SLIDER

Shopee SPay Later - Apa Status Kesyariahan Dan Kesannya Kepada Pengguna Islam


Sekarang kita berada pada zaman teknologi dan zaman digital yang sedang berkembang pesat dan semakin canggih. Banyak perkara yang dahulunya kita praktikkan secara manual, sekarang telah di 'automation' menjadi satu sistem teknologi yang beroperasi di atas talian sepenuhnya. Contohnya adalah seperti membeli-belah secara atas talian tanpa melibatkan proses manual. Dulu, era pembelian barang memerlukan kita untuk ke lokasi barang tersebut untuk urusan pembelian dan pembayaran tunai. 

Tetapi, dengan berkembangnya teknologi ini, telah menghasilkan satu sistem membeli-belah secara atas talian dan pengguna dapat terus membuat pembayaran menggunakan sistem tersebut. Ini adalah salah satu manfaat yang kita dapat , yang mana prosesnya sangat mudah dan cepat hanya dengan beberapa klik sahaja, sudah selesai. Pengguna hanya perlu memilih barangan dan kemudian membuat pembayaran serta menunggu barangan tersebut dihantar melalui sistem penghantaran kurier ke rumah anda. 

Antara contoh sistem membeli-belah yang popular masa kini adalah Shopee, Lazada, Zalora, Amazon, dan banyak lagi yang tumbuh bagai cendawan. Terdapat pelbagai kaedah pembayaran yang disediakan oleh paltform tersebut bagi memudahkan pengguna untuk membuat pembayaran . Antaranya ialah :

1. Cash On Delivery

2. Online Banking/Fpx

3. E-Wallet

4. Credit Card

5. Buy and Pay Later

Baru-baru ini platform Shopee telah memperkenalkan kaedah pembayaran 'Buy and Pay Later' yang dinamakan SPayLater.

Apa itu SPayLater(Shopee Pay Later)?

Kaedah ini diperkenalkan kepada pengguna bagi membolehkan pengguna membeli dan mendapatkan barangan tersebut terlebih dahulu dan membayarnya pada masa akan datang. Pengguna mempunyai option samaada membayar keseluruhan harga barang tersebut pada bulan hadapan atau boleh juga memilih pelan ansuran secara bulanan yang telah ditetapkan iaitu terdapat 3 pilihan samaada 2 bulan, 3 bulan atau 6 bulan. Sekiranya memilih untuk membayar secara ansuran, terdapat fees/caj yang perlu dibayar bersama ansuran tersebut.  Pengguna yang lewat membuat pembayaran akan dikenakan pula caj denda.  Konsep ini dianggap pembeli akan berhutang terlebih dahulu untuk mendapatkan barangan tersebut.

Status Syariah

Konsep ini sedikit banyak telah mengelirukan dan menimbulkan persoalan dikalangan pengguna beragama Islam dari segi hukum halal dan haram. Isu ini dibangkitkan ramai kerana konsep pembayaran seperti ini melibatkan pembelian barang secara berhutang dan caj-caj yang telah dikenakan melebihi kadar yang sepatutnya.

Kekeliruan ini telah dijawab oleh pihak Mufti Wilayah Persekutuan yang mana menurut beliau terdapat beberapa perkara syariah yang telah dibangkitkan sekiranya menggunakan sistem pembayaran Shopee Pay Later .Faktanya adalah seperti berikut:

1. Bagi cara pembayaran secara one-off atau pembayaran sekaligus dalam tempoh sebulan, tiada masalah berkaitan isu syariah sekiranya pengguna menyelesaikan  semua pembayaran tersebut dalam tempoh yang ditetapkan. Tetapi, sekiranya pengguna gagal dan lewat menyelesaikan pembayaran ttersebut. Pengguna akan dikenakan caj lewat pembayaran. Maka di sini berlakunya riba yang diharamkan hukum Syarak.

2. Bagi pembayaran secara ansuran, terdapat dua isu syariah yang dibangkitkan iaitu caj pemprosesan dan caj lewat pembayaran. Hal ini disebabkan setiap caj pemprosesan dan caj lewat pembayaran yang dikenakan melebihi kos operasi dan kerugian sebenar. Dan ia dikatakan sebahagian daripada riba.

Akhir kata, penekanan ini biasanya diberikan kepada pengguna beragama Islam, yang mana pengguna perlu peka dan menitikberatkan hukum sebelum terlibat dengan sebarang transaksi yang melibatkan riba. Perkara ini telah dinyatakan melalui Firman Allah swt iaitu riba adalah haram dari sisi Agama Islam. 

وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا

Maksudnya: Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba.

Surah al-Baqarah (275) 


Admin 

Kongsikan artikel atau luahan kisah anda di sini => lamanqaseh/borang


No comments

Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.