde mood, sbb teringat semua ayat2 dia. Saya jadi meluat bila tengok dia, depan cakap lain, belakang buat lain. Saya boleh je balas balik, biar dia rase, tapi saya tak sanggup langsung nak buat macam tu, nak guris perasaan dia, sbb saya tahu rasa sakit tu macam mana. Kadang tu saya jadi syak macam2 kat dia, takut dia buat benda yang sama kat tempat keje/luar. Saya betul dah lost respect kat dia, tengah cuba so hard nak gain kan balik.

Minta maaf cakap, benda macam ni mungkin orang nampak kecik, takde ape, tapi bagi saya benda benda macam ni sikit sebanyak merosakkan hubungan suami isteri. Boleh jadi moody bila pikir balik.

Para suami, tolonglah jaga sikit hati & perasaan isteri, benda macam ni tak lawak langsung, macam takde benda lain nak melawak. Tunduk lah sikit pandangan tu, jgn sebab benda bodoh macam ni, hubungan suami isteri renggang.



Kredit : Fb Kisah Rummah Tangga

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Berkat ? Rezeki Tanpa Di Sangka ...

25 Aug 2017


Isnin lepas, saya buat keputusan untuk balik ke Bangi awal pagi selasa. Isteri pun minta saya rehat secukupnya sebelum balik nanti. Saya pun tulislah dalam grup WhatsApp keluarga yang saya akan balik ke-esokkan harinya dan selang beberapa minit abang saya menjawab, “bolehlah masak lagi,”

Saya ok sahaja.

Dari Temerloh nak ke Mentakab, saya duk berkira-kira nak masak apa. Duit sudah tinggal RM30 di dalam dompet. Saya pun kenyit-kenyit mata ke orang rumah, dan dia pinjamkan RM100. Saya melenggang sahaja masuk ke pasar dan cari apa yang sesuai untuk dimakan bersama sekeluarga. Ya, kali ini tujuh-tujuh beradik balik. Campur tolak lebih kurang ada 20 orang tidak termasuk yang dalam perut. Kikikiki.

Sudah semalamnya makan rendang ayam, ikan patin tempoyak, udang masak lemak bagai, jadi saya pun belilah tulang lembu dalam empat kilo campur sedikit ekor dan dapatlah sedikit daging tak sampai satu kilo. Dalam kepala saya, adik-beradik saya tak adalah suka bebenor makan malam. Semua kaki TV dan kaki sembang kalau malam-malam buta ni. Jadi, duit yang ada tu bolehlah cukup-cukup. Alhamdulillah.

Dalam perjalanan balik ke rumah emak, isteri saya memberi penerangan luar biasa. Katanya macam tak cukup jumlah tulang dan daging yang saya beli. Dia kata kalau keluarga dia, itu memang tak cukup. Ok saya sudah tak keruan.

Sampai sahaja di rumah, saya buat-buat tak beli kentang. Ha ha ha, jadi pesanlah kata Abang yang kurang kacak dari saya belikan. Kemudiannya beliau belikan roti. Oh hoi, masa tu saya sudah berdebar-debar. Lain macam aura nak masak sup malam ini. Cukup ke idak ni?

Saya pun punggahlah periuk emak yang paling besar. Didihkan air. Siapkan semua bahan dan masukkan dalam periuk. Ya Tuhan, hanya ada ¼ sahaja isi di dalam periuk tersebut. Tambah dengan kentang pun masih nampak sedikit. Saya kool sahaja masak sampai siap, terkumat kamit baca selawat bagai, ha ha dalam hati ini duk berdoa yang penting semua dapat merasa seorang sedikit pun oklah.

Sambil tunggu sup masak, Abang saya ajak solat sama-sama. Kami pun solatlah Jemaah beramai-ramai. Waktu ini Tuhan sahajalah yang tahu saya berdoa bagaimana. Macam nak ambil keputusan SPM, setiap sujud saya duk mohon Ya Tuhan, cukupkanlah sup aku malam ini. Ha ha ha.

