SLIDER

Perempuan Makin ‘Menua’, Tiada Lagi Nak ‘Bersuka Ria’, Cuma Hidup Nak Tenang-Tenang

29 Apr 2022



Zaman muda, perasaan nak tahu apa saja dan terokai dunia sentiasa membuak-buak. Masa inilah kawan mesti sentiasa ada untuk bersuka ria dan berkongsi cerita. Belum lagi dapat bercuti dan keluar bersama-sama. Kalau boleh masa muda inilah nak rasai pengalaman dan bersuka ria. Belum lagi ‘bergosip, dengan kawan-kawan. Opss…Malah, darh muda ini, hatinya cepat panas, memberontak, tak suka ini dan itu. Semua ada.

Tapi, bila usia makin meningkat, perangai pun dah sedikit demi sedikit berubah. Kurang rasa panas baran, tak suka. Lebih penting, bila dah mendirikan rumah tangga, perempuan biasanya akan lebih menumpukan kepada rumah tangga. Kiranya zaman bersuka ria atau orang cakap ‘zaman laro’ itu dah tak ada dah. Ini belum lagi perubahan pada diri kita. Makin menua, lebih fikirkan kepada dunia akhirat dan tak tahu bila ajal akan tiba. Betul tak? Inilah perubahan ketara bila perempuan makin menua. Nak tahu apa lagi, ikuti perkongsian daripada Siti Suryani Yaakop ini ada benarnya.


Zaman Bersuka Ria Dah Berlalu Orang perempuan bila dia sedar dia makin ‘menua’….


1. Mula pakai baju longgar. Dia tahu batang tubuh adalah aurat. Malu rasa nak pakai ketat-ketat. Segan rasa nak kenakan yang sendat-sendat. Dia sendiri akan sedar pakai longgar-longgar pun cantik juga. 

2. Dah tak ada kisah sangat fesyen ke apa. Dulu semua nak kena match. Dari baju sampai tudung membawa ke kasut. Belum kira handbag lagi. Sampai takda tempat gantung. Sekarang takda kisah mana. Janji dia rasa kemas dan selesa. 

3. Dia dah tak berapa nak membeli terutama untuk diri sendiri. Rasa ada dah semua. Kalau beli untuk anak, berapa pun tak apa. Tapi kalau beli kat diri sendiri tudung 10 ringgit pun fikir 10 kali. Nak ingat semula dah ada kat rumah ke belum lagi. 

4. Dia malas layan drama. “Ikut kau lah Bedah”. Dulu semua benda kalau tak kena rasa nak cakap. Sekarang paling malas, konfrontasi. Dah makin berusia dia makin tahu. Betapa banyak sebenarnya benda remeh yang dia boleh saja biarkan berlalu. 

5. Dia kurang cerewet. Mudahnya dulu order makan kena betul-betul ikut spec. Sekarang minta nasi goreng kampung tapi orang bagi nasi goreng cina pun, makan lah juga. Malas nak bising mana. 

6. Dia semakin kurang panas baran. Dia lebih sabar dan tenang. Dia dah tahu akibat dari panas baran ni tak pernah elok. Memalukan dan menyusahkan diri sendiri juga di akhirnya. 

7. Dia banyak bersendiri. ‘Me time’ dulu nak kena ada kengkawan sentiasa di tepi. ‘Me time’ sekarang ialah masa bertenang dan santai sorang-sorang diri. 

8. Dia mula lepaskan dunia perlahan-lahan. Pangkat, tak apa. Duit, sedekah. Barang, bagi kat orang. Femes, tak perlu. Semakin lama dia semakin sedar dunia ini tiada lah perlu lagi digenggam begitu kuat. Dipegang begitu erat. 

9. Dia kurang dah hiburan dan TV. Dulu drama jam 7 malam dia lah paling hafal. Sekarang dia tahu dah waktu mana boleh tengok. Lama mana hendak tengok. Jenis apa patut tengok. Kadang tak kenal pun artis mana-mana. 

10. Sebab dia dah mula tahu ke arah mana masa dia sepatutnya habis. Dalam hidup tak berapa banyak sisa ni dia sedar…’Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian’. 

11. Dia sibuk upgrade diri dalam cara yang dia mahu. Tanpa kisah orang tahu. Lagi rahsia lagi baik. Dan tanpa menilai orang disekeliling. Dia anggap orang lain pun sedang upgrade diri juga. Secara rahsia. Sama macam dia. Tak nampak di mata bukan bermakna orang tak buat apa.

