SLIDER

Selagi Kita Membandingkan Hidup Kita Dengan Hidup Orang Lain, Kita Akan Terlepas Kebahagiaan Kita Sendiri

 

Perkara yang paling sukar dan pelik dalam hidup adalah mencari kebahagiaan dengan membandingkan kebahagiaan orang lain sebagai kayu ukuran.

Telah menjadi lumrah manusia dizaman sekarang sentiasa membandingkan hidup kita dengan orang lain, lebih-lebih lagi di zaman media sosial yang tengah rancak.
Perbuatan yang pelik tapi sukar dielak.
Sikap dan perbuatan ini akhirnya akan memakan diri sendiri ,yang mana emosi  akan terganggu tatkala melihat kebahagiaan orang lain. Hati mula berbisik rasa tidak adil dan mula mempersoalkan apa yang anda belum miliki, dan perasaan sedih akan mula menguasai diri. Sedangkan tanpa sedar anda sebenarnya telah mempunyai kehidupan yang sangat sempurna.
Biasanya anda akan ternampak mengapa bunga ditaman orang lain lebih berwarna berbanding bunga di taman sendiri. 
Kita Takkan Bahagia Selagi..
Selagi kita silap membuat perbandingan. Kita sering membandingkan keadaan kita yang terburuk pada masa itu, dengan keadaan orang luar yang kita anggap terbaik pada pandangan kita pada masa itu.  Kita hanya melihat pada kelebihannya sahaja tanpa kita mengetahui kekurangan yang dihadapi disebaliknya.
Pernah tak hati anda berbisik :
Kenapa orang lain lebih cantik? Kenapa orang cantik sentiasa mendapat perhatian dalam berkawan berbanding yang kurang rupawan?
Kenapa orang lain cepat bertemu jodoh berbanding anda yang masih menunggu jodoh?
Kenapa suami/isteri orang lain sangat baik dan penyayang, tetapi pasangan anda seorang yang panas baran dan kasar?
Kenapa orang lain bijak dalam pelajaran sedangkaan kita sukar untuk belajar?
Dan banyak lagi situasi lain dan anda akan mula berasa sakit hati dan merasa dunia ini tidak adil.
Jangan Terpedaya
Sebenarnya, kebanyakan perkara yang kita nampak dari luaran kadangkala kita tidak tahu bagaimana perit mereka lalui untuk mencapainya. Perbandingan akan meletakkan fokus anda kepada orang yang salah. Anda terlalu fokus kepada kehidupan orang lain, bukannya fokus terhadap hidup anda sendiri. Kita sentiasa terlupa bahawa setiap orang mempunyai jalan kehidupan tersendiri dan cara tersendiri untuk melaluinya. Allah telah menetapkan garis masa yang berbeza pada setiap hambaNya. Allah akan mengurniakan  kebahagiaan yang selayaknya kepada setiap hambaNya dengan cara berbeza. Jadi bagaimana anda ingin mencapai kebahagiaan jika anda cemburu dengan kehidupan orang lain yang Allah telah tetapkan pada setiap hambaNya
Fokus Perjalanan Hidup Sendiri
Oleh itu, kita perlu hanya fokuskan terhadap perjalanan hidup kita sendiri. Hidup bukanlah pentas perlumbaan tetapi adalah perjalanan menuju yang kekal. Hanya kita yang dapat menentukan kebahagiaan kita sendiri.
Adalah lebih afdhal, kita memperbaiki kehidupan kita ke arah yang lebih baik  berbanding masa dahulu. Apa yang kita perlu perbaiki dan tingkatkan untuk mencapai matlamat hidup kita. Setiap hari, perjalanan hidup adalah satu  proses pembelajaran dan pengalaman untuk kita jadi lebih matang. Kehidupan akan datang akan lebih mencabar. Belajar dari kesilapan, kembangkan perjalanan dengan penuh ikhlas dan niat yang baik . Insyaallah kebahagiaan akan hadir dengan sendirinya dan kita akan jadi lebih bersyukur.
Its OK not TO BE OKAY
Semua orang tidak sempurna. Dalam kelebihan ada kekurangan. Cuma kita terlampau fokus pada kelebihan orang lain dan kekurangan sendiri. Sedangkan tanpa sedar apa yang kita rasa kurang dalam diri kita itu boleh  menjadi impian orang lain diluar sana. 
Dunia terbalik. Jadi jangan terperangkap. Hargai apa yang kita miliki. Tidak ada orang yang sempurna . Belajar menerima. ITs OK.

Istimewa Dari Allah
“janganlah kamu berasa lemah dan jangan pula kamu bersedih hati kerana kamulah orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu oarng orang yang beriman”. [ surah ali-imran ayat 139 ]
Akan tiba satu masa nanti kita akan tersenyum memikirkan kembali hikmah yang Allah tunjukkan. Kita semua istimewa dipandanganNya. 

Admin
Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

No comments

Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.