Siap sahaja masak, Abah saya ambil semangkuk besar. Menggunung tinggi. Katanya dia dah lama mengidam. Saya telan air liur. Anak-anak saudara yang dah besar panjang pun mengulang-ulang ambil. Isteri juga boleh tahan menambah-nambah, abang kakak yang dah berkahwin kemain kongsi mangkuk cicah roti sama-sama. Saya sudah berdebar-debar. Takkan nak sound yang tulang tu sikit je?

Kakak ipar saya yang berbadan dua juga ambil, bertambah-tambah. Makan pula dengan kicap cili, fuh meletup. Saya relak dan kool bertahan jangan ambil lagi. Konon-konon badi orang masak tak berapa lalu nak makan. Saya perhati sahaja semua dah ambil dan siap tanya semua dah makan ke belum.

Saya pun ke dapur. Ambil senduk dan ceduk. Eh kenapa banyak lagi? Saya pun tanya dua tiga kali pada semua orang, betul ke semua dah makan? Ya semua angguk.

Saya pun cakap dengan emak, satu-satunya yang duk tengok jumlah yang saya beli masa saya membasuh tulang dan daging tadi. “Kenapa banyak lagi eh mak? Macam pelik pulak, Kan semua orang ambil banyak-banyak.”

Emak jawab relak je macam tak ada apa-apa,

“Berkat,”

Saya pun terdiam. Hirup sup perlahan-lahan, jadi orang terakhir yang menjamah masakan sendiri. Tuhan tolong saya dengan cukup bergaya malam itu. Cukup sekadar memberi gembira kepada perut sekeluarga. Jika pada malam itu mereka tidak tahu cerita ini, hari ini mereka bakal tahu.

Saya tidaklah banyak wang ringgit nak bantu keluarga dengan menabur-nabur kekayaan, tetapi ada sedikit kemahiran memasak bolehlah untuk beri gembira emak abah melihat anak-anaknya berkumpul makan sama-sama.

Dalam dunia ni, kalau dapat kau kongsi kemahiran yang kau ada dengan adik beradik dan keluarga, itulah syurga yang kau dapat semasa kau hidup. Mereka ini adalah manusia yang pernah berkongsi rahim dalam perut emak. Mendapat segala zat dan makanan dari mulut emak dan kemudiannya dapat didikan dan asuhan dari tangan emak bapak kita sendiri. Itulah namanya adik beradik.

Walau Tuhan beri seribu kepelikan dan banyak perbezaan kita sesudah kita dewasa, adik beradik tetap adik beradik. Keluarga tetap keluarga.

Malam itu Tuhan tolong saya, mungkin sebab saya tolong emak gembirakan semua anak-anaknya.

Kawan-kawan,
Bila balik kampung, boleh sahaja kita tolong mana yang kita tahu. Jika hanya tahu masak air, boleh tengok-tengokkan air dalam peti ais, boleh juga perhatikan ada air panas ke tidak. Jika kita hanya tahu mengemas, boleh sahaja kita ringan-ringankan tulang mengemas sana sini. Semua itu akan jadi kesayangan dalam pandangan Tuhan.

Jika nampak ada pinggan di dalam singki belum berbasuh, lalu sekejap basuhlah sebentar.

Tolong emak, tolong bapak banyak-banyak. Tuhan pula akan tolong kita banyak-banyak. Tak secara cash, mungkin Tuhan akan beri kita anak-anak yang rajin, atau Tuhan beri kita rezeki yang kita tak sangka-sangka.

Khairul Hakimin. Muhammad
Anak ke-lima, paling kacak. Nak jugak tak kira.


Kredit : Fb Khairul Hakimin Muhammad

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang



Kalau Tak Mahu Menyesal, Hayati Cerpen Ini Dulu Sebelum Anda Menyertai Reunion Universiti

23 Aug 2017



Berpeluh-peluh Farid. Kakinya berat nak melangkah masuk ke dewan, sedangkan acara sambutan 10 tahun Alumni Universiti 2017 sudah pun bermula. 