Mingguan Wanita : Zaman muda dah berlalu. Sekarang tumpukan pada keluarga dengan besarkan anak-anak dan nak hidup tenangtenang, malas nak fikir perkara remeh temeh. Buang masa. 


Kredit: Siti Suryani Yaakop 

Kredit : MingguanWanita

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Wang Hantaran Kahwin Tinggi Hampir Pisahkan Kami



Bukan mudah untuk mendirikan rumah tangga di zaman serba canggih ini. Wang ringgit, persiapan dan gaya hidup turut memainkan peranan dalam mencari kebahagiaan yang diingini terutama dengan orang yang disayangi. Malah sungguh besar dugaan yang harus ditempuh oleh pasangan suami isteri baik sebelum bernikah atau setelah bergelar suami isteri sehinggakan kadang kala salah seorang terpaksa memendam rasa kerana tidak mahu masalah timbul di hari bahagia mereka. 

Sesungguhnya cinta yang terjalin tidak cukup untuk menguji kejujuran pasangan, lebih-lebih lagi apabila pasangan yang dipilih menjadi teman hidup serba sederhana. Yang penting niat untuk melamar gadis pilihan dimakbulkan Allah SWT. Begitulah yang terjadi dalam kehidupan Lili (bukan nama sebenar) dan pasangannya, Adi (bukan nama sebenar) yang melalui  saat genting sebelum menyambut hari perkahwinan mereka.
Ingin tahu apa cerita mereka, kita ikuti pengakuan Lili di dalam emelnya kepada saya.

Ini kisahnya.

“Saya berumur 32 tahun, seorang kerani di sebuah syarikat insurans sementara suami, Adi,  seorang  peniaga kecil-kecilan. “Kami berkawan sejak di bangku sekolah menengah. Hampir lima tahun kami berkawan. Di sekolah kami bukanlah pelajar pintar, kata orang cukup-cukup makan. “Tetapi syukur kerana keputusan itu membolehkan kami mendapat  pekerjaan yang boleh menyara kami. Setelah setahun bekerja, saya dilamar oleh Adi. “Sebagai perempuan, saya sangat gembira dengan keikhlasan Adi melamar saya. Tidak sia-sia saya menunggunya selama lima tahun. Sayangnya, ibu bapa saya meletakkan hantaran yang agak tinggi dan tidak mampu ditunaikan oleh Adi.

“Demi saya, Adi tidak menolak hantaran yang diletakkan itu dan meminta wakil keluarganya menerima keputusan keluarga saya tanpa bantahan. Saya memang risau kerana yakin Adi tidak mampu memberi hantaran yang tinggi. “Memang saya tidak menduga langsung yang bapa saya akan  meletakkan hantaran yang tinggi tetapi perkara sudah berlaku, saya kena reda jika tidak hajat untuk hidup bersama Adi tidak akan tercapai. “Keluarga memberi tempoh setahun untuk kami bertunang. Ertinya dalam tempoh itu, Adi perlu mencari sekurang-kurangnya RM20,000  untuk urusan perkahwinan kami.

“Selepas bertunang, saya berjimat cermat, begitu juga dengan Adi. Kami berusaha mengumpul wang untuk meraikan hari perkahwinan kami. Seperti pasangan lain, saya dan dia tentu inginkan yang terbaik dalam hidup kami kerana perkahwinan ini sekali seumur hidup.  “Dengan gaji saya sebagai kerani dan perniagaan kecil-kecilan Adi, agak mustahil kami dapat mencari wang sebanyak itu dalam tempoh setahun. Tetapi kami berusaha. “Keluarga saya terutama ayah dan mak selalu berpesan kepada saya supaya ingatkan Adi tentang duit hantaran itu. Saya hanya berkata ya..., dalam hati hanya Allah sahaja yang tahu.

“Sebulan sebelum kami diijabkabulkan, saya mula tidak tidur malam. Duit hantaran hanya separuh sahaja yang ada, tidak termasuk perbelanjaan lain untuk hari bahagia kami itu. Siang malam saya menangis mengenangkan masalah yang kami hadapi. “Akhirnya, saya ajak Adi bersemuka dengan ayah dan mak dan menceritakan masalah kami yang sebenarnya. Saya dan Adi nekad akan menanggung segala risiko tentang pengakuan kami ini, yang penting kami ikhlas dan berterus terang. “Pada mulanya ayah agak marah. Suaranya meninggi dan dia langsung tidak mahu pandang muka Adi. Tetapi Adi seorang yang sabar dan sangat ikhlas. Dia ceritakan tentang masalahnya. Katanya untuk menunaikan hajat ayah dengan hantaran tinggi agak mustahil memandangkan dia hanya bekerja sendiri.

