SLIDER

Peniaga Yang Tidak Solat


Assalamualaikum..syukur kalau admin post cerita aku ni sebab aku nak kongsi pengalaman aku pasal solat. aku berumur 26 tahun dan baru menimang cahaya mata. hihi 

Aku tertarik dengan isu solat yang baru-baru ni bersiaran di page ni. Aku pun nak cerita pengalaman bertemu dengan orang yang tak solat. 

Lepas aku tamat belajar, aku kahwin, dan beberapa bulan lepas tu aku disahkan mengandung. Alhamdulillah rezeki. Suami aku suruh aku berehat je dekat rumah sebab alah. Lepas beberapa bulan, aku dah sihat dan minta izin untuk cari kerja, suami aku kata ok sebab tahu aku bosan duduk rumah je. Aku tak kisah kerja apa,janji tak duduk sorang sorang dekat rumah. Dalam banyak banyak tempat aku p minta, satu kedai makan ni je yang nak ambil aku kerja sebab dia tak cukup pekerja. Ada dua pekerja tetap, campur aku jadi 3 orang lah pekerja. 

Jadi aku pun kerja lah dengan riang nya dan seronok sebab dapat kerja. Kedai makan ni jual mee kari, mee rebus, laksa, bihun sup, ABC, cendol. Haaa..memang menyelerakan. Lokasi di tepi jalan dan merupakan laluan orang ramai yang nak pergi bercuti. Suasana memang best sebab angin tiup sepoi sepoi bahasa je dekat sini. 

Suami pemilik kedai ni dah buat kedai tu macam rumah kedua diorang, sebab ada satu bilik untuk dia dan anak anak berehat lepas balik kerja dan sekolah. 

Ok, tu semua latar belakang kedai tu. Masa kerja aku kerja dan tiba waktu solat aku kata nak solat. Aku tanya makcik Ani, nak tumpang solat boleh ke? Makcik Ani macam tercengang dan p tanya bos, ‘zu dia nak tumpang solat dalam bilik ni boleh tak?’. Bos tu aku panggil dia kak zu. Kak zu masuk bilik tu bagi aku sejadah dan telekung. Dalam bilik tu penuh baju dan anak anak dia tengok tv. Bilik tu sempit ja, aku kena solat celah celah tempat yang anak dia tak duduk. Bersyukur juga la,kerja kedai makan tepi jalan yang ada tempat boleh solat. 

Seminggu aku kerja, aku perhati je semua pekerja termasuk kak zu tu. Tak pernah pun diorang ni solat. Makcik Ani yang umur dah nak 50 tahun pun tak solat, tapi aku bersangka baik,mungkin diorang solat masa aku tengah ambil order, aku yang tak perasan kot. 

Bila dengar azan, kak zu akan cakap, ‘ha dah azan, p lekaih solat, satgi bila ramai orang kami pening kepala’. Aku kata dalam hati bagusnya dia suruh aku solat awal. 

Dua tiga minggu kerja, aku tak pernah langsung nampak diorang ni p solat tapi selalu suruh aku p solat. Kadang kadang tanya aku ‘hang dah solat ka?’ 

Satu hari tu aku sembang dengan kak zu, kak zu kata ‘dulu kak macam hang la, solat tak tinggai, pakai baju labuh, stokin tangan, stokin kaki semua. Tapi lepas kahwin dengan abang semua hilang’.
Jadi aku tau la diorang ni tak solat tapi jual makanan bagi orang makan dan kak zu ni rajin bagi diskaun pada customer katanya kak sedekah. 

Aku pernah baca air tangan orang tak solat ni tak boleh makan. betul ke? Aku tak pasti sumber yang aku baca tu boleh dipercayai ke tidak. huhu tapi aku tiap tiap hari dok makan macam macam dalam kedai ni,macam mana ni??. 

Aku dapat tahu pula yang kak ni punya supplier bahan mentah dari orang cina. Ayam pun dari kedai cina dan aku mula ada keraguan dengan status halal ayam tu. 

Lepas banyak keraguan dan rasa tak berapa suka dengan situasi bekerja tu,aku buat keputusan nak berhenti lepas dah 5minggu aku kerja, aku rasa sebagai wanita mengandung aku tak larat nak kerja dekat kedai makan, dan aku tak mau makan makanan yang aku ragu ragu. 

Lepas berhenti kerja aku duduk rumah ja buat bisnes online. Hampir sebulan aku berhenti kerja kedai makan tu, kak zu mesej tanya aku dah dapat keja lain ke? Kalau tak kerja lagi dia minta aku tolong datang kerja seminggu sebab pekerja dia cuti. Banyak kali minta tolong, aku memang dah berat hati nak p kerja kedai dia. 

Aku pun p la kerja untuk seminggu. Masa solat aku cari telekung dengan sejadah dan aku nampak lipatan telekung dan sejadah sama macam aku lipat sebulan yang lepas. Aku rasa sedih dan tak tahu macam mana nak tegur, sebab dari pemerhatian aku kak zu dengan makcik ani ni baik tapi tak solat dan tak jaga aurat. 

Dari segi pemakaian pula, baju tangan pendek,tudung pendek, seluar ketat. Aku pula yang malu. Aku nak tanya, wanita Islam yang berpakaian macam tu, tak rasa malu ke? 

Aku pelik, kenapa ada sesetangah orang macam tak kisah je pasal solat? Mungkin dunia akhir zaman, orang yang nak solat pula rasa malu bila nak p solat, yang tak solat relaks ja. huhu dunia akhir zaman. 

Aku harap aku tidak mengata orang dan jika ada salah boleh beri teguran. 

Terima kasih 

– nur

Kredit : IIUMC

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

No comments

Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.