"Abang kenapa ni bang?" tanya Marina.
"Abang rasa tak sihat la Na," kata Farid.
"Awak jugak yang beria nak ajak saya datang," kata Marina.
Farid tak tahu apa lagi alasan hendak diberikan. Dia berjalan laju sampaikan Marina tertinggal, lalu terus melangkah masuk ke dewan. Peluh merecik mengalir membuatkan wajahnya berkilat-kilat dalam udara sejuk.

Terus Farid berdiri di tepi pintu dewan, tiba Marina terus berdiri di sebelahnya.

Dari kejauhan, Farid nampak Nadia, gadis pertama mengajar dia erti cinta, duduk bertepuk tangan sambil suaminya di sebelah. Tangan itulah yang dipimpin Farid ketika berjalan-jalan keluar dulu.

Farid berpusing mencari tempat duduk kosong supaya dia dapat duduk cepat. Ada meja kosong tetapi Juliana, gadis yang dia kecewakan selepas bergaduh pada satu malam Rabu bulan Jun tahun 2004, sedang merenung pentas di kelilingi dua orang anak dan suami yang bermisai lebat.

"Ah, ada pun tempat kosong," kata Farid lalu menarik tangan Marina ke arah meja tersebut. Mereka berdua pun cepat-cepat berjalan ke meja itu supaya tidak mengganggu majlis yang sedang dihiburkan kugiran.

"Ada kosong?" tanya Farid.
"Ada, ada. Dua orang kan? Yang tu kosong, yang dua ni ada orang," kata lelaki itu yang tak dikenali. Farid dan Marina cepat-cepat duduk. Lega dia dapat mengelak bertemu mata dengan kekasih-kekasih lama dengan suami dan anak-anak.

"Seronokla batch you buat annivessary, nak harap kitorang punya alumni universiti, susah la," kata Marina pada Farid. Farid hanya mengangguk-ngangguk.

"Eh, Farid?" tegur seseorang.
Farid mengangkat kepala. Rashidah berdiri sambil memegang dua pinggan di tangan, lalu dia meletakkan kedua-dua pinggan berisi makanan di atas meja

Farid hanya mampu diam. Apa yang ditakuti telah berlaku. Marina yang memerhati telatah suaminya yang aneh cepat-cepat menghulurkan salam.

"Abang Farid tak berapa sihat," kata Marina. Farid masih lagi kaku sambil memandang ke lantai yang berkarpet tebal biru. 

Rashidah diam. Farid pun diam. Rashidah terbungkam mendengar Marina menggunakan gelaran yang dulu dia gunakan untuk memanggil bekas teman lelakinya itu. 

Melihat suasana seolah beku, Marina cuba menjernihkan suasana. "Sama fakulti ke dulu korang?" tanya Marina pada Rashidah.
Rashidah mengangguk lemah. 

"Sayang, you dapat kambing tadi? I malas nak queue la, panjang sangat," kata seseorang yang baru tiba, dia berdiri di belakang Rashidah.

Marina terkejut.
"Sani?" tanya Marina, tergamam sampai berdiri.
"Marina?" Sani terpegun."Macam mana you boleh ada sini?"
"Abang?" tanya Rashidah. 

"Ina?" tanya Farid.
Sepanjang makan malam itu, mereka berempat hanya diam dan makan. Lagu yang dimainkan, langsung tak dipedulikan.

Dalam perjalanan pulang, Farid dan Marina langsung tak bercakap sepatah pun. Akhirnya, semakin dekat dengan rumah, Farid membuka mulut. 

"Ina, boleh kita lupakan yang malam ni berlaku?"
Marina mengangguk. 

"Janji dengan saya, kita tak akan benarkan anak kita bercinta sebelum kahwin," Farid memandang jalan tanpa langsung menoleh melihat isterinya. 

Marina diam sahaja.
Kemudian dia mengangguk lagi.