“Tetapi kata Adi, dia sangat ikhlas dengan cinta kami dan tidak akan mensia-siakan hidup saya nanti. Sebak saya dibuatnya kerana Adi sanggup buat apa sahaja untuk hidup bersama saya. Dia sanggup tebal mula menemui ayah saya kerana perkara ini. “Berlaku juga pertengkaran antara ayah dan Adi tetapi saya berdoa agar hati ayah akan lembut dan menerima penjelasan kami berdua. Syukur kepada Allah, akhirnya ayah setuju mengurangkan hantaran kahwin saya mengikut kemampuan Adi. “Saya menangis di hadapan ayah dan Adi. Mak tidak berkata apa-apa dan turut menangis. Saat itu, saya merasakan seluruh alam maya ini menjadi cerah, hati saya tenang dan gembira sangat.

“Saya bersyukur sangat kerana ayah faham dengan masalah Adi dan tidak memaksa kami untuk memenuhi impiannya. Akhirnya, saya dan Adi sempurna diijabkabulkan dalam suasana sederhana tetapi meriah pada tarikh dan tempoh setahun yang ditetapkan. “Menitis air mata saya mengenangkan hal ini. Kini telah lima  tahun berlalu, saya dan Adi hidup bahagia. Kami telah dikurniakan seorang anak lelaki berusia empat  tahun. “Benarlah kata orang..., soal jodoh, pertemuan dan maut adalah ketentuan Allah, tidak boleh ditolak.Begitu juga dengan saya dan Adi. Jodoh kami sangat kuat dan akhirnya hajat kami untuk hidup bersama Allah makbul.

“Bayangkan, jika saya tidak bertindak tegas mengajak Adi bersemuka dengan ayah saya dahulu, kemungkinan saya tidak jadi kahwin dengan Adi atau pun kami kahwin tetapi menghadapi masalah kerana berhutang. “Alhamdulillah, Allah bagi kami ketenangan selepas kejadian itu. Walaupun saudara mara mengata dan bercerita tentang kami dahulu, hari ini perkara itu sudah tidak kedengaran lagi. “Sebaliknya, Adi menjadi pujian kaum keluarga kerana telah mampu membuka sebuah pasar raya mini, hasil usaha dan doa kami yang tidak pernah putus minta dimurahkan rezeki dan hidup bahagia. “Ayah? Dia paling gembira dengan kehidupan kami sekarang. Adi menjadi menantu kesayangan. Apa  sahaja ayah akan rujuk kepadanya untuk meminta pandangan dan pendapat.

“Sebagai anak dan isteri, saya sangat bersyukur dengan keadaan ini. Inilah yang saya harapkan dalam perkahwinan kami. Memang pahit di permulaan tetapi lama kelamaan Allah bagi jalan dan kita hanya perlu  berusaha menanganinya dan mencapai apa yang kita ingini. “Saya berdoa semoga Allah terus melimpahkan rahmat-Nya kepada kami sekeluarga dan murahkan rezeki kami. Kepada suami tersayang, Adi jika terbaca catatan ini terima kasih abang kerana sanggup berkorban apa sahaja untuk saya. “Pengorbanan dan kasih sayang abang akan saya hargai dan semoga Allah lindungi rumah tangga kita hingga ke jannah,’’ begitu Lili menamatkan ceritanya.

Alhamdulillah, syukur dengan kebahagiaan yang Allah kurniakan kepada Lili dan Adi sekarang. Saya kagum dengan keberanian  mereka untuk membina kebahagiaan  dengan cara mereka sendiri. Ibu bapa juga harus melihat kehidupan anak menantu selepas mereka bernikah. Jangan bebankan mereka dengan hantaran tinggi dan majlis perkahwinan mewah jika tidak mampu. Yang penting ijab kabul. Masih adakah pasangan yang ingin berkahwin memiliki keberanian seperti Lili dan Adi? Saya mendoakan generasi muda hari ini yang ingin berkahwin merancang perkahwinan mereka dengan teliti, sementara ibu bapa pula perlu bertimbang rasa dalam meletakkan hantaran buat bakal menantu anda.

Setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka tetapi biarlah jangan sampai membebankan. Bertolak ansur adalah cara paling baik memenuhi impian anak-anak dalam perkahwinan. Menamatkan catatan, pesanan ikhlas saya, setiap pengorbanan walaupun kecil,   Allah telah sediakan ganjarannya, hanya masa jadi penentu.

Salam


Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Tidur Wajib Pakai Bra Atau Tidak? Kajian Seorang Pakar Didedahkan...

28 Apr 2022


Ladies, kalau tidur pada pakai bra atau tidak? Semua orang seolah-olah mempunyai pendapat yang berbeza mengenai hal ini. Beberapa orang berpendapat bahawa tidur pakai bra boleh mencegah payudara kendur, yang lain mengatakan bahawa bra yang dipakai semasa tidur akan menghalang kerja kelenjar getah bening dan bahkan boleh menyebabkan kanser payudara. 

Sebenarnya jawapannya boleh atau tidak? Bingung … 

Hasil kajian, kira-kira 80% wanita tidur tidak pakai bra dan 20% wanita tidur pakai bra. Dari dari kajian voting. Daripada 100 wanita, hasilnya 95% wanita memilih tidak mahu pakai bra masa tidur dan 5% wanita memilih mau pakai bra. Boleh membuat payudara semakin kencang. 

Jadi, lebih baik pakai bra atau tidak? 

Tidur pakai bra boleh memberikan keselesaan, tapi bukan menjadi jaminan agar payudara boleh tetap kencang. Wanita yang mempunyai payudara besar cenderung untuk tidur menggunakan bra, begitu pula dengan ibu hamil, kerana payudara mereka boleh membesar sehingga dua kali ganda dari saiz mereka pada normalnya dan jauh lebih berat. 

Namun harus ingat, pilih bra yang tidak terlalu ketat hingga menghadkan atau menghentikan peredaran darah. Elakkan model bra yang keras dan kaku. Kawat bra boleh menekan dada saat kamu meniarap, boleh jadi menyebabkan iritasi .. Pilih jenis bra berbahan halus dan lembut, seperti bra sukan, tapi jangan pula yang terlalu melar atau longgar. Bra tidur yang baik tidak hanya memberikan sokongan, tetapi juga tidak sampai menyesakkan!

Namun begitu, kamu harus lebih jeli dalam meneliti tanda dan gejala lain, seperti edema (pengumpulan cecair di payudara), perubahan payudara non-kanser, baik bentuk atau saiz pada kelenjar getah bening aksila.Kelenjar ini berada di kawasan ketiak dan berfungsi sebagai perlindungan pertama tubuh terhadap segala jenis jangkitan, material asing, dan sel kanser.

Sampai sekarang ini masih berusaha menyiasat segala kemungkinan yang berkaitan dengan payudara. Faktor-faktor apakah yang boleh meramalkan atau secara permisif mengembangkan kanser payudara, namun sangat diragukan bahawa faktor luaran seperti bra mempunyai pengaruh yang signifikan.
Anda sendiri tidur pakai bra atau tidak? Tapi .. setakat ini, tidak ada masalah sama ada kamu memilih tidur pakai bra atau tidak. Ini semua bergantung dengan aspek keselesaan setiap orang! 


Punca Kanser Payudara 


Setakat ini tiada siapa yang benar-benar pasti apa punca kanser payudara. Antara faktor yang sering dikaitkan dengan kanser payudara termasuk sejarah kanser dalam keluarga, umur, genetik, pil perancang keluarga, berat berlebihan dan gaya hidup kurang aktif.

Menurut Dr. Joseph Mercola, antara punca utama kanser payudara adalah kekurangan nutrien dan pendedahan kepada pencemaran alam sekitar. Institut Penyelidikan Kanser Amerika menganggarkan bahawa kira-kira 40 peratus daripada kes kanser payudara di Amerika boleh dicegah jika orang ramai membuat pilihan gaya hidup yang lebih bijak.

Peringkat Kanser Payudara 


Untuk mendiagnosis kanser payudara, pemerhatian dibuat melalui mamografi atau MRI payudara. Peringkat kanser payudara ditentukan mengikut sifat sel atau tahap pembiakan (proliferasi). 

Peringkat 0 atau tumor kanser di tempat asalnya (karsinoma in situ) dikira sebagai risiko kanser payudara tanpa kehadiran penyakit itu sendiri. Karsinoma lobular in situ atau LCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam kelenjar payudara. Karsinoma duktal insitu atau DCIS adalah merujuk kepada pengalas sel abnormal di dalam duktus payudara. 

