SLIDER

Hidup Tu...Jangan Suka Sangat Menunjuk


Assalamualaikum. Aku Nura. Aku sharing aku ni di post supaya boleh dijadikan tauladan dalam kehidupan kita. 

Ni bukan kisah aku, tapi keluarga terdekat. Semua ni aku dapat tahu bila balik kampung beraya hari tu. Agak panjang sila bertabah membaca ok. 

KISAH PERTAMA
Ada sorang mak cik aku 10 tahun lepas kerja kerani biasa sahaja. Suami dia (pakcik aku) pemandu van sekolah. Hidup mereka memang susah, rumah lansung tak ada perabot dan selalu pinjam duit mak aku. Kereta pon rosak sana sini. Tapi lepas lahir anak kedua, rezeki mencurah. Pakcik aku jadi kontraktor dan banyak dapat projek kerajaan negeri. Makcik aku berenti kerja dah fokus anak2.


Mereka dah mula mewah, tukar dan tambah kereta, beli rumah banglo dan kondo, melancong luar negara. Jujur aku cakap, aku bukan dengki dengan kesenangan mereka. Tapi berlagaknya mak cik aku ni lepas dia kaya ya ampun….. semua saudara mara dia pandang rendah. Aku memang selalu bertekak dengan dia sebab benci gila nak mampos perangai berlagak dia. Bawak nenek aku g cuti oversea, sebab nak suruh jaga anak dia! Sampai sakit demam nenek aku jaga ank dia semua nakal!

Kalau ko kaya upahlah maid kan? Lagi satu dia ni suka sangat menunjuk dalam fesbuk dan insta. Beli barang kemas dan beg tangan berpuluh ribu semua nak aplod. Time raya jgn ckplah habis semua barang kemas dia tukar baru lebih mahal nak menunjuk kat semua saudara mara. Mak aku banyak kali nasihat jangan menunjuk org tak suka dan menyumpah hidup kita, tapi mak aku yg kena hina balik. Ye lah kitorg kan tak kaya mcm dia. Tapi tahun ni aku mmg terkejut.

Suami dia tiba2 halau dia dan semua anak2 dari rumah. Ceraikan dia dan tak ambil tahu apa2 dah. Sebab nak kahwin dengan kekasih baru anak dara lawa lagi! Dari duduk rumah banglo harga berjuta sekarang ni duduk menyewa kat kampung tandas kat luar dan mmg daif gila rumah dia. Barang kemas dia semua bekas suami dah ambil balik. Dari pakai kereta mewah, skang pakai kereta nasional second hand yg dia beli masa kerja kerani dulu. Masa raya pun duduk senyap je kat dapur.

Aku tak tahu nak kesian ke nak apa. Nak ikut aku nak padankan muka je sebab dulu dia selalu hina keluarga aku lebih2 lagi mak aku (kakak dia sendiri). Mak aku je baik tolong dia uruskan pergi mahkamah semua sekarang. 

KISAH KEDUA
Makcik aku jugak tapi ni adik ayah aku. Makcik aku ni tak pernah pulak menunjuk kaya. Cuma dia ni suka agungkan suami dia. Suami dialah paling baik, alim, pendiam, sopan & santun. Memang betul suami dia mcm tu. Tapi raya ni pon aku terkejut gak. 


Dia balik tanpa suami! Dia dah berpisah dgn suami dia. Rupanya selama ni suami dia memang ada perempuan simpanan siap dah duduk serumah lagi. Bila dia tahu, haruslah perang dunia kan? Dah sekarang ni asik mengutuk pulak bekas suami dia. Aku tak faham. Dulu kau puja benar suami kau, bila dah jadi masalah mcm ni takkan terus menghina? Bagi aku dalam tiap rumah tangga bukan salah satu pihak je tapi salah dua2 suami dan isteri. 

KISAH KETIGA
Ada sorg kawan aku sama2 belajar diploma dulu. Kisah dia lebih kurang mcm makcik aku pertama tadi. Dia kahwin dengan org biasa je. Memang susah sbb anak kecik2 lagi lepas tu asik tak cukup duit. Tiba2 suami dia dapat offer kerja bagus, kena selalu pergi luar negara. Tak pasti kerja apa.


Kawan aku ni pun apa lagi bukan main suka lah. Suami dah banyak duit. Beli beg tangan dan barang kemas berpuluh ribu ringgit semua tunjuk dalam instagram., tiap hari ada je beli baru dan mesti upload kat media sosiap dia semua. Cuma dia tak pernah lagi hina orang yg susah. Tapi hari tu dia senyap kejap tak update apa2, kalau tak kan tiap hari apdate. Rupanya pun sama, ada masalah rumah tangga. Suami dia kantoi bermadu kasih dengan perempuan lain….. aduh. 

Merana dia kejap nak selesaikan masalah ni. Hampir jugAk bercerai berai. Takde pulak dia nak update pasal masalah ni kat media sosial dia. Huhu. 

PENGAJARAN

Aku selalu ingat pesan mak aku. Senang macam mana pun jangan tunjuk kat orang. Tak kira lah tunjuk harta ke bangga diri ke sama je sifat2 riak dan takabbur tu kena hindarkan! 

Aku tak tahu lah apa yang jadi dekat makcik2 dan kawan aku ni kebetulan atau memang balasan untuk mereka. 

Kalau jumpa orang suka menunjuk macam ni, kita kena nasihatkan dia. Aku pon banyak belajar bila balik kampung hari tu. Dalam setahun macam2 boleh jadi keliling kita sama ada baik atau buruk.
Sekian…… 

– Nura

Kredit : IIUMC

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 



No comments

Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.