Kredit : iluminasi 

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Sebelum Update Status Berkenaan Peribadi Anda, Baca Dulu Nasihat Ini

22 Aug 2017



Ada dua jenis hasad dengki yang kita kena kawal jika kita mahu menuju ke arah masyarakat harmoni yang lebih baik tetapi selalunya hati kita mudah betul terjebak untuk sama-sama berkongsikan persepsi negatif orang ramai kerana ia sesuatu yang menyeronokkan, bukan. Berikut merupakan penerangan tentang 2 jenis hasad yang amat kerap dilakukan dalam zaman media sosial ini.

1. Orang senang vs Orang sederhana

Orang senang up status dapat hadiah kereta kerana result SPM cantik, kita kata dia berlagak. Orang sederhana up status keluarga bawak makan sedap, kita ucap tahniah atas kejayaan.

2. Orang ada rupa vs Orang yang berwajah biasa

Orang yang ada rupa up result SPM bagus, kita kata dia dapat result tu kerana dia gunakan wajah dia untuk mintak orang ajar dia. Orang yang berwajah biasa pula, kita ucapkan tahniah dan bersyukur result bagus atas usaha sendiri.

3. Golongan-Golongan Lain

Mangsa paling teruk selalu kena hasad dengki masyarakat ni adalah mereka yang ada rupa dan ada kekayaan.Yang selalu dijadikan bahan komedi pula, yang wajah biasa tapi ada kekayaan.Yang selalu dianggap tak memenuhi potensi diri pula adalah mereka yang ada rupa tapi tak kaya dan berjaya.Kalau diikut sangat kata orang ramai ni, sebenarnya menyusahkan diri sendiri juga.

Jalan paling baik sebenarnya adalah tak up apa-apa status hal-hal peribadi ke Internet supaya tak ada orang boleh memangsakan kita. Sesetengah orang Melayu kita ni, tak boleh tengok orang ada lebih sikit. Walaupun kita tau dia layak ada lebih.

Kredit : iluminasi

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Janda Anak 4 Yang Gemar Bercinta Dengan Suami Orang, Sehinggalah ...

21 Aug 2017


Assalamulaikum Admin


Me Nak Ceritakan Masalah Me…Aku Janda Anak 4..Berumur 31 Tahun..Berpisah Dengan Suami Bulan 5 Tahun Lepas..Me Yang Mintak Cerai Dari Suami Sebab Curang..


Kisahnya Me Dari Anak Pertama..Me Dah Start Curang Dengan Suami Me..ex Suami Me Pun Bukan La Baik Mana.. Tak Bagi Nafkah Kat Anak Anak Me..! Memang Aku Tak Bagi La Kau Nak Jumpa Anak Anak Aku..!


Kisahnya..Me Bercinta Dengan Suami Org..Dah Ramai Suami Org Kat Opis Ni Me Try..!


Tapi Kali Nie..Me Berkenalan Dgn Office Mate..Ank Dato..Mmg Me Suka La..Ntok Pengetahuan Semua A Nie Dah Berkahwin Berumur 30 Tahun..Kami Sama Sama Sangkut Sebab WeChat.Cerita Masalah Peribadi..Lama Lama Me Dah Suka Pada Dia..Dia Sangat Baik..Belikan Me Cincin..Jam BabyG..Yang Harga Cecah Mahal2..Mmg Me Kikis Habisan La..Dengan Cerita Susah Me..Hik..Hik..Hik..! Ntok Wife Dia..Mmg Harapan La Dapat Mcm Tu..Mmg Me Jeles La Kalau Dapat..


Lama Lama..Me Dan A Nie Terlanjur..A Nie Nak Bertanggjawab..Tapi Me Tk Nak Berkongsi Dengan Wife Dia..Wife Dia Tu Keling..Hik Hik Hik..Bermula Episod Tarik Tali

Me Buat Cerita..Satu Office Dah Taw ..Me Cerita Pada A..Boss Me Dah Taw .. Padahal Boss Me Tk Taw Pun! Lpstu Me Buat Sedih Pegi La Balik Pada Wife Dan Anak ..Dorang Lebih Perlukan B Lagi..