Peringkat I merujuk kepada kanser payudara pada peringkat awal di mana ukuran melintang tumor kurang dari 2 sentimeter dan belum lagi merebak. Peringkat II juga merujuk kepada kanser payudara pada peringkat di mana ukuran tumor adalah antara 2 hingga 5 sentimeter; atau lebih dari 5 sentimeter tetapi belum merebak; atau kurang dari 2 sentimeter tetapi telah merebak ke nodus limfa ketiak. 

Peringkat III ialah di mana ukuran melintang tumor telah meningkat ke 5 sentimeter dan telah merebak ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak dengan banyaknya ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak ke nodus limfa terpencil di dalam tulang selangka atau tulang dada. 

Peringkat IV merujuk kepada situasi di mana kanser payudara telah merebak ke kawasan di luar kawasan dada. 


Kaedah dan Pilihan Rawatan 


Rawatan bergantung kepada ciri-ciri atau kelas kanser payudara. Berbincanglah dengan doktor anda untuk pilihan rawatan yang sesuai dengan anda atau pesakit berkenaan. Pilihan rawatan umum untuk kanser payudara adalah pembedahan, terapi radiasi, kemoterapi, terapi hormon dan terapi sasaran.Sebelum membuat apa-apa keputusan mengenai pilihan rawatan, pastikan keputusan biopsi diteliti dahulu oleh pakar yang berpengalaman dan mempunyai pengetahuan luas tentang kanser payudara. 

Terdapat juga rawatan alternatif seperti penggunaan dos tinggi vitamin D dan mengambil makanan yang mempunyai nutrien tertentu. Ada juga yang menggunakan homoeopathy sebagai rawatan alternative.

Kredit : nestarik

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Sakitnya Hati Apabila Mencintai Orang Yang Telah Dimiliki...Adakah Aku Bertepuk Sebelah Tangan


Assalamualaikum...

Sy N..dari utara..usia awal 40an..dan belum berkahwin..mungkin belum sampai jodoh..

Awal thn 2017 sy ada bkenalan dgn seorg lelaki...awal 30an..pkenalan di wechat membawa kbahagiaan pd sy..bermula sbg kakak dan adik..akhirnya sy terpaut pd sikapnya..terus terang dia seorg yg xde rupa..tp hati dia baik..

Setiap hari kami sentiasa berhubung..indah dunia sy..adanya perhatian dari seorg lelaki...setiap ms dia ada dgn sy..wpun hanya dihujung talian..kami xpernah berjumpa...sbb dia di selatan..

1 hari tergerak hati utk stalk fb dia..ternyata dia adalah suami org...dan disisinya seorg wanita yg cantik..dan anak2 yg comel...hancur hati sy kala itu...sy ingatkan dia bujang...sy screenshot fb dia..sy send kat dia..akhirnya dia mengaku..dia suami org..namun dia x bahagia..isteri dia x melayan dia..dan biarkan dia sepi..x hormat pada dia sbg suami..x hormat pada ibu bapa dia sbg mertua..prkahwinan mreka sudah masuk 8thn..isterinya hanya tumpu pada rumahtangga dan anak2 sj..

Kami merancang utk membina singgahsana bersama...dan sy sanggup ikut dia ke tempat dia..menjaga org tuanya dan anak2 nya...dan sy nyatakan seandainya kami berkawin..sy mau anak2 dia dgn sy..sy mampu jadi isteri dan ibu yg baik demi rumahtangga kami yg bakal dibina...

Ckup 3 bulan hubungan kami..sy diberitahu..hbgn kami telah diketahui oleh isterinya..ini kerana isteri dia jumpa gambar sy dlm phone dia..sy menyatakan sy ingin truskan hbgn kami..wpun hanya di telefon..sy xnak berpisah dgn dia..namun dia menegaskan dia memilih isteri dia dr sy...hancur hati sy...namun sy x putus asa..sy tetap menghantat text...tetap berkasih syg sperti selalu..namun balasan dr dia ternyata sinis..sy tau pasti isteri dia yg balas..lama2 segala talian utk menghubungi dia di block..sy try hubungi dia..namun hampa..

Semasa bday dia..sy masakkan sedap2..sgala kesukaan dia..sy post di wechat..sy tau dia akan tgk..tp xde 1 blasan pun dr dia..hari raya sy post baju yg sama warna..seperti yg dia rancang bersama isteri dia..namun bila tiba waktunya sy tgk mereka pakai baju kaler lain..bila birthday anak dia..sy wish bagaikan itu anak sy...sy msk sdap2...tp bila sy stalk fb dia n bini dia..ternyata mereka celebrate di restoran mewah..

