SLIDER

Perempuan Makin ‘Menua’, Tiada Lagi Nak ‘Bersuka Ria’, Cuma Hidup Nak Tenang-Tenang



Zaman muda, perasaan nak tahu apa saja dan terokai dunia sentiasa membuak-buak. Masa inilah kawan mesti sentiasa ada untuk bersuka ria dan berkongsi cerita. Belum lagi dapat bercuti dan keluar bersama-sama. Kalau boleh masa muda inilah nak rasai pengalaman dan bersuka ria. Belum lagi ‘bergosip, dengan kawan-kawan. Opss…Malah, darh muda ini, hatinya cepat panas, memberontak, tak suka ini dan itu. Semua ada.

Tapi, bila usia makin meningkat, perangai pun dah sedikit demi sedikit berubah. Kurang rasa panas baran, tak suka. Lebih penting, bila dah mendirikan rumah tangga, perempuan biasanya akan lebih menumpukan kepada rumah tangga. Kiranya zaman bersuka ria atau orang cakap ‘zaman laro’ itu dah tak ada dah. Ini belum lagi perubahan pada diri kita. Makin menua, lebih fikirkan kepada dunia akhirat dan tak tahu bila ajal akan tiba. Betul tak? Inilah perubahan ketara bila perempuan makin menua. Nak tahu apa lagi, ikuti perkongsian daripada Siti Suryani Yaakop ini ada benarnya.


Zaman Bersuka Ria Dah Berlalu Orang perempuan bila dia sedar dia makin ‘menua’….


1. Mula pakai baju longgar. Dia tahu batang tubuh adalah aurat. Malu rasa nak pakai ketat-ketat. Segan rasa nak kenakan yang sendat-sendat. Dia sendiri akan sedar pakai longgar-longgar pun cantik juga. 

2. Dah tak ada kisah sangat fesyen ke apa. Dulu semua nak kena match. Dari baju sampai tudung membawa ke kasut. Belum kira handbag lagi. Sampai takda tempat gantung. Sekarang takda kisah mana. Janji dia rasa kemas dan selesa. 

3. Dia dah tak berapa nak membeli terutama untuk diri sendiri. Rasa ada dah semua. Kalau beli untuk anak, berapa pun tak apa. Tapi kalau beli kat diri sendiri tudung 10 ringgit pun fikir 10 kali. Nak ingat semula dah ada kat rumah ke belum lagi. 

4. Dia malas layan drama. “Ikut kau lah Bedah”. Dulu semua benda kalau tak kena rasa nak cakap. Sekarang paling malas, konfrontasi. Dah makin berusia dia makin tahu. Betapa banyak sebenarnya benda remeh yang dia boleh saja biarkan berlalu. 

5. Dia kurang cerewet. Mudahnya dulu order makan kena betul-betul ikut spec. Sekarang minta nasi goreng kampung tapi orang bagi nasi goreng cina pun, makan lah juga. Malas nak bising mana. 

6. Dia semakin kurang panas baran. Dia lebih sabar dan tenang. Dia dah tahu akibat dari panas baran ni tak pernah elok. Memalukan dan menyusahkan diri sendiri juga di akhirnya. 

7. Dia banyak bersendiri. ‘Me time’ dulu nak kena ada kengkawan sentiasa di tepi. ‘Me time’ sekarang ialah masa bertenang dan santai sorang-sorang diri. 

8. Dia mula lepaskan dunia perlahan-lahan. Pangkat, tak apa. Duit, sedekah. Barang, bagi kat orang. Femes, tak perlu. Semakin lama dia semakin sedar dunia ini tiada lah perlu lagi digenggam begitu kuat. Dipegang begitu erat. 

9. Dia kurang dah hiburan dan TV. Dulu drama jam 7 malam dia lah paling hafal. Sekarang dia tahu dah waktu mana boleh tengok. Lama mana hendak tengok. Jenis apa patut tengok. Kadang tak kenal pun artis mana-mana. 

10. Sebab dia dah mula tahu ke arah mana masa dia sepatutnya habis. Dalam hidup tak berapa banyak sisa ni dia sedar…’Demi masa, sesungguhnya manusia kerugian’. 

11. Dia sibuk upgrade diri dalam cara yang dia mahu. Tanpa kisah orang tahu. Lagi rahsia lagi baik. Dan tanpa menilai orang disekeliling. Dia anggap orang lain pun sedang upgrade diri juga. Secara rahsia. Sama macam dia. Tak nampak di mata bukan bermakna orang tak buat apa.

Mingguan Wanita : Zaman muda dah berlalu. Sekarang tumpukan pada keluarga dengan besarkan anak-anak dan nak hidup tenangtenang, malas nak fikir perkara remeh temeh. Buang masa. 


Kredit: Siti Suryani Yaakop 

Kredit : MingguanWanita

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

No comments

Responsive Advertisement

RECENT COMMENTS

Contact Form

Name

Email *

Message *

Contact Form

Name

Email *

Message *

Online

Artikel Lain

© LAMAN QASEH • Theme by Maira G.