Wife A?? Dah Taw..Memang Minta Cerai La, Sampai La Ke Mahkamah..Mak Ayah A Siap Halau A Nie..A Ni Datang La Ke Rumah Me..Ibu Me Pun Suruh A Ni Bertanggjawab..Rasa Puas Hati Tengok A Tinggalkan Wife dan Ank Dia..Tapi Me Masih Mainkan Peranan Me Buat Baik Pada A..Suruh Kesiankan Wife A Dan Ank.Bijak Kan Me..


Ibu Me Pun Suka Kan A.. Walaupun Kami Terlanjur.. Sokong Lagi Ada La..Sebab Sikap Baik A Ni Pada Me Dan Ank2 Me..Masa A Ni Berada Di Selayang.. A Nie Selalu Melawat Ank Dia.. Adakah A Nie Masih Syg Dan Cinta Pada Wife Dia..Sbb Dia Bg Taw Me..Dia Dah Tk Sygkan Dan Cintakan Wife Dia..Hanya Me Yg Boleh Bahagiakan Dia..Me Muskil Sikit Dkt Sini..


Wife A Penah Jumpa Me Dekat Office..Mmg Me Maki Habisan La..Me Ckp Kan Pd Wife A..A Ni Bakal Suami Aku, So Apa Masalah Kau! Mmg Berperang Skjap La Kami..!


Akhirnya Bulan 1 2017 .. A Buat Keputusan Balik Pada Wife Dia..Aku..Bagi Je La..Tapi Aku Akan Sakitkan Hati Wife Dia Sampai Bila Bila..Sbb Me Taw..A Masih Sygkan Me Dan Cintakan Me..Me Taw Sbb A Tk Tukar No Phone Gabungan Birthday Me Dan A..Dan FB IG Me..Me Saja Sakitkan Hati Wife A Dgn Gabungan Birthday Me Dan A Serta Me Nie Queen Dlm Hati A..


Ntok A..Ayg Sentiasa Akn Ingat Kan B..Ayg Akan Tunggu B Jugak..T B Dah Bercerai…Pintu Umah Ayg Kg.Selayang Indah Sentiasa Terbuka Utk B..Ank2 Pun Tunggu Babah Nie..


Ntok Wife B Tue..Kalau Terbaca..Kau Anggap La Nie Takdir Kau..Dah Mmg Laki Kau Tkde Perasaan Dan Cintakan Kau Lagi..Tk Payah Kau Hasut Mak Dan Ayah Mertua Kau Benci Aku..!


Dan Kau Pun Dah Bercerai Kan..Bagi Aku Peluang Ntok Bahagiakan Apis..Aku Saja Yang Dapat Bahagiakan …Tiap Hari Kami Jumpa kat MIDA..Kami Cuma Nak Meghalalkan Hubungan Kami..Tak Nak Ada Cemuhan.. Salah Ke..!



Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 

Pesanan Buat IbuBapa, Kalau Tak Boleh Terima 13 Perkara Ini, Jangan Hantar Anak Ke Sekolah

20 Aug 2017


Pesanan untuk semua ibu bapa. Guru juga adalah ibu bapa kepada seorang anak. Peringatan untuk semua, mudah-mudahan dapat membantu membentuk anak-anak dalam masyarakat yang prihatin.

Tanamkan dalam hati bahawa:

1. Anak kita bukan baik sangat
Walaupun di rumah dia taat, dia mungkin nakal di belakang kita. Jadi, dia mungkin melawan cakap guru, pukul kawan dan buat pelbagai perkara yang kita tidak jangkakan.

2. Bukan anak kita seorang saja di dalam kelas itu
Kita di rumah  paling ramai anak 6 7 orang. Itu pun kita tidak mampu nak berikan perhatian kepada semua. Anak cakap banyak sikit, kita dah suruh diam. Bayangkan saja kita ada anak kembar seramai 40 orang. Begitu jugalah apa yang guru alami sewaktu mengajar anak-anak kita.


3. Anak kita juga pandai menipu
Jangan percaya sangat dengan cerita-cerita anak kita, dia mungkin menipu. tak kiralah seyakin mana kita dengan kesolehan dia, dia mungkin menipu. Siasat dan jangan cepat melatah, nanti kita yang mendapat malu.

