SLIDER

(Resepi : Video) Serawa Durian Dan Pulut Kukus



Ohh my .... Ya Allah, sedapnyaaa. Ada peminat-peminat durian kat sini tak ?Sekarang macam dah dekat musim durian dah ni. Macam -macam boleh makan dengan durian ni. Cendol durian, durian crepe dan boleh jugak buat serawa durian. Sape suka serawa durian, kita geng :)

Tengok resepi, mudah je rupanya nak buat. Selama ni kalau nak makan, beli siap je ataupun suruh mak masak hehe. Lepas ni bolehlah try sendiri. Makan petang-petang cam ni, sejuk-sejuk, wallah tak terkatalahh...ok ajomm try, kang gigit jari je tengok gambar :)


RESEPI SERAWA DURIAN & PULUT KUKUS 

Bahan-bahan untuk serawa durian:
10-15 ulas isi durian, bersama biji
2 cawan santan cair
1/2 cawan gula pasir
seketul kecil gula melaka
1 helai daun pandan, carik dan simpul
2 cawan santan pekat
1 1/2 sudu kecil garam
1 cawan air, jika perlu

Bahan-bahan untuk pulut kukus:
500 gram pulut
1 cawan santan cair
1/2 sudu kecil garam



Cara-cara:

Cara-cara untuk serawa durian:
Masukkan ulas durian, santan cair dan daun pandan di dalam periuk. Masak sehingga isi durian hancur dan menjadi kuah yang pekat sebati. 

Masukkan santan pekat, gula pasir, gula melaka dan garam. Teruskan didih di atas api yang perlahan dan kacau sebati.
Tambahkan sedikit air jika kuah terlalu pekat. Angkat dan hidangkan bersama pulut kukus. 

Cara-cara untuk pulut kukus:
Rendam pulut selama beberapa jam (anggaran 2-3 jam).
Panaskan kukusan dan kukus pulut selama 15-20 minit. 

Angkat pulut dari kukusan dan masukkan ke dalam mangkuk.
Bancuh santan cair bersama garam. 

Tuangkan santan cair kedalam pulut yang panas tadi dan rehatkan supaya pulut menyerap kuah santan. 


Tip:
Jika pulut masih keras selepas anda gaul bersama santan cair, masukkan kembali ke dalam kukusan selama 5 minit, kemudian angkat dan sejukkan.



Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

No comments

Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.