Baru2 ni sy stalk fb isteri dia..dia buat sesuatu yg istimewa utk isteri dia..hancur hati sy..tp sy tau..sbnrnya dia buat utk sy..dia saja mengaburi isteri dia..sy terus buat ape yg dia buat utk isteri dia..agar sy dpt merasai perasaan yg dirasai oleh isteri dia..sy tahu perkahwinan mereka hanya sekadar hipokrit..mereka hanya skadar menunjuk kebahagiaan..padahal mereka x bahagia pun...

Masuk hari ni hampir 3 bulan dia langsung x menghubungi sy..sy hanya mampu stalk fb dia sj..tp itupun da xde public dr mereka..mungkin mereka tau sy stalk..sbb slama ni pun wife dia xpernah public ape2 di fb..cuma skrg je..sy jadi benci cemburu bila kwn2 mereka memuji kecomelan anak mereka yg mcm jepun dan korea...tp sy tau..ahli syurga mcm sy xperlu rasa cemburu...utk ape menayang rupa utk tatapan umum..

Hari2 sy luahkan perasaan sy di wechat..berharap dia baca segalanya...hati sy hancur dgn ape yg dia buat..sy slalu menyatakan sy sudah ada yg lain..tp sdikitpun xde respon dr dia..selalu sy menyindir isteri dia..pun xde respons dr wife dia..sakit hati sy bila diperlakukan mcm ni..

Tolong jgn kecam sy..sy perlukan kata2 yg boleh buat sy tenang...


Kredit : Fb Kisah Rumah Tangga

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Hari Raya, Bawa Anak VS Tak Bawa Anak

27 Apr 2022


Itu hari aku dapat bersembang dengan kawan aku. Dia punya 6 orang anak. 4 lelaki dan 2 perempuan. Aku duk bergurau yang dia kaya kerana dapat kutip duit raya. Kahkah. Dia ikut ketawa. 

Dia beritahu aku, jujurnya dia tak beraya sangat. Dia hanya biarkan orang datang rumah beraya. Sebab dia dan isteri risau sangat orang kata dia tak reti jaga anak. 

Kalau balik kampung, dia akan pulang ke rumah ibunya sahaja. Isterinya pun sama. Jika nak ziarah rumah sekitar di kampung, dia akan pergi seorang diri. Semuanya atas alasan anak dia masih kecil dan sukar nak kawal. 

Aku fikir perbuatan dia ini bagus. Bagi orang yang begini, dia biarkan orang nak kata dia "simpan" anak bini di rumah, namun dia tahu yang dia akan bawa bala besar jika angkut semua anak-anak ke rumah saudara mara.

Bab tak boleh kawal anak ini perkara sensitif. Di rumah, mainan dan barangan tak banyak mana. Dan disebabkan mereka ini ramai, tahap bergomol itu luar biasa. 

Apabila ke rumah orang, jumpa cawan cantik, ternampak benda pelik, semua nak explore. Biasalah budak-budak. Namun tak semua orang fikir begitu. Ada orang boleh pandang sebelah mata, faham yang anak orang lain lebih kurang sahaja dengan anak dia. 

Ada juga orang, memang tak boleh. Bagi dia, anak tetap kena kawal oleh emak ayah. Betullah itu. Namun, kalau sudah ramai-ramai, jadi payah. Nak makan lagi, nak bergosip lagi, nak cerita tentang tudung, balang kuih, taperware, rendang, gadis shell semuanya nak kena buat serentak. Elok pula ada seorang pergi pecahkan balang kuih yang ditempah dari London. Ok debar. 

Bagi orang yang berduit, jika nak orang datang ziarah, atau kau pegang ibu kau duduk rumah kau dan apabila nak adik beradik, anak saudara serta cucu kepada emak kau itu rancang nak datang jumpa, pastikan benda ini tidak terjadi. 

Caranya mudah sahaja, kau buat open house di dewan atau pasang canopy. Ala kenduri begitu. Tak perlu masuk rumah cantik kau yang meja makannya bertatahkan emas dari Vietnam, kayunya dari hutan Brazil serta paku-paku menggunakan besi uranium ala topeng Iron Man. 

Senang. Bab anak ramai ini rezeki. Bab mereka buas, lincah, berlari dan terbang sana sini itu pun rezeki. Dan nak kawal untuk emak bapa ziarah keluarga, ahah itu juga rezeki. 