4. Anak kita layak dimarah
Anak kita bukan malaikat, dia tidak sempurna dan pasti melakukan banyak kesilapan. Dia perlu dididik, karekter dia di rumah dan di sekolah tidak sama. Dia mungkin sangat mengjengkelkan sewaktu di dalam kelas dan kita takkan tahu itu. Jika dia dimarahi, itu tandanya guru sedang mendidiknya.

5. Ingat semula mengapa kita hantar dia ke sekolah
Untuk dia menjadi diva kah sampai tak boleh diusik? Untuk dia menjadi samseng sampai tak boleh dijentik? Untuk dia menjadi biadab sampai tak boleh dididik?

6. Dia sedang dididik dengan cara yang kita suka atau tidak suka
Jika tidak boleh menerima orang lain mendidik anak sendiri dengan cara yang tidak sama dengan didikan kita, jangan hantar dia ke sekolah. Kita tidak boleh harapkan orang mengikut cara kita. Cara kita tidak semestinya betul. 

7. Kita tidak mampu memberikan semua ilmu yang diperlukan
Kita perlukan guru-guru. Kita mungkin pakar kimia tetapi kita tidak tahu matematik, geografi, biologi dan sebagainya. Kita mengharapkan guru-guru itu mencurahkan ilmu kepada anak-anak kita. Hormatilah mereka.

8. Duit bukan segalanya
Kita mungkin kaya, tetapi duit tidak mampu menjadikan anak kita sempurna. Duit tidak boleh membentuk akhlaknya. Dia perlu dididik, diajar dan dibentuk, barulah dia mampu menjadi seorang manusia berguna.

9. Kita tidak mampu membentuknya seorang diri
Anak kita perlu dilatih hidup dengan masyarakat. Dia perlu diajar bagaimana menghadapi dunia yang ganas di luar sana. Dia perlukan sekolah sebagai langkah pertama untuk memberi kefahaman yang jelas kepadanya bagaimana untuk terus hidup di dunia ini. Guru-guru itulah yang akan membantu kita membuatkan dia melihat dunia. Beri guru-guru itu ruang untuk membantu kita.

10. Kita bukanlah orang yang paling betul dalam dunia
Cara guru dengan kita mungki nberbeza tetapi pengalaman mereka mendidik memang kita tidak mampu menandinginya. Paling hebat kita mampu mendidik 6 7 orang anak kita sendiri. Mereka dah didik 6 7 orang aanak sendiri dan beratus malahan beribu anak-anak orang lain yang mereka didik seperti anak-anak mereka sendiri.

11. Jangan sombong dengan guru-guru
Allah sebut darjat mereka tinggi di dalam al-quran. Mereka bukan sahaja bekerja kerana gaji tetapi mereka melakukan amal jariah dengan memberi ilmu yang bermanfaat kepada ribuan manusia. Amal ini Allah kira sahamnya walaupun setelah mereka meninggal dunia. Amal kita?

12. Ilmu anak kita tidak akan berkat tanpa redha gurunya
Tanamkan itu dalam peribadi anak-anak kita. Yang 11A tetapi jika biadab dengan guru, belum tentu berkat ilmunya, belum pasti tenang hidupnya. Kurang mendapat A tak mengapa asalkan tidak kurang adabnya. Biar berkat ilmunya dan kejayaan akan datang dalam pelbagai cara.

13. Guru-guru sentiasa mengingatkan anak kita agar menghormati ibu bapa
Ibu bapa sentiasa menjadi sentimen utama yang digunakan oleh guru-guru untuk menasihati anak-anak kita. Mengapa kita tidak boleh buat perkara yang sama? Satu sahaja kerana kita rasa kita lebih bagus dari segenap segi daripada guru-guru anak-anak kita. 

Berlapang dadalah, ilmu itu bukan bilangan A. Tetapi apa yang anak kita dapat untuk jadikan panduan bagi menjalani kehidupan di dunia dan di akhirat. - Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia | PIXEL MEDIA

Kredit : myedushare 

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 
 
Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.