Jadi, kita yang anak seorang, atau sudah berumur kaya raya ini saling hormat sahajalah mereka ini. 

Ingat kawan, 

Tegur ini suatu sifat kasih sayang. Jika semua benda yang ditegur itu melahirkan kebencian, maka orang putih kata ada something wrong. 

Kita hidup sekali sahaja. Yang kita nak masa kita di dalam kubur nanti, ada yang doakan kebaikan kita. Bukannya pergi cakap "leganya dia dah tak ada." 

Ya kita berjaya. Namun itu bukan tiket nak tembak sesuka hati. Keluarga kita dahlah tak besar mana, kena pula tepek ditegur di hadapan orang, dan tambah lagi up di media sosial. 

Maka berlakulah buli siber. Hina sana, benci sini. Niat asal nak menegur akhirnya jadi puas hati dapat bantai orang begini. Aha, syaitan pun berjaya. 

Dan adalah ahli keluarga yang terpecah dua. Satu, yang berasa hati. Satu lagi yang padan mukakan mangsa. 

Lalu raya tahun hadapan, perli lagi. Kata tak boleh kena tegur bagai. Padahal kau yang pulaukan, kau juga yang asingkan teguran itu dengan kasih sayang. 

Mulut bising itu bagus. Memang kena ada seorang dua dalam keluarga. Kasi peringat. Namun, tetap ada batas.Walau apa sahaja yang berlaku atas sebab anak kecil yang belum ada dosa, ambillah nafas panjang, dan cakaplah dalam hati: "Inilah keluarga yang aku ada."

Ingat, keluarga = kasih sayang.
Nak tegur, gunalah elemen itu.

Begitulah. 

Khairul Hakimin Muhammad,
Kaki jerit ke anak sendiri dan anak saudara yang nakal-nakal. Kahkah.


Kredit : FB Khairul Hakimin Muhammad

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Di Tempat Kerja Menjurus Kepada Punca Keretakan Kebahagiaan RumahTangga


Sudah hampir enam tahun aku berkerja dalam industri. Saja aku tidak nyatakan dalam industri mana, tapi aku akan bagi contoh berdasarkan pemerhatian aku terhadap diri sendiri dan kawan-kawan aku dalam bidang kerjaya.

Mulanya nak guna perkataan “ikhtilat” tapi tak semua akan faham kecuali budak-budak usrah dan mungkin budak-budak UIA. Bergurau, jangan marah. Pergaulan bebas lagi senang orang ramai faham apa maksudnya dan tahu juga macam mana sifatnya.

Sering kita baca berita atau artikel mengenai “Pergaulan bebas di kalangan remaja” atau “budak sekolah” atau “pelajar IPT”. Tapi rasanya jarang kita dengar tentang teguran pergaulan bebas di tempat kerja yang melibatkan suami-suami dan isteri-isteri orang. Baik yang muda 20-an hinggalah yang nak pencen 50-an.

Aku akan ceritakan apa yang aku alami dan nampak selama aku berkerja.

BERGURAU KETERLALUAN ANTARA LELAKI & PEREMPUAN


Benda ni sangat biasa. Bergurau, gelak-gelak dan yang paling aku tak berkenan tepuk tampar sentuh-sentuh. Sebelum tu aku nak bagitau yang aku ni seorang lelaki dan aku normal, haha. Maksudnya aku juga ada nafsu dan bila bergurau memang akan rasa seronok. Tapi nafsu itu kalau dirai dan dan dilayan, memang akan merosakkan.

Aku dah pun berkahwin dan aku tak suka bila ada lelaki yang cuba-cuba bergurau dengan isteri aku. Kalau korang kata aku kolot, jumud atau tak open-minded, aku rasa korang yang ada masalah sebenarnya. Sebagai seorang suami, kau takkan rasa senang bila isteri sendiri dikacau oleh kawan-kawan lelaki apatah lagi orang luar.

Mungkin yang senior-senior ada cara guraunya sendiri. Bertanya tentang anak sihat ke tidak, perihal keluarga masing-masing dan macam-macam semata-mata nak tau dan ambil berat. “Eh, anak puan dah sihat ke? Anak saya yang first pun lebih kurang sama je macam tu… haha (gelak sengih²)”. Yang ni mungkin tak keterlaluan.

Keterlaluan yang aku maksudkan ialah apabila gurauan itu dah melebihi ‘redline’, contohnya bergurau tentang hal-hal dalam bilik dan hal-hal dalam kain. Bergurau tentang malam jumaat antara lelaki dan perempuan. Masing-masing dah jadi suami dan isteri orang. Pandai-pandailah jaga maruah pasangan.

JAMUAN MAKAN, POTLUCK & PICNIC

Antara sebab aku kurang berkenan dengan majlis keramaian (selalu dinner), sebab pergaulan ini lah. Masa inilah ada peluang untuk bergelak ketawa dan bergurau sehabis-habisnya sebab majlis-majlis ini memang dikhaskan untuk bersosial.

Aku bukannya menentang atau ‘anti’ dengan majlis sebegini. Tak jadi masalah pun, malah memang ada tuntutan untuk rapatkan hubungan dan bonding lebih rapat, ataupun ice-breaking supaya tak kekok buat kerja. Yang jadi masalahnya, macam aku cakap tadi la. Tiba-tiba ada yang jadi miang. Baik lelaki mahupun perempuan. Waktu ni kan masing-masing pakai baju cantik-cantik. Jangan nak tipu la kalau mata tak melilau tengok sana sini.

WHATSAPP GROUP



Ha! Benda yang paling biasa di abad ini. Syarikat ada whatsapp group sendiri. Department ada group sendiri. Dalam department, ada whatsapp group untuk team pulak. Kemudian ada group untuk projek-projek yang kita terlibat pulak. Yang belum kerja, nanti korang kerja tau la. 5-6 group itu benda biasa. Malah mungkin lebih dari tu.

Ok itu pasal kerja. Ni aku nak cerita pasal ‘bergurau’ dalam whatsapp group. Tak habis di tempat kerja, dalam whatsapp pun nak bergurau. Share gambar itu, share gambar ini. Share gambar selfie lelaki dan perempuan. Aku punya style, bila dapat gambar yang aku rasa tak patut ada, aku terus delete je. Bayangkan, tak pasal-pasal dalam phone korang ada gambar perempuan (sorang-sorang) tengah selfie buat mulut muncung.

Nampak tak, pergaulan ni tanpa batas melainkan diri sendiri yang mengawalnya. Ada beberapa kawan (perempuan) yang aku kenal, malam-malam dia tak layan whatsapp sebab dia pernah kata yang suaminya tak bagi. Itu satu langkah yang sangat wajar. Layan suami jauh lagi baik dari whatsapp kemudian senyum sorang-sorang.

MATA SEORANG LELAKI

Pernah dengan lagu Jinbara, Patri : “Andai diri ini insani, pasti ada kemahuannya…”

Kepada para wanita sana, jagalah penampilan dan pergaulan. Lelaki pun! Lelaki ni ada segelintir yang memang suka tengok “barang” perempuan. Yang ini mungkin ada lucah, tapi aku bagitau terus terang. Ada yang tengok buah dada, punggung, badan chubby dan sebagainya. Baik perempuan itu bujang, atau pun isteri orang. Ini berlaku ya, bukan buat-buat cerita. Perempuan patut ada rasa untuk lebih secure, dan lelaki kena jaga pandang dan jangan layan nafsu sangat.

Nafsu ini memang takkan puas. Walaupun orang tu dah kahwin beranak-pinak sekali pun. Sama-samalah jinakkan hawa nafsu yang sentiasa memberontak ni. Ada ganjaran untuk setiap itu.

ISLAM ADA GARIS PANDUAN YANG TEGAS TENTANG PERGAULAN

Benda ni tak semua orang akan senang. Lagi-lagi yang acah-acah berfikiran maju, open-minded. Aku nak highlightkan istilah ‘tegas’ kat sini. Memang islam ada peraturan tentang pergaulan yang sangat tegas. Ini semua bersumber dari Quran dan hadis nabi SAW. Sebagai muslim, kita kena lah berserah bulat-bulat dengan apa yang dah ditetapkan. Sama-samalah kita belajar dan amalkan.

KESIMPULAN

Jagalah maruah anda sebagai suami dan isteri jika sudah berkahwin. Yang belum berkahwin, apatah lagi. Yang dah kahwin ni, balik boleh bersama dengan pasangan. Yang belum, cuba usaha dan jangan putus harapan dengan rahmat Allah.

Ingat ya, banyak juga kes-kes curang di tempat kerja malah ada juga yang sampai berzina. Moga kita sentiasa dalam peliharaan Allah


Kredit : IslamItuIndah

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